اگر چشم‌ها توان کشتن داشتند

آفتاب یزد- گروه سیاسی: هرروز ده‌ها خبر در ارتباط با خاشقجی روزنامه‌نگار به قتل رسیده سعودی منتشر می‌شود. اما دیروز یک تیتر از یک رسانه بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفت. تیتر این بود:«اگر چشم‌ها توان کشتن داشتند.» تیتر جنجالی روزنامه انگلیسی مترو که به موضوع عکس دیدار ولیعهد عربستان با پسر جمال خاشقجی می‌پرداخت. دیداری که گفته می‌شد با اکراه از سوی پسر جمال خاشقجی صورت گرفته است. پیش ازاین هم عده‌ای لباس چروکیده پسر خاشقجی در دیدار با بن سلمان و ملک سلمان ولیعهد و پادشاه عربستان را دلیلی بر این اکراه می‌دانستند. روزنامه انگلیسی مترو اما این‌بار به جای چروک‌های پیراهن وی، خشم در چشمان او را مورد توجه قرار داده است و با این تیتر، نگاه غضب‌آلود پسر خاشقجی به بن‌سلمان را به تصویر کشیده است. اما عنوان «اگر چشم‌ها توان کشتن داشت» تنها حاشیه خبری پیرامون موضوع قتل این روزنامه‌نگار سعودی نبود.
روز گذشته همچنین خبر رسید که صلاح خاشقجی، پسر بزرگ این روزنامه‌نگار مقتول به همراه خانواده‌اش عربستان سعودی را ترک کرده و وارد آمریکا شدند. آن طورکه «ایسنا»می نویسد، منابع نزدیک به خانواده خاشقجی اعلام کردندکه صلاح علاوه بر تابعیت سعودی، تابعیت آمریکایی نیز دارد و وی پیش‌تر نمی‌توانست عربستان را ترک کند، چراکه مسئولان عربستانی محدودیت‌هایی را از چند ماه قبل بر پاسپورت وی اعمال کرده بودند.البته رابرت بالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به عربستان به صورت آشکار به مسئولان عربستانی اشاره کرد که خواهان بازگشت جمال خاشقجی به ایالات متحده است.

>بگویید جسدش کجاست


درهمین رابطه دیروز باردیگر اردوغان نسبت به ادامه پرونده قتل این روزنامه‌نگار واکنش نشان داد، رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد که مسئولان عربستانی باید مکان جسد جمال خاشقجی را اعلام کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، مسئولان عربستانی بعد از آنکه به کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی اذعان کردند، باید مکان جسد وی را نیز اعلام کنند.
اردوغان خطاب به عربستان درخصوص مسئله خاشقجی عنوان داشت:« اگر می‌خواهید ابهامات را از بین ببرید، آن ۱۸ نفر بازداشت شده مسئله‌ای محوری برای همکاری میان ما هستند و اگر نمی‌توانید آنها را وادار کنید که به تمامی رخدادهای صورت گرفته اعتراف کنند، آنها را به نزد ما بفرستید تا ما آنها را محاکمه کنیم، چراکه این رخداد در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داده است.»
اردوغان تاکید کرد:« باید عربستانی‌ها برملا کنند که چه شریک محلی داشته‌اند که جسد خاشقجی را تحویل گرفته است. چه کسی به تیم ۱۵ نفره دستور داده است که به ترکیه بیایند؟ «وی با بیان اینکه این ۱۸ نفر بازداشت شده در عربستان می‌دانند که چه کسی خاشقجی را کشته است، گفت: «ما اسناد بیشتری درمورد مسئله خاشقجی در اختیار داریم، اما در برملا کردن آنها عجله نخواهیم کرد.»
رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که کشورش تصمیمی برای ورود به نزاع با هیچ کسی را ندارد.

>تلاش برای منع فروش تسلیحات به عربستان
درهمین حین شنیده‌ها حاکی از آن است که گروهی از قانونگذاران آمریکایی به دنبال منع بخش اعظم فروش تسلیحات به عربستان سعودی هستند. قانونگذاران آمریکایی طرحی را در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کردند که بر اساس این طرح، آمریکا باید فروش تسلیحات به عربستان سعودی را در واکنش به کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست متوقف کند.
این طرح شامل ممنوعیت کمک‌های امنیتی، اطلاعاتی، آموزش و تجهیز تسلیحاتی عربستان سعودی است اما شامل فعالیت‌های مرتبط با حفاظت از پست‌های دیپلماتیک آمریکا یا پرسنل این کشور نمی‌شود.
این طرح به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا خواستار استثناهایی در ممنوعیت فروش سلاح بشود، بنابراین او نیز باید گزارشی درباره تحقیقات آمریکایی در زمینه هر فردی که در قتل خاشقجی دست داشته و دارای اقامت دائمی آمریکا است، ارائه کند.
این طرح محدودیت‌های جدی را برای ترامپ ایجاد می‌کند که نمی‌تواند از آن عدول کند مگر اینکه تصمیمات خود را براساس منافع امنیت ملی آمریکا توجیه کند.این در حالی است که به تازگی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در امور فرماندهی مرکزی اعلام کرد، اجرای قرارداد فروش سلاح با عربستان به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار بدون تغییر خواهد بود که در سال ۲۰۱۷ به امضا رسید.
وی گفت: اجرای قرارداد فروش سلاح به ریاض طبق برنامه زمانی مورد توافق ادامه دارد.
>مدیر سیا فایل صوتی را گوش کرد
روزنامه واشنگتن‌پست نیز گزارش داد، مدیر سیا در جریان سفرش به ترکیه به نوار صوتی ضبط شده از بازجویی و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی گوش کرد و قرار است به رئیس‌جمهور کشورش در این خصوص گزارش دهد.
افراد آگاه از نشست‌های جینا‌هاسپل مدیر سازمان سیا که روز دوشنبه به ترکیه سفر کرده بود، گفتند که‌هاسپل در جریان سفرش به این نوار صوتی گوش داد.
در ادامه این گزارش آمده است:« یکی از افراد آگاه گفته است که این نوار آمریکا را مجبور می‌کند و فشار بیشتری بر این کشور اعمال می‌کند تا عربستان سعودی را مسئول قتل خاشقجی بداند.»
مدیر سیا نیز اظهار داشت «نوار ضبط شده مربوط به قتل خاشقجی را به ترامپ و کنگره می‌دهم تا درباره‌اش تصمیم بگیرند.»
از سویی دیگر بازرسان ترک در حال تحقیق درباره این فرضیه هستند که قاتلان روزنامه‌نگار سعودی جسد وی را با اسید و مواد شیمیایی ذوب کرده‌‌ و بخشی از جسد را در چاه محل اقامت سرکنسول سعودی‌انداخته‌اند.آن طورکه «فارس» می‌نویسد پلیس ترکیه پس از اینکه یک ماسک ضد مواد شیمیایی در داخل یک خودروی وابسته به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشف کرد، این فرضیه را نیز بررسی می‌کند. این خودروی وابسته به عربستان سعودی از 14 روز پیش در یک گاراژ در استانبول پارک بوده است. بازرسان ترک در حال تحقیق هستند که ببینند آیا «قاتلان خاشقجی جسد وی را با اسید و مواد شیمیایی ذوب کرده و باقی‌مانده آن را در یک چاه قدیمی واقع در محل اقامت محمد العتیبی سرکنسول عربستان‌انداخته‌اند.»