مسدود‌ شدن تماس صوتی تلگرام با دستور قضائی

شرق: سخنراني ديروز محمود واعظي، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حاوي دو نكته مهم بود؛ نخست آنكه او با اشاره‌اي به انتخابات پيش‌ِرو، تخریب دیگران برای اثبات خود را در تبلیغات انتخاباتی بدترین رویکرد در تبلیغات انتخاباتی ارزیابی کرد و ديگري، تأييد خبر مسدودشدن تماس صوتي تلگرام كه به گفته او به دستور قوه قضائيه صورت گرفته و ارتباطي به دولت ندارد. گفته‌هاي او درباره تلگرام را محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت هم تأييد مي‌كند. نوبخت كه ديروز در سخنراني هفتگي خود، سخن مي‌گفت در مواجهه با پرسش يكي از خبرنگاران درباره مسدودشدن تماس صوتي تلگرام گفت: «قطع تلگرام صوتی در خارج از دولت انجام شد و مسئولیتش به عهده دوستانی است که تشخیص دادند این کار صورت بگیرد».
محمود واعظی در چهارمین همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته افزود: در تبلیغات انتخاباتی باید به گونه‌ای رقابت کنیم تا بعد از پایان انتخابات همه بتوانیم در کنار هم به مردم خدمت کنیم.
عضو کابینه دولت یازدهم افزود: رقابت‌ها در انتخابات باید ما را یک گام به وحدت و انسجام ملی پیش ببرد نه آنکه موجب ایجاد شکاف شود.
واعظی به همه مدیران زیرمجموعه خود توصیه کرد، انصاف را رعایت کنند و از هیچ‌کس جانبداری نکرده و از اموال دولتی برای امر انتخابات استفاده نکنند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: باید مردم را برای مشارکت جدی در انتخابات تشویق کنیم و آنچه مربوط به انتخابات است باید مُر قانون برای آن رعایت شود. وی بر رعایت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی تأکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی از بین برود.
واعظی از تک‌تک مدیران زیرمجموعه خود خواست تا در آخرین سال فعالیت دولت یازدهم برنامه‌ها و عملکرد خود را در اختیار مردم قرار دهند.
وی با پذیرفتن این انتقاد که در زمینه اطلاع‌رسانی کم‌کاری شده است، خواستار آن شد تا اطلاع‌رسانی درباره عملکرد دولت در صدر برنامه‌های مدیران مجموعه وزارت اطلاعات قرار گیرد.
  علت مسدودشدن تماس صوتی تلگرام
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنين در واکنش به فیلترینگ تماس صوتی تلگرام و علت مسدودشدن آن از جانب قوه قضائیه تأکید کرد که این مسئله به قوه قضائيه مربوط است و این حوزه باید در این باره اطلاع‌رسانی کند؛ اپراتورها بر‌اساس حکم قوه قضائيه که به آنها ابلاغ شده است این کار را انجام داده‌اند.به گزارش خبرگزاري‌ها، محمود واعظی در جمع خبرنگاران با اشاره به مسدودشدن تماس صوتی تلگرام اظهار کرد: حدود یک ماه است که مسئولان  تلگرام به دنبال راه‌اندازی تماس صوتی این شبکه در ایران هستند که در این خصوص دیدگاه‌های مختلفی از جانب اپراتورها در کشور وجود داشت.وی درباره مسدودشدن تماس صوتی تلگرام نیز گفت این سرویس با حکم قضائي که به اپراتورها ابلاغ شده، مسدود شده است. واعظی در رابطه با تبلیغات زودرس انتخابات در فضای مجازی خاطرنشان کرد: وزارت کشور، قوه قضائيه و شورای عالی فضای مجازی درباره مسئله انتخابات زودرس دیدگاه‌هایی دارند؛ این اقدامات که تبلیغات را شروع کنند یا در روزنامه‌ها یا فضای مجازی این کار را انجام دهند غیرقانونی است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در رابطه با انتخابات الکترونیک هم گفت: زیرساخت‌های این کار در وزارت ارتباطات انجام شده است، اما آنچه برای ادامه این کار لازم است، هماهنگی وزارت کشور و شورای نگهبان است که هنوز به تفاهم نرسیده‌اند؛ اما در صورتی‌که در این زمینه توافق کنند، وزارت ارتباط آمادگی لازم را برای برگزاری انتخابات الکترونیک دارد.
واعظي همچنین گفت، توسعه شبکه انتقال کشور در سه‌سال‌و‌نیم گذشته از 900 گیگابایت به 10 هزار گیگابایت رسیده است.اين عضو كابينه دولت همچنین از ساماندهی 30میلیون سیم کارت بی‌هویت در کشور خبر داد و افزود: در دو هفته آینده، ظرفیت پهن باند داخلی به 10 هزار گیگابایت افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به 43 میلیون نفر کاربر اینترنت در کشور، از رسیدن ارزش بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات به بیش از 400 میلیارد ریال خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان برنامه ششم آن را به هزار‌و 200 میلیارد ریال برسانیم.واعظی به تلاش دولت یازدهم برای تحقق حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود بخش زیادی از حقوق شهروندی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به زودی محقق شود. 
در این راستا درصدد هستیم فاز نخست پروژه دولت الکترونیک به بهره‌برداری برسد.وی به بهره‌برداری از فازهای نخست و دوم شبکه ملی اطلاعات در سال گذشته ‌اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های قانونی این موضوع انجام شد و برای تحقق آن تقسیم وظایف صورت گرفت و در نهایت از فازهای نخست و دوم بهره‌برداری شد و امید است امسال فاز سوم نیز به بهره‌برداری برسد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلاش برای امن‌شدن فضای مجازی خبر داد و عنوان کرد: کارهای زیادی برای صیانت فرهنگی و اجتماعی در این حوزه در دولت یازدهم انجام شده است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: تلاش‌های گسترده‌ای برای کاهش شکاف دیجیتالی در مناطق کمتربرخوردار و روستایی شده است؛ به گونه‌ای که اکنون بیش از 27 هزار روستای کشور به اینترنت پرسرعت مجهز شده‌اند.
واعظی همچنین کاهش تعرفه اینترنت را تصمیم جسورانه‌ای دانست که موجب رونق بازار خواهد شد.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اکنون 900 شهر کشور دارای نسل سوم تلفن همراه هستند، گفت: تا پایان دولت همه شهرهای کشور از اینترنت نسل سوم برخوردار خواهند شد.