خانم نخست‌وزیر در منگنه

درحالی‌که چهار نفر از اعضای دولت پنجشنبه گذشته در اعتراض به پیش‌نویس خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از مقام خود کناره‌گیری کردند، ترزا می‌ به نمایندگان پارلمان هشدار داد که مخالفت آنها با پیش‌نویس برگزیت کشور را به خانه اول برمی‌گرداند.
نخست‌وزیر بریتانیا با شعار «استعفا استعفا»ی برخی از نمایندگان مجلس سخنان خود را اینچنین آغاز کرد که در جریان خروج از اتحادیه اروپا باید تصمیم‌های دشواری گرفته شود. ترزا می‌ گفت پیش‌نویس خروج از اتحادیه اروپا، توافق نهایی نیست و او وانمود نخواهد کرد که این روند ساده طی خواهد شد.
وی ضرورت دستیابی به پیش‌نویس برگزیت را این‌گونه توجیه کرد که اتحادیه اروپا شرط کرده تا پیش از دستیابی به پیش‌نویس خروج از اتحادیه اروپا، مذاکره نمی‌کند. ترزا می‌ برای ساکت کردن اعتراض‌ها اعلام کرد که اتحادیه اروپا در پیش‌نویس برگزیت امتیازهایی را به بریتانیا داده از جمله عقب‌نشینی از طرح بک استاپ برای ایرلند شمالی و اینکه این طرح به بریتانیا تعمیم داده شود.
یکی از موانع مهم بر سر توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا، مساله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی است. دو طرف متعهد شده‎اند که دوباره یک مرز مشخص همراه با پست‌های بازرسی بین دو ایرلند کشیده نشود. آنها معتقدند این کار توافق صلح بین این دو کشور را به خطر می‎اندازد.


با این حال دو طرف هنوز نمی‌دانند چگونه می‌توانند چنین چیزی را تضمین کنند. اتحادیه اروپا تاکید دارد، درصورتی‌که هرگونه توافق تجاری میان اروپا و بریتانیا در آینده موفق به حفظ مرز به شکل کنونی نشود، طرح بک استاپ برای جلوگیری از کشیده شدن یک مرز فیزیکی به اجرا درآید. این طرح که در پیش‌نویس برگزیت مطرح‌شده، قرار است از بازگشت مرز سخت بین دو ایرلند جلوگیری کند، به‌این‌ترتیب که بریتانیا را موظف می‌کند برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.
نخست‌وزیر بریتانیا در ادامه اظهارات خود از موافقت دو طرف دوباره احتمال تمدید دوره انتقالی پسا‌برگزیت به‌عنوان ضمانتی برای حل‌وفصل اختلافات باقی‌مانده خبر داد. دوره انتقالی، زمانی است که پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور باوجود نداشتن نقشی در نهادهای اروپایی، همچنان به قوانین اروپا پایبند خواهد ماند. بر اساس گزارش‌ها، این دوره در حدود دو سال در نظر گرفته‌شده است.
نخست‌وزیر بریتانیا بار دیگر اظهار کرد که پیش‌نویس برگزیت به سود منافع ملی و بدین معناست که انتخاب‌های درست و لزوما نه‌چندان ساده را بایستی اتخاذ کرد. او گفت زمانی که توافق نهایی حاصل شود، آن را برای رای‌گیری به پارلمان می‌آورد و از نمایندگان می‌خواهد بر اساس منافع ملی به آن رای موافق بدهند. او هشدار داد که مخالفت با این توافق، کشور را به خانه اول برمی‌گرداند.
نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داد، انتخاب روشن است: بدون دستیابی به توافق خارج شویم، برگزیت متوقف شود و یا انتخاب کنیم که متحد شویم و از بهترین توافق ممکن حمایت کنیم. در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، پیش‌نویس برگزیت را شکست بزرگی برای دولت خواند که حتی خطوط قرمز خود را رد کرده است. او هشدار داد که توافق یادشده، با شش شرط حزب کارگر نیز سازگاری ندارد. کوربین با مروری بر اوضاع ملتهب اقتصادی در داخل گفت: این توافقی نیست که دولت به مردم وعده داد و نمایندگان پارلمان اعتقاد ندارند که باید بین دو گزینه توافق بد و یا عدم توافق یکی را انتخاب کنند. او هشدار داد که دولت بایستی از این توافق نیم‌بند که نه حمایت کابینه، نه پارلمان و نه کل کشور را دارد خارج شود.
در ادامه، نخست‌وزیر بریتانیا به سوالات سایر نمایندگان معترض به ‌پیش‌نویس خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پاسخ داد. جو حاکم بر پارلمان انگلیس نشان می‌دهد که اکثر نمایندگان نسبت به روند خروج کشورشان از اتحادیه اروپا معترض هستند. نخست‌وزیر بریتانیا چهارشنبه شب گذشته پس از پایان نشست طولانی پنج‌ساعته با اعضای کابینه در دفتر نخست‌وزیری اعلام کرده بود که دولت با پیش‌نویس توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا موافقت کرده است.
با این حال پنجشنبه گذشته دو وزیر برگزیت و کار و امور بازنشستگی و دو معاون وزیر ایرلندشمالی و برگزیت در اعتراض به پیش‌نویس برگزیت از مقام‌های خود کناره‌گیری کردند. گفتنی است بر اساس رویه سیاسی در بریتانیا معاونان وزیر نیز از سوی نخست‌وزیر منصوب می‌شوند. بریتانیا قصد دارد تا 29 مارس سال آینده از اتحادیه اروپا خارج شود. نخست‌وزیر بریتانیا در سخنان خود تاکید کرد که مصمم است کشورش را در مهلت تعیین‌شده از اتحادیه اروپا خارج کند.
تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد اکثر مردم بریتانیا خواهان برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت هستند. این نظرسنجی که از سوی موسسه یوگو صورت گرفته حاکی است که 54 درصد مردم خواهان ادامه حضور در اتحادیه اروپا و 46 درصد خواهان ترک این اتحادیه هستند.
نخست‌وزیر بریتانیا اینک باید توافق برگزیت را با اتحادیه اروپا نهایی کرده و در سخت‌ترین مبارزه زندگی سیاسی خود، موافقت نمایندگان مجلس را جلب کند. ناظران بر این باورند که چنانچه طرح ترزا می ‌در مجلس رای نیاورد دوران ریاست او بر دولت به پایان خواهد رسید و انتخابات سراسری برگزار خواهد شد.
ترزا می: برگزیت جایگزین ندارد
نخست‌وزیر بریتانیا در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که پیش‌نویس توافق برگزیت جایگزینی ندارد. ترزا می‌در سخنان خود، همان طور که هفته گذشته هم گفته بود اعلام کرد که همه‌پرسی مجددی برای برگزیت در کار نخواهد بود و برگزیت جایگزینی ندارد. وی همچنین اعلام کرد همانگونه که پیش‌بینی شده است، برگزیت در پایان ماه مارس سال آینده میلادی نهایی و اجرایی خواهد شد. سخنان ترزا می ‌در کنفرانس خبری نشان می‌دهد تمام فرضیه‌ها درباره استعفای او اشتباه بوده و زن آهنین محافظه‌کاران معتقد است که می‌تواند پارلمان بریتانیا را درباره توافق جدید قانع کند.
او ضمن رد احتمال کناره‌گیری از قدرت گفت تا تکمیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سر کار خواهد ماند. ترزا می‌ با مخالفت‌های جدی در میان هم‌حزبی‌های محافظه‌کار خود روبه‌رو است. او در نشست مطبوعاتی گفت انتقادها را درک می‌کند، اما هشدار داد که اگر از پیش‌نویس ارائه‌شده حمایت نشود، احتمال دارد که توافقی به دست نیاید.
دومینوی استعفا
وزیر برگزیت و دو عضو دیگر کابینه ترزا می‌ در مخالفت با پیش‌نویس توافق‌نامه بریتانیا با اتحادیه اروپا کناره‌گیری کردند.
دومینیک راب، وزیر برگزیت بریتانیا صبح پنجشنبه گذشته در یک پیام توئیتری اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری کرد.
او می‌گوید به این دلیل کناره‌گیری کرده که نمی‌تواند با وجدان آسوده از توافق‌های ترزا می ‌با اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا از این اتحادیه حمایت کند.
راب ژوئیه امسال جانشین وزیر پیشین برگزیت، دیوید دیویس شده بود که او نیز به خاطر اختلاف نظر با نخست‌وزیر بریتانیا در مورد نحوه خروج از اتحادیه اروپا کناره‌گیری کرد.
اندکی پس از انتشار خبر استعفای وزیر برگزیت، وزیر کار بریتانیا، استر مک‌وی نیز در یک پیام توئیتری نوشت که به اطلاع ترزا می ‌رسانده که به همکاری خود با کابینه او خاتمه می‌دهد. گفتنی است، سوئلا برویرمن، معاون وزارت برگزیت نیز از مقام خود کناره گرفته است. پیش از این سه نفر، وزیر امور ایرلند شمالی در دولت بریتانیا، شایلش وارا نیز در اعتراض به پیش‌نویس توافقنامه برگزیت از سمت خود استعفا کرده بود. یکی از انتقادهای اصلی او به تدبیرهایی مربوط می‌شود که ارتباط ایرلند شمالی با اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا را ممکن می‌کند.
ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود و جمهوری ایرلند کشوری مستقل و عضو اتحادیه اروپاست. رسانه‌های بریتانیا از احتمال کناره‌گیری برخی دیگر از اعضای کابینه دولت محافظه‌کار این کشور خبر داده‌اند.
تا‌کنون معاون وزیر برگزیت و چند مقام ارشد دیگر دولتی به عنوان مخالفت با توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند. استعفاهای پی در پی در حالی رخ می‌دهد که نخست‌وزیر بریتانیا شامگاه چهارشنبه گذشته پس از یک نشست طولانی با اعضای کابینه اعلام کرد که دولت او از طرح پیشنهادی برای خروج از اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌کند.
افزایش مخالفت با نخست‌وزیر بریتانیا
قرار است پیش‌نویس توافقنامه برگزیت به مجلس عوام بریتانیا ارائه و درباره آن رای‌گیری شود. شماری از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار معتقدند شرایطی که ترزا می‌ برای خروج از اتحادیه اروپا به آن تن داده غیرقابل قبول و غیر قابل دفاع هستند. حزب کارگر به عنوان بزرگترین حزب اپوزیسیون دولت ترزا می، استعفای اعضای کابینه، به خصوص وزیر برگزیت را نشانه فروپاشی دولت حاکم ارزیابی کرده و می‌گوید نخست‌وزیر اقتدار خود را از دست داده است. دونالد تاسک، رییس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا از برگزاری نشست فوق‌العاده سران ۲۷ کشور اروپایی در ۲۵ نوامبر برای تصمیم‌گیری درباره پیش‌نویس توافقنامه برگزیت خبر داد. توافقنامه برگزیت باید به تایید پارلمان اروپا و پارلمان بریتانیا برسد. برخی از ناظران معتقدند گرچه اکثریت اعضای کابینه در نشست چهارشنبه شب گذشته از این توافق حمایت کرده‌اند، افزایش انتقادها در میان محافظه‌کاران می‌تواند موقعیت ترزا می ‌را به خطر بیندازد.