رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی در کمیته مشترک دولت و مجلس بررسی می‌شود

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه ,وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی تدابیر مقابله با تحریم‌ها را بررسی کردند.
در این نشست، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش مفصلی را درباره موضوعات مختلف به ویژه مباحث معیشتی، مسائل مرتبط با نفت، صنعت، معدن، تجارت، مسائل بازرگانی و موضوعات گمرکی ارائه کرد. این گزارش توسط مرکز پژوهش‌ها طی مدت 3 ماه با برگزاری نشست‌های متعدد با کارشناسان و خبرگان جامعه تهیه شده بود.
در جلسه غیرعلنی مجلس رئیس سازمان برنامه و بودجه ,وزیر اقتصاد ورئیس کل بانک مرکزی هم توضیحاتی را در خصوص اقداماتی که باید درباره گزارش مرکز پژوهش‌ها انجام داده، ارائه کردند، به ویژه در خصوص مسائل معیشتی مردم، رفاه کارگران و کارکنان دولت، روستاییان و کشاورزان و افراد آسیب پذیر کشور بر این مسئله تاکید شد که باید تمهیدات لازم برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اندیشیده شود.
در این جلسه مقرر شد به موازات کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس در دولت نیز کمیته ویژه‌ای در رابطه با نوع رویکرد دولت و دستگاه‌های دولتی در رابطه با اجرایی کردن گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه غیرعلنی گفت: راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی کشور در کمیته مشترک مجلس و دولت بررسی می‌شود.
علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی با اشاره به گزارش رئیس مرکز پژوهش‌ها درباره وضعیت تحریم‌ها و نحوه مقابله با آن یادآور شد: در این جلسه مسئولان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز توضیحاتی را ارائه کردند.
رئیس مجلس ادامه داد: قرار شد در کمیسیون‌های مربوطه این موضوعات با حضور بخش‌های مختلف مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و در کمیته مشترک با دولت عملیاتی شود.
لاریجانی تصریح کرد: همچنین در این جلسه بنا شد در کمیته مشترک دولت و مجلس درباره موارد مورد نیاز بخش‌های صنعت، انرژی، کشاورزی و معیشتی مردم به خصوص قشرهای مستضعف بحث‌های مربوطه انجام شود و بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود.
* نماینده اهواز از پاسخ وزیر نفت در خصوص عدم اعطای مالیات قانع شد
در جلسه علنی دیروز مجلس نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی از پاسخ وزیر نفت در مورد علت پاسخگو نبودن مدیران نفت، توزیع نامناسب خدمات اجتماعی و عدم اعطای مالیات شهرداری‌ها قانع شد.
وزیر نفت نیز قول داد تا نسبت به پرداخت و ارائه مستندات قانونی طبق تبصره یک ماده 38 اداره امور مالیات اقدام کند.
* زنگنه خبر داد: اجرای طرح ازبین بردن آلودگی ناشی ازگازهای همراه نفت در اهواز
وزیر نفت در پاسخ به سوال نماینده اهواز, از طرح بزرگ این وزارت برای حل آلودگی هوای اهواز خبر داد و گفت: این وزارت خانه براساس این طرح تلاش دارد ظرف دو سال آینده هیچ گازی در اطراف اهواز سوخته نشود و آلودگی ناشی از گازهای همراه نفت به کلی از بین برود.
بیژن زنگنه افزود: در سوال آقای ساری آمده است که مدیران نفت پاسخگویی مناسب ندارند، اگر واقعا در ارتباط مدیران نفت با نمایندگان اشکالی بوده است این مسئولیت متوجه من است و من می‌پذیرم و از نمایندگان عذرخواهی می‌کنم.
زنگنه اظهار داشت: در مورد پرداخت‌های مربوط به مالیات ارزش افزوده و عوارض آلایندگی به معاونت امور مجلس ماموریت دادم که با مجلس جلساتی را برگزار کند تا بتوان مشکلات را هر چه سریعتر حل کرد.
وی افزود: مساله آلودگی هوا و گازهای همراه نفت که می‌سوزد، باعث شده تا وضعیت مناسبی در خوزستان و اطراف اهواز نداشته باشیم، با برنامه‌هایی که گذاشتیم ظرف دو سال آینده هیچ گازی در اطراف اهواز سوخته نشود و آلودگی ناشی از گازهای همراه نفت به کلی از بین برود.
وزیر نفت اظهار داشت: ما چند روز پیش قراردادی با پتروشیمی‌ها بستیم که بخش عمده‌ای از این گازها را بگیرند، پس از جمع‌آوری و فراورش به عنوان خوراک مصرف کنند و پول این سرمایه‌گذاری را از محل خوراک بدهند که شاید یک سال و نیم هم بیشتر طول نکشد، برای این موضوع نزدیک دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد.
زنگنه تصریح کرد: ما طرح بزرگ ان جی ان سه هزار و 200 را در غرب کارون در دست اجرا داریم که در ظرف دو سال تمام می‌شود. ما تلاش داریم که قبل از دو سال بخشی از آلودگی‌ها را رفع کنیم.
وی گفت: برای شرق کارون نزدیک به 1200 میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته شده است که به عنوان یک طرح ابتکاری از آن یاد می‌شود، باید سریعا آن را اجرایی کرده و مشکلات ناشی از آلایندگی‌ها سریعاً برطرف شود.
زنگنه ادامه داد: یک طرح که 6 میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده باید 4 درصد آن برای مسائل اجتماعی در نظر گرفته شود که از این 6 میلیارد دلار، نزدیک به 2 هزار میلیارد برای طرح استفاده خواهد شد.
وزیر نفت گفت: برای حوزه اهواز نزدیک به 85 طرح به ارزش 295 میلیارد تومان در دست اجرا داریم که مقادیر و زمان آن مشخص است که این کارهای انجام شده در حد توان وزارت نفت است.
وی ادامه داد: وزارت نفت درگیر مشکلات مالی است، بیش از 2 هزار میلیارد تومان صورت وضعیت تایید شده داریم که نتوانسته‌ایم تامین مالی کنیم، لذا درحال گرفتن وام برای تامین آنها هستیم، بنابراین آنچه از وضعیت موجود می‌توان نتیجه گرفت مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.
زنگنه افزود: تصور می‌شود که تمام پول نفت استخراج شده به حساب وزارت نفت واریز می‌شود و این وزارتخانه حق مردم را نمی‌دهد، درحالی که این پول تا ریال آخر به حساب خزانه واریز شده و در همین مجلس برای آن تصمیم‌گیری می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که وزارت نفت درخصوص مسائل اجتماعی انجام داده، به کارگیری 250 کارآموز در منطقه غرب کارون است که به آنها آموزش‌های حرفه‌ای داده شده و قریب به 3 هزار میلیارد برای آنها هزینه شده است و خوشبختانه بیشتر آنها بکار گرفته شده‌اند.

زنگنه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که در حوزه خدمات اجتماعی انجام داده ایم، از سال 96 کلاس‌های کنکور برگزار کرده که این کلاس‌ها با محوریت آموزش و پرورش انجام شده است، این یک کار ارزشمند است که بالغ بر 200 دانش‌آموز تحت پوشش آموزش و پرورش و کلاس‌های کنکور قرار گرفته‌اند که نتیجه آن 2 نفر زیر رتبه 100، 9 نفر زیر رتبه یک هزار و 94 نفر زیر رتبه 20 هزار شده‌اند که بسیار ارزشمند است.
علی ساری نماینده اهواز در طرح سوال خود گفت: در همه جای دنیا وجود شرکت‌های صنعتی ملاکی برای افزایش رفاه مردم است اما در اهواز این گونه نیست و شرکت‌های نفتی در چارچوب هیچ کدام از قوانین و ضوابط عمل نکرده و به هیچ کدام از آنها پایبند نیستند.
نماینده اهواز خاطر نