مهربانی در دورترین روستاها ادامه دارد ‏

شهروند| جمعیت هلال‌احمر بر پایه اصول بنیادین خود تلاش می‌کند تا با بکارگیری سرمایه‌های انسانی داوطلب خود برای ‏دستگیری از نیازمندان و سلامت انسان‌ها پیشتاز باشد. کاروان سلامت، یکی از طرح‌های ارزشمند جمعیت هلال‎احمر است که در ‏تمامی مناطق محروم آن را دنبال می‌کند‎.‎‏ جمعیت هلال‌احمر استان البرز نیز به‌عنوان پیشگام این طرح، کارهای ارزشمندی را ‏برای ترویج فرهنگ نوعدوستی، خدمات بهداشتی و سلامت در سطح استان و کشور انجام داده است‎.‎‏ در همین راستا پزشکان و ‏پیراپزشکان داوطلب جمعیت هلال‌احمر، ساکنان روستای گته ده از توابع شهرستان طالقان که منطقه‌ای بسیار سردسیر و ‏کوهستانی است و به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمانی مجهز، از نظر سلامت مشکلات زیادی داشتند را مورد معاینه و خدمات ‏حمایتی قرار دادند‎.‎‏ ‏‎ ‎داود رجبی، معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان البرز در رابطه با اجرای چنین کاروان‌هایی اظهار داشت‎:   
‏ «وظیفه ذاتی همه مردم است تا به همنوع خود کمک کنند، جمعیت هلال‌احمر بستر مناسبی است برای انجام حرکت‌های ‏بشردوستانه، مردم به ما اعتماد دارند چون از جنس خودشان هستیم و شاکله اصلی این جمعیت، مردمی است و این بزرگترین ‏نعمت برای جمعیت هلال‌احمر است‎.»
وی افزود:«به دنبال آن هستیم که با شناسایی مناطق
 کم برخوردار به نیازمندان واقعی بیش از پیش کمک کنیم. در این راستا ‏ستادی را تشکیل دادیم تا بر حسب نیاز منطقه و اولویت‌های درمانی و زیستی به کمک نیازمندان بشتابیم.»


معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان البرز از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در این روستاها به آموزش‌های خودامدادی و ‏بازتوانی اشاره کرد و گفت:« جهت ارتقای سطح سلامت خانه و خانواده، با کمک متخصصان و کارشناسان مربوطه آموزش‌هایی در ‏زمینه سلامت و تغذیه سالم به اهالی روستاها به‌خصوص بانوان ارایه شد و از دیگر آموزش‌ها، آموزش کمک‌های اولیه است که ‏هدف از این برنامه را می‌توان خودامدادی و پاسخگویی در سوانح و حوادث و شرایط اضطراری عنوان کرد.
از روزهای نخست‌سال حدود ۱۳ کاروان سلامت به ۳۰۰۱ نفر از روستاییان خدمات ارایه کردندکه تمام این خدمات به مناطق ‏محروم رایگان است‎.
مریم ثابت، رئیس اداره منابع داوطلبی جمعیت هلال‌احمر استان البرز که از‌سال ۸۰ در این جمعیت فعالیت دارد، درباره اجرای ‏این طرح بیان کرد:«‎‏ طرح کاروان سلامت یکی از مهمترین طرح‌های ملی در حوزه داوطلبان است که با استقبال عمومی مواجه شده ‏و از‌سال ۸۱ این طرح در استان البرز اجرا می‌شود.»
وی افزود:«این طرح با هدف ترویج فرهنگ داوطلب محوری و ارتقای سطح سلامت جامعه روستایی به‌ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار اجرا می‌شود‎.»
رئیس اداره منابع داوطلبی جمعیت هلال‌احمر استان البرز ادامه داد: «در این طرح ملی با شناسایی نیازها و محرومیت‌های موجود ‏در روستاهای استان، بخشی از نیازها با اعزام نیروهای پزشک داوطلب در قالب کاروان‌های سلامت و با حضور و حمایت ‏داوطلبان خیر برطرف می‌شود‎.‎‏ در تیم کاروان سلامت پزشک عمومی، چشم پزشک، ارتوپد، فیزیوتراپ، دندانپزشک، متخصص زنان ‏و زایمان، متخصص تغذیه، کارشناس مامایی، روانشناس، کارشناس طب سنتی و اعضای داوطلب فعال حضور دارند‎.‎‏ اجرای این ‏طرح ملی در ماه‌های گذشته در سطح استان قوت گرفته و ماهانه چندین اعزام به روستاهای دورافتاده یا محروم انجام می‌شود که ‏حمایت گسترده مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان و حمایت ویژه سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر را می‌طلبد‌‏‎.»
وی از برآورد نیازسنجی‌ها علاوه بر مشخص شدن مناطق کم برخوردار اشاره کرد و از اقدامات مهم آن گفت‎:« تلاش می‌کنیم ‏محرومیت منطقه با بررسی‌های میدانی شعب جمعیت هلال‌احمر و مخصوصا فرمانداری و بخشداری‌ها انجام شود تا براساس نوع ‏نیاز این مناطق، اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.‏‎ ‎‏ واکسیناسیون دام و طیور یکی از تصمیمات جدیدی است که در صورت ‏امکان برای تمام مناطق روستایی استان البرز اجرا می‌شود.»
سایر اخبار این روزنامه
آمریکا در حال عقب‌نشینی است شنبه را تعطیل کنید! ماجرای جیره ‌بندی موبایل چیست؟ با شماره تلفن‌های ما چه کار دارید؟ چند می‌گیری حیوون منو بگردونی؟ کمک جبرانی به حساب کارمندان و بازنشستگان واریز می‌شود بنزین اهرم فشار تازه بر اسنپ و تپسی پاکستان فیلم هندی را ممنوع کرد # ای_آن‌که_رشیدپور_نامت روز انتقام فرا رسید شاخ‌های آواره اینستا کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»!‏ پایان 7‌سال زندگی مخفیانه قاتل فراری در آلمان وترکیه استقبال از تروریست 11 سپتامبر به‌عنوان قهرمان مهربانی در دورترین روستاها ادامه دارد ‏ از درمان زنی که خرس گازش گرفته بود تا مشکلات ارتوپدی آسانسور کوهی محصول تازه کوه‌خواران هزارهزار هوادار، میلیاردها دستمزد!‏ این‌دفعه هم «شو» است آقا رسول؟ کشف بزرگترین زمرد جهان با وزن یک‌کیلو و 100 گرم ورود آقایان ممنوع! «ایران اینترنشنال» زیر دست بن‌سلمان چه کسانی در کنسرت بزرگ قبل از فینال آسیا می‌خوانند؟ حمله مسلحانه به بیمارستان امام خمینی(ره) و فراری‌دادن یک زندانی خشکشویی دات کام! صفحه شهرونگ