ادغام بي‌منطق براي كوچك‌سازي دولت

طرح پيشنهادي ادغام كارگروه بانوان و خانواده با كارگروه اجتماعي فرهنگي ذيل شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان موضوعي است كه انتقاداتي را توسط مديران كل بانوان و خانواده استانداري‌ها به همراه داشته است. بايد در نظر داشت كه موضوع ادغام يا تفكيك بايد داراي پشتوانه علمي و توجيهي قوي باشد كه هدف از آن كارآمدي هرچه بيشتر كارگروه‌ها باشد. يقينا تمركززايي در بررسي موضوعات مي‌تواند بررسي يك موضوع را همه‌جانبه‌نگرانه و جامع‌تر كند اما بايد ديد در اين تمركززايي آيا اين همه‌جانبه‌نگري و ارتقاي كيفيت عملكردي در بررسي جامع موضوعات و تكاليف محوله مدنظر قرار گرفته است؟ تجربه‌هاي پيشين از تمركززايي يا تمركززدايي در موضوعات تخصصي كه همانا زنان، خانواده و كودكان ذي‌نفعان حقيقي آن بوده‌اند آن گونه كه بايد كارآمد و كارآيي لازم را نداشته است و ابتر ماندن بسياري از موضوعات مرتبط با زنان و خانواده و عدم وضع قوانين بروز و متناسب به نيازهاي روز زنان به عنوان نيمي از جمعيت جامعه برخواسته از اين بلاتكليفي‌ها و تصميمات خلق‌الساعه است، به طوري كه در تجميع موضوعات زن و خانواده در زيرگروه‌هاي اجتماعي و فرهنگي و نبود واحدهاي تخصصي مرتبط با موضوعات زنان و خانواده در سطح نهادها و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها براي ساليان متمادي اين موضوعات در حاشيه قرار گرفته‌اند و ايجاد اصلاحات و تغييرات ساختاري در مشكلات و مسائل مبتلابه زنان و خانواده متاثر از ساير تغييرات كلان در نظر گرفته شده است. اما در تمركززدايي هم و ايجاد واحدهاي تخصصي مرتبط با حوزه زنان و خانواده در سطح دستگاه‌ها و نهادها اگرچه اقدامات مثبتي صورت گرفته ولي در سرجمع آن‌گونه كه بايد كارآمد عمل نشده چرا كه در اينجا جزيره‌اي عمل كردن‌ها، موازي عمل كردن‌ها، محوريت قرار دادن يك موضوع خاص در كنار ناديده گرفتن يا كمرنگ ديدن ساير موضوعات باعث شده زنان جامعه كماكان بسياري از مشكلات خود را در نبود راهكارهاي عملياتي و سازوكارهاي اجرايي يدك بكشند و به جاي آسيب شناسي اين چرخه، مجدد تفكر همگرايي در كارگروه‌ها پديد مي‌آيد. آنچه در اين فرآيند بسيار حائز اهميت است آسيب‌شناسي وضع موجود پيش از هر اقدامي است. ابتدا بايد ديد عملكرد كارگروه‌هاي بانوان و خانواده در استان‌ها چگونه بوده است، چه دستاوردهاي داشته‌اند و تا چه حد توانسته‌اند به طور مشخص و...
به عنوان نمونه تكاليف ملحوظ در ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه را محقق كنند و متعاقبا هدف از ادغام اين كارگروه با كارگروه ديگر به طور دقيق و همه‌جانبه واكاوي و بررسي شود. بايد در نظر داشت كه اگرچه دولت در برنامه اصلاح ساختاري بايد به طرف كوچك‌سازي سوق يابد اما بايد ديد آيا اين ادغام‌ها به معناي كوچك‌سازي است و آن اهدافي كه كوچك‌سازي مدنظر است در اين ادغام‌ها تامين مي‌شود؟ در مثل داريم آزموده را آزمودن خطاست؛ در كشور ما، قبلا اين تجربه كوچك‌سازي‌ها در سطح وزارتخانه‌ها انجام شده و امروز در مجلس دوباره صحبت از تفكيك اين وزارتخانه‌هاست. چرا كه تكثر و تداخل وظايف كارآمدي و عملكرد را به طور مستقيم زير سوال برده است.
بنابراين در مسيري به پيش نرويم كه چند صباحي ديگر مجدد به تفكيك فكر شود. براساس تجارب پيشين، انتظار داريم كه درخصوص كارگروه‌هاي تخصصي اين تجربه ناموفق تكرار نشود و پيش از هر تصميمي، ادله‌هاي علمي، فني، تخصصي و منطقي طرح بحث شود و در نشستي با حضور متخصصان و كارشناسان ذي‌ربط، مسوولان كارگروه بانوان و خانواده استان‌ها و كارگروه اجتماعي استان‌ها و معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري و فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي جوانب موضوع مورد بررسي دقيق قرار بگيرد و برخواسته از اين تعامل تصميم‌گيري لازم براي اين موضوع صورت پذيرد .