حذف دفترچه‌های 800 میلیارد ریالی

قرار است تا بهمن ماه دفترچه بیمه سلامت از چرخه ارایه خدمات درمانی سراسر کشور حذف شود تا آنطور که محمدرضا رضاییان، قائم‌مقام معاون آمار، فناوری، اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت روز گذشته گفته این کار باعث کاهش هزینه‌ها، حذف کاغذ، بهره‌وری بیشتر و خدمات‌رسانی بهتر می‌شود.
به این ترتیب با حذف دفترچه بیمه سلامت، اطلاعات بیمار در سامانه‌ای مخصوص به ثبت رسیده و با ارایه کد ملی از سوی بیمار دسترسی به آن میسر می‌شود.
 این طرح در همه شهرستان‌های استان کرمان عملی شده و در دیگر استان‌ها به صورت پایلوت، تنها در یک شهر اجرایی خواهد شد. اما رضاییان می‌گوید اقدام مهمتر بررسی اسناد الکترونیکی در بیمارستان‌هاست که هم‌اکنون این طرح به صورت آزمایشی در استان اصفهان در حال اجراست. «در طرح حذف دفترچه‌ها بیشتر راحتی شهروندان را مدنظر داریم.»
بر اساس اعلام سازمان بیمه سلامت، سالانه 700 تا 800‌میلیارد ریال در کشور برای چاپ دفترچه‌های بیمه درمانی هزینه می‌شود و هر مراجعه از سوی بیمه‌شده هزینه زیادی را برای بیمه سلامت ایجاد می‌کند که بنا به گفته مسئولان این سازمان این امر باید ساماندهی شود. به گفته رضاییان 40‌میلیون نفر در کشور زیرپوشش بیمه سلامت هستند و از این تعداد 85‌درصد به‌طور رایگان بیمه شده‌اند که الکترونیکی‌شدن خدمات هزینه‌ها را پایین آورده و دریافت خدمات را آسان‌تر خواهد کرد.


نگاهی به تاریخچه بیمه سلامت در کشور نشان می‌دهد که این سازمان در ‌سال 1391 تاسیس شده است. در آن‌ سال و براساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر کشور‌، سازمان بیمه سلامت ایران شکل گرفته و براساس قانون، بخش‌های مختلف سازمان بیمه خدمات درمانی و صندوق‌های بیمه‌ای آن با هم ادغام شدند.
از اول مهر ماه همان ‌سال سازمان بیمه سلامت ایران رسما فعالیت خود را آغاز کرد و ماموریت رسیدگی به کلیه امور بیمه سلامت در ایران را به عهده گرفت.
ماموریت این سازمان، کاهش هزینه‌های درمانی مردم با گسترش و توسعه بیمه همگانی و امکان بهره‌مندی عادلانه از خدمات مطلوب درمانی و درنهایت ارتقای سلامت برای همه افراد جامعه بود. حالا در روندی که این سازمان در پیش گرفته است می‌خواهد هزینه‌های موجود را کاهش دهد. 700 تا 800‌میلیارد ریال سالیانه برای دفترچه‌های بیمه هزینه می‌شود و حالا تا
بهمن ماه قرار است این هزینه به سبد سازمان بازگردد تا شاید برای موارد مورد نیاز دیگر هزینه شود.