از درمان زنی که خرس گازش گرفته بود تا مشکلات ارتوپدی

شهروند | دکتر عاطفه پرآذران پزشک عمومی و داوطلبی است که در طرح کاروان سلامت جمعیت هلال‌ احمر استان البرز خدمت‌رسانی می‌کند. وی در گفت‌وگو با «شهروند» از تجربه حضورش در مناطق محروم گفته و تجربیاتی که از درمان بیماران در این مناطق داشته است. محرومیت و درد مردمان روستاهای البرز این روزها برایش تبدیل به دغدغه‌ای شده است که برای رفع آن
 تلاش می‌کند.
  مردم روستاهای استان البرز در چه وضعیتی قرار داشتند؛ میزان محرومیت در روستاها تا چه حدی بود؟
مردم روستا از نظر مالی وضع مناسبی نداشتند؛ همچنین به خدمات پزشکی، درمانگاه و داروخانه دسترسی نداشتند. بیشتر ساکنان به دلیل اینکه وضع مالی مناسبی نداشتند، نمی‌توانستند به پزشک مراجعه کنند.


  درمانگاهی در منطقه وجود نداشت؟
خیر؛ متاسفانه خدمات پزشکی و درمانگاه در روستاها وجود نداشت و مردم برای رفع بیماری و استفاده از خدمات پزشکی و آزمایشگاهی باید به کرج مراجعه می‌کردند.
  جمعیت هلال‌ احمر چه خدماتی را به مناطق روستایی ارایه کرده است؟
جمعیت هلال‌ احمر مناطق روستایی را که محروم هستند و دسترسی به خدمات پزشکی و سلامت ندارند، شناسایی می‌کند و از طریق دهیاری‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد و بنا بر نیاز روستاییان تیمی از پزشکان با تخصص‌هایی مانند چشم پزشک، ارتوپد، زنان، داخلی و... را به روستا اعزام می‌کند.
  تخصص شما چیست و در چه زمینه‌ای در روستاها خدمت‌رسانی انجام می‌دهید ؟
من پزشک عمومی هستم و در زمینه زنان و داخلی نیز ویزیت می‌کنم.
  عمده‌ترین مشکلی که مردم در روستا داشتند، چه بود؛ چه بیماری‌ای بیشتر رایج بود؟
خانه‌های روستایی بیشتر در داخل گودی هستند و نور آفتاب کمتر در داخل خانه‌ها نفوذ می‌کند. در عین حال مردم روستایی مجبورند در مسیرهای سربالایی و سراشیبی رفت و آمد کنند؛ به همین دلیل مشکلات ارتوپدی در روستا خیلی رایج بود و اکثر مردم پا درد، کمر درد و استخوان درد داشتند.
  مدت حضورتان در روستا چند روز بود؟
معمولا یک روز در روستا مستقر هستیم. از صبح به روستا می‌رویم بیماران را ویزیت می‌کنیم و غروب برمی‌گردیم.
  برخورد مردم روستاها چطور بود؛ از تیم کاروان سلامت
 استقبال کردند؟
مردم روستا بسیار مهربان و قدردان بودند، از ورود تیم بسیار استقبال کردند و خوشحال بودند که کاروان سلامت جمعیت هلال ‌احمر به روستاهای دورافتاده آنها آمده و به فکر سلامتی آنها هستند.
  در تیمی که به روستاها می‌روید، پزشکان با چه تخصص‌هایی
 حضور دارند؟
ما به صورت تیم پزشکی می‌رویم و پزشکان در تخصص‌های مختلف حضور دارند. این تیم شامل پزشک ماما، مشاور روانشناسی، بینایی‌سنجی بود و خود من هم به‌ عنوان پزشک عمومی به روستاها مراجعه می‌کنم. مردم هر نوع مشکلی که داشته باشند، در این تیم به آن رسیدگی می‌شود. یک گروه در تیم حضور دارند که فشار خون مردم را چک می‌کنند. بعضی از مردم فشار خون داشتند اما خودشان نمی‌دانستند. در کنار این تیم، اگر مردم نیاز به آزمایشات تکمیلی و یا نیاز به دارو داشتند، برایشان تجویز می‌شد. نکته مثبت این طرح کاروان سلامت این است که مردم از بیماری‌ها و مشکلات جسمانی که داشتند، آگاه می‌شدند تا بتوانند پیگیری‌های جدی داشته باشند.
  علاوه بر روستای نسا در چه مناطق دیگر استان خدمت‌رسانی کردید؟
در منطقه طالقان به روستایی رفتیم که خیلی دورافتاده بود و مردم مشکلات مشابهی را داشتند. خانمی آمده بود که خرس گازش گرفته بود و با روش‌های خانگی زخم را درمان کرده بودند اما در محل زخم گازگرفتگی کیست ایجاد شده بود و بیمار ترس داشت که اگر به پزشک مراجعه کند، نیاز به جراحی داشته باشد. برایش سونوگرافی نوشتیم تا به پزشک مربوطه مراجعه کند و مراحل درمانش را انجام دهد.
سایر اخبار این روزنامه
آمریکا در حال عقب‌نشینی است شنبه را تعطیل کنید! ماجرای جیره ‌بندی موبایل چیست؟ با شماره تلفن‌های ما چه کار دارید؟ چند می‌گیری حیوون منو بگردونی؟ کمک جبرانی به حساب کارمندان و بازنشستگان واریز می‌شود بنزین اهرم فشار تازه بر اسنپ و تپسی پاکستان فیلم هندی را ممنوع کرد # ای_آن‌که_رشیدپور_نامت روز انتقام فرا رسید شاخ‌های آواره اینستا کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»!‏ پایان 7‌سال زندگی مخفیانه قاتل فراری در آلمان وترکیه استقبال از تروریست 11 سپتامبر به‌عنوان قهرمان مهربانی در دورترین روستاها ادامه دارد ‏ از درمان زنی که خرس گازش گرفته بود تا مشکلات ارتوپدی آسانسور کوهی محصول تازه کوه‌خواران هزارهزار هوادار، میلیاردها دستمزد!‏ این‌دفعه هم «شو» است آقا رسول؟ کشف بزرگترین زمرد جهان با وزن یک‌کیلو و 100 گرم ورود آقایان ممنوع! «ایران اینترنشنال» زیر دست بن‌سلمان چه کسانی در کنسرت بزرگ قبل از فینال آسیا می‌خوانند؟ حمله مسلحانه به بیمارستان امام خمینی(ره) و فراری‌دادن یک زندانی خشکشویی دات کام! صفحه شهرونگ