چراخودشان عكس یادگاری نگرفتند

شرق: ديروز روز پاسخ‌گويي بود؛ پاسخ‌گويي به اتهاماتي كه به دولت يازدهم زده مي‌شود؛ اتهاماتي كه بناي آن بر دروغ و كژي است. پس از طيب‌نيا، وزير اقتصاد كه پاسخ دروغ‌پردازي‌هاي احمدي‌نژاد را داد، اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوری، هم به اتهام رسانه‌هاي مدافع دولت قبل پاسخ داد. به گفته او: «برخی رسانه‌ها نوشته بودند كه عكس یادگاری با طرح‌های دولت گذشته. دولت گذشته اگر می‌توانست خودش چنین عكس‌هایی می‌گرفت».
جهانگیری در مراسم بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پرند، گفت: دولت تدبیر و امید درباره تبعیت از فرمان‌های مقام معظم رهبری شعار نداد؛ چراكه همه مسئولان كشور موظف هستند در راستای جهت‌گیری‌هایی كه رهبر معظم انقلاب ترسیم می‌كنند، حركت كنند.
براساس فرمایش مقام معظم رهبری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید نافذالکلمه باشد؛ اما این ستاد فقط در حد قوه مجریه عمل کرد و برای تحت مدیریت قراردادن قوای دیگر اقدامی انجام نداد و صرفا در چارچوب قوانین موجود عمل کرد.
  گذر زمان صداقت دولت‌ها را نشان مي‌دهد


وي افزود: گذر زمان صداقت دولت‌ها را نشان می‌دهد. خیلی‌ها شعار می‌دهند؛ اما وقتی كه در كوران اتفاقات باید از آزمایش‌ها سربلند بیایند، مشخص می‌شود كه شعارها برای منافع زودگذر خود با فریب ملت مظلوم بوده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به دستاوردهای سال گذشته كه فراتر از هدف‌گذاری‌ها بود، گفت: در سال گذشته قرار بود هفت‌هزارو 500 واحد تولیدی راكد و نیمه‌فعال از تسهیلات بانكی استفاده كنند كه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده 23 هزار واحد نیمه‌فعال و راكد موفق شدند از این تسهیلات بهره‌مند شده و دوباره فعال شوند. قرار بود صادرات كشور 20 درصد افزایش پیدا كند كه میزان رشد صادرات در سال 95 نسبت به سال 94 از نظر وزنی 38 درصد رشد داشت.
وی همچنین با اشاره به تعیین 115 طرح اولویت‌دار برای دستگاه‌های اجرائی مختلف در سال 95، تصریح كرد: این طرح‌ها در اولویت نخست دستگاه‌ها قرار گرفت كه یكی از مهم‌ترین این طرح‌ها در حوزه نفت و گاز بود كه در روزهای گذشته با حضور رئیس‌جمهوری در عسلویه افتتاح شد.
جهانگيري با اشاره به اتفاقات ناراحت‌کننده در دولت گذشته افزود: شرکت ملی نفت در دوره گذشته 50 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و ذخایر ارزی کشور در اختیار شرکتی به نام نیکو قرار داد تا برای اجرای طرح‌ها این اعتبارات را به شرکت ملی نفت بدهد.
وی افزود: دو‌میلیارد‌و 700 میلیون دلاری که به بابک زنجانی داده شد، از همین محل بود که به آن شرکت دستور دادند این مبلغ را به بابک زنجانی بدهد تا او در میان پیمانکاران توزیع کند.
جهانگیری با بیان اینکه پرداخت این مبلغ به بابک زنجانی بدون دریافت وثیقه مناسب صورت گرفته است، گفت: چند مقام دولتی روی یک کاغذ امضا کردند که این پول به یکی از بانک‌های خارج از کشور واریز شود و زمانی که امضا می‌کردند، هیچ گزارشی از وجود و سابقه چنین بانکی هم دریافت نکردند.
  دولت گذشته اگر می‌توانست، خود عكس‌هایی یادگاری با افتتاح طرح‌ها می‌گرفت
جهانگیری با ابراز تأسف از انتشار برخی مطالب در برخی رسانه‌ها درباره بهره‌برداری از این طرح‌ها، خاطرنشان كرد: برخی رسانه‌ها نوشته بودند عكس یادگاری با طرح‌های دولت گذشته. دولت گذشته اگر می‌توانست خودش چنین عكس‌هایی می‌گرفت؛ چراكه هم از درآمدهای سرشار برخوردار بود و هم وعده داده بود در مدت 35 ماه این طرح‌ها را اجرا خواهد كرد.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اقدامات گسترده دولت یازدهم از طرح‌های پارس جنوبی به‌عنوان یک افتخار بزرگ برای دولت تدبیر و امید یاد کرد و افزود: این طرح‌ها با تمرکز ویژه به مرحله اجرا درآمده است. وی تصریح کرد: در سال 84 میزان برداشت ایران و قطر از میدان‌ها مشترک پارس جنوبی برابر بود؛ اما وقتی که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، مشاهده کردیم میزان برداشت قطر به دو برابر ایران رسیده و به‌این‌ترتیب ده‌ها میلیارد دلار سهم ملت ایران از بین رفته بود.
