انتقاد، بدون ارایه راهکار عملی، پذیرفتنی نیست

شهروند| حسن روحانی دیروز در جلسه‌ای با حضور جمعی از محققان علوم اجتماعی و اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه‌های کشور به ارایه توضیحاتی در مورد وضع علم اجتماع در فضای دانشگاهی داخل، رویدادهای منطقه‌ای و جهانی، برجسته‌کردن دور از واقعیت مشکلات کنونی کشور توسط منتقدان، حل مشکلات اقتصادی کشور با مشارکت تمامی نهادها و جریانات موافق و مخالف، طبیعی‌دانستن خطا یا اشتباه از جانب دولت، عدم رعایت الزامات مردم‌سالاری به‌عنوان مدلی از حکومت جمهوری اسلامی و بی‌سابقه‌بودن خصومت دولت جدید آمریکا در تاریخ سیاسی این کشور با ایران پرداخت. ناگفته نماند که در ابتدای این جلسه نیز جمعی از اساتید و محققان علوم اجتماعی به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود برای برون‌رفت از مشکلات کشور پرداختند. در ادامه اهم سخنان رئیس‌جمهوری را آورده‌ایم.
تفسیر دور از واقعیت مشکلات کشور
از زمانی که شرایط اقتصادی کشور رو به سوی دشواری نهاد، مخالفان دولت از هیچ تلاشی برای بزرگنمایی مشکلات در عرصه عمومی جامعه دریغ نکردند. این مسأله به‌گونه‌ای ادامه پیدا کرده که بخش زیادی از سخنان دیروز روحانی را در برگرفت. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «تفسیری که گاهی در جامعه از وضع و مشکلات امروز و فردا وجود دارد، بالاتر از واقعیت‌هاست»، اظهار کرد: «ما باید تلاش کنیم تا از این فاصله کاسته شود و البته این بدان معنا نیست که ما برای گسترش امید، خلاف واقع گفته یا صرفاً شعار بدهیم بلکه باید واقعیت‌ها و مشکل را در همان حدی که هست و نه بیشتر بیان کنیم.» روحانی بیان راه حل‌ها همزمان با طرح مشکلات را ضروری خواند و تصریح کرد: «امروز باید سرمایه اجتماعی را با تقویت اعتماد عمومی بیش از پیش افزایش دهیم، چرا که کاهش سرمایه اجتماعی می‌تواند بزرگترین معضل جامعه باشد که البته آن هم از کاهش اعتماد نشأت می‌گیرد.»
مسئولیت پذیرش مشکلات به‌صورت اشتراکی


کارشناسان معتقدند که مشکلات اقتصادی کشور و در راستای آن تلاطمات ناشی از بالا رفتن نرخ ارز و بسیاری از مشکلات دیگر هم علتی درونی دارد و هم بیرونی، بنابراین حل مشکلات نیازمند عزم جدی تمام اجزای نظام است. رئیس‌جمهوری نیز بارها به این مسأله اشاره و در این مورد اظهار کرد: «همان‌طور که علم دستوری نمی‌شود، انتقاد هم نمی‌تواند دستوری باشد. ما استقلال دانشگاه و بررسی‌های علمی و پژوهشی را می‌پذیریم اما اینکه شما کناری بایستید و بدون ارایه راهکارهای عملی، صرفا انتقاد کنید و بگویید دولت این کار را بکند یا انجام ندهد، قابل پذیرش نیست. همه بار مسئولیت سنگینی را مشترکاً بر دوش داریم و باید برای انجام بهینه این مسئولیت سنگین، نهایت تلاش خود را به‌کار بگیریم.»
معصوم نبودن دولت
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید موفقیت‌ها و دستاوردها را تبلیغ و ناکامی‌ها را هم به همان اندازه واقعی آنها بیان کنیم، افزود:   «دولت معصوم نیست و ممکن است در برخی موارد نیز در کنار موفقیت‌ها و دستاوردهای گسترده‌ای که داشته، خطاهایی هم داشته باشد که ضروری است آن خطاها را با راه حل بیان کنید. به عبارتی، همه باید به‌دنبال راه حل برویم و وارد میدان شده و مسائل را تبیین کنیم.»  روحانی تصریح کرد: «ما کشور نیرومندی هستیم و نباید اجازه داد برخی‌ها آینده را برای مردم سیاه ترسیم کرده و آنان را نگران سازند. جامعه ما نباید نگران فردا باشد؛ جامعه‌ای که بیش از امروز، نگران فردا باشد باعث می‌شود همین نگرانی از فردا، امروز آن را نیز بر هم بزند.»
عدم رعایت الزامات مردم‌سالاری
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما باید معطوف به تقویت انسجام و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی شود، اظهار کرد: «حکومت ما بر مبنای مردم‌سالاری است، اما الزامات آن گاهی اوقات رعایت نمی‌شود؛ به‌گونه‌ای که در مواردی شاهدیم بعد از انتخابات، تازه دوره انتقام‌گیری رقبا شروع شده و حتی به قیمت لطمه زدن به مردم و کشور، مشکلاتی را برای دولت و جامعه ایجاد می‌کند.»
بی‌سابقه بودن دشمنی آمریکا با ایران
بسیاری از تحلیلگران حوزه مسائل بین‌الملل معتقدند که اساسا ظهور دولت ترامپ و نوع سیاست‌ورزی که او اعمال می‌کند، تفاوت‌های جدی‌ای نسبت به دولت‌های پیش از خود در قبال ایران داشته است. خروج از برجام و سازماندهی برای تحریم‌های چندمرحله‌ای را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد. رئیس‌جمهوری نیز به همین مسأله پرداخت و با اشاره به شرایط پیچیده منطقه‌ای و جهانی گفت: «حکومتی که در آمریکا به قدرت رسیده در دشمنی با ایران و ایرانی، کم‌سابقه است اما به‌رغم همه تلاش‌هایش، در رسیدن به اهداف ناکام خواهد ماند، همان‌طور که تاکنون موفق نبوده است.» روحانی تأکید کرد: «با اتحاد و تقویت انسجام ملی از مشکلاتی که آمریکایی‌ها در این چند ماهه ایجاد کرده‌اند، بسیار سریع و به خوبی عبور خواهیم کرد و آنان نمی‌توانند به روندی که پی گرفته‌اند، ادامه دهند.»