نبود اعتماد تولیدکننده در فضای کسب‌وکار

یکی از مشکلات جدی در اقتصاد کشور، فضای کسب‌وکار است؛ عرصه‌ای که در صورت رفع مشکلات موجود در این بخش، روند حمایت از کالا و تولیدات ایرانی به نحو شایسته‌ای تسهیل و تسریع خواهد شد.
بهبود فضای کسب‌وکار ایران و ارتقای آن از ضروریاتی است که با تحقق آن شاهد حصول تحولاتی جدی در مسیر توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور خواهیم بود، با تکیه بر این اصل که هر آنچه کالا و تولیدات داخلی، از حیث کمی و کیفی شرایط مطلوب‌تری را تجربه کند، به طور قطع وضعیت اقتصادی کشور نیز با بهبود هر چه بیشتری همراه می‌شود. رفع مشکلات پیش روی فضای کسب‌وکار کشور در نیل به هدف حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
به واقع، استمرار مناسب بودن شاخص فضای کسب‌وکار، موید ضریب سهولت و مناسب بودن فضا و زمینه لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در هر کشور به شمار می‌رود و طبیعتا کشورهایی که از اقتصادی توسعه‌یافته برخوردار هستند، شاخص فضای کسب‌وکار در آنها در شرایط مناسبی خواهد بود و بالعکس کشورهایی که با شرایط نامناسب و معضلات و مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند این شاخص منطقی و معقولانه نیست.
عباس فراری فعال صنعتی و دانش‌آموخته قطعه‌سازی در همین رابطه با انتقاد از فضای نامناسب کسب‌وکار و موانعی که این موضوع بر سر راه صنعت کشور قرار داده به «جهان صنعت» گفت‌: یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی، نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر بوده و متاسفانه این عارضه به مانعی در مسیر تولید و صادرات مطلوب مبدل گشته است.


وی در ادامه گفت‌: به نظر می‌رسد مهمترین مساله کنونی اقتصاد ایران، به بهبود فضای کسب‌وکار کشور معطوف می‌شود و در چنین شرایطی افق و چشم‌انداز اقتصادی کشور شفاف و قابل پیش‌بینی خواهد شد و قاعدتا با حصول این امر، سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی هر چه بیشتری را در سپهر اقتصادی کشور شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه فضای کسب‌وکار در کشور ما در حال حاضر رتبه مناسبی در جهان ندارد، افزود: ما به عنوان صنعتگر تاکنون هیچ اقدام صریحی در خصوص رفع موانع تولید و ایجاد بستر مناسب برای بهبود فضای کسب‌وکار از دولت‌ها ندیده‌ایم.
فراری ثبات در اقتصاد کلان و نرخ ارز را از جمله پیش‌شرط‌هایی قلمداد می‌کند که با روان بودن قوانین و تثبیت تصمیم‌گیری‌ها، کمک فزاینده‌ای به تحقق این امر خواهد کرد.
به گفته این فعال صنعتی‌، به تعبیری می‌توان گفت تا زمانی که فضای کسب‌وکار در کشور بهبود نیابد، تولید داخلی به عنوان اصلی‌ترین مولفه در عرضه کالای ایرانی با موانع بسیاری مواجه خواهد بود.
فراری با تاکید بر یکی از موضوعاتی که شرایط کسب‌وکار در ایران را به نوعی مختل کرده است گفت‌: تشکل‌های اقتصادی با هدف شناسایی موانع بهبود کسب‌وکار در ایران تدوین می‌شود نشان می‌دهد ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی نیز مشکل دیگر صاحبان کسب‌وکار در ایران است به این ترتیب اولین و دومین مشکل بزرگ در این بخش نشان می‌دهد تامین مالی همچنان بزرگ‌ترین مشکل صاحبان کسب‌وکار در ایران است و به عنوان مانع بزرگ بهبود فضای کسب‌وکار شناسایی شده است.
وی یادآور شد: حضور بخش خصوصی در اقتصاد یکی از الزامات امروز کشور است اما با وجود مشکلات فعلی فعالان غیر دولتی، طیف مذکور انگیزه کمتری برای تولید دارند و می‌طلبد رفع موانع تولید و حمایت هر چه بیشتر از تولیدکنندگان در صدر برنامه‌های دولت پیگیری شود.