جهانگیری با بیان اینکه اتفاقاتی مانند اتفاق بابک زنجانی ناراحت‌کننده است، گفت: ناراحت‌کننده‌تر از آن این‌گونه سوء‌مدیریت‌هاست که باعث غارت سرمایه ملت ایران شده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه به دستاوردهای حوزه كشاورزی در سال اقدام و عمل نیز اشاره و خاطر‌نشان كرد: در سال 82 جشن خودكفایی گندم در كشور برگزار شده بود؛ اما در سال 92 مجبور بودیم كه بیش از شش میلیون تُن گندم واردات كنیم. با تمركز و برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید امروز یكی از دغدغه‌های اصلی ما این است كه سه میلیون تُن گندم تولیدی مازاد را صادر كنيم.
وی ادامه داد: اقدام و عمل در وزارت نیرو نیز به اشكال گوناگون خود را نشان داد و هم در طرح‌های بهره‌وری شبكه آب و برق و هم در آب‌رسانی به روستاها و هم در مدیریت مصرف بخش شرب، صنعت و كشاورزی متبلور شد و این در حالی است كه این اتفاقات و دستاوردها در سال‌هایی به وقوع پیوسته است كه درآمدهای كشور به حداقل رسیده بود.
جهانگیری ادامه داد: در دوره گذشته با وجود درآمدهای سرشار كشور، آب آشامیدنی به شش ‌هزار روستا از طریق تانكر انجام می‌شد؛ اما در دولت تدبیر و امید به اندازه 10سال در این زمینه كار شد و دستاوردهای خوبی در آب‌رسانی به روستاها حاصل شد.
  سوء‌مدیریت می‌تواند منابع كشور را به آتش بكشد
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینكه مدیریت خوب می‌تواند معجزه كند و از حداقل منابع، حداكثر بهره‌برداری را حاصل كند، اظهار كرد: سوء‌مدیریت می‌تواند منابع كشور را به آتش بكشد. متأسفانه قدر مدیریت در كشور شناخته نمی‌شود و گاهی سخنان دلسردكننده باعث می‌شود مدیران خوب و بی‌حاشیه كشور نتوانند آن‌گونه كه باید به مردم خدمت كنند.
وی همچنین با اشاره به اقدامات خوب وزارت نیرو در بخش مهار آب‌های مرزی، گفت: وزارت نیرو در این بخش اقداماتی را در چهار سال گذشته انجام داده كه در تاریخ ایران استثنایی است و استان‌های غربی كشور به یك كارگاه تبدیل شده‌اند.
  گاهی فردی غیرانقلابی خود را انقلابی جا می‌زند
معاون اول رئیس‌جمهور همچنين در آیین افتتاح بیمارستان امام حسین شهرستان بهارستان، با بیان اینکه ضعف در اداره کشور خسارت‌های زیادی به کشور وارد کرد، گفت: برخی خسارت‌ها قابل جبران نیست یا جبران آنها زمان زیادی می‌برد؛ مثل اینکه فردی غیرارزشی خود را ارزشی نشان داده یا فردی غیرانقلابی خود را انقلابی جا بزند.
جهانگیری با اشاره به افزایش درآمد نفتی در سال‌های اخیر و مشهودنبودن تأثیر آن بر زندگی مردم و کشور تصریح کرد: منظور من این نیست که پول‌ها را خوردند، بردند یا دزدی کرده‌اند. من این حرف را نمی‌زنم، اما بدمدیریت‌کردن می‌تواند آینده یک کشور را نابود کند.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: این نظام نیازمند یک‌سری ازخودگذشتگی‌هاست، اما برخی فکر می‌کنند موفقیت‌ها در این کشور فقط برای خودشان است. ما در مقطع حساسی هستیم و باید تصمیمات دقیق و مهمی بگیریم. امیدواریم حرکت توسعه‌ای برای کشور نیز ادامه پیدا کند.
در مراسم بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پرند، وزیر نیرو هم اجرای طرح‌های تصفیه‌خانه فاضلاب را گامی در جهت بهبود محیط‌زیست و استفاده از پساب در مصارف كشاورزی، صنعتی و تغذیه آبخوان‌ها دانست و گفت: بی‌تردید بزرگ‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی، پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه است.
چیت‌چیان گزارشی از اقدامات دولت تدبیر و امید در آب‌رسانی به روستاها ارائه و تصریح كرد: در سال 85 به 157 روستا، در سال 86 به 189 روستا، سال 92 به 476 روستا، سال 93 به 824 روستا، سال 94 به 942 روستا و در سال 95 به دوهزارو 958 روستا آب‌رسانی شد كه این به معنای كار و تلاش دولت یازدهم است.
وزیر نیرو تصفیه‌خانه شهر پرند را سی‌ویكمین تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در دولت یازدهم دانست و گفت: در چند ماه آینده 10 واحد دیگر هم به مدار خواهد آمد.
چیت‌چیان افزود: از قبل از انقلاب تاكنون، این تصفیه‌خانه صدونودونهمین تصفیه‌خانه است كه وارد مدار شده و این یعنی در حدود 50 سال 200 تصفیه‌خانه و در مدت چهار سال دولت تدبیر و امید 40 واحد ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. وی با بیان اینكه در سال گذشته 23 قرارداد با بخش خصوصی به ارزش هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌ها منعقد شد، گفت: در روزهای آینده نیز 21 قرارداد با ارزش دو هزار میلیارد تومان منعقد می‌شود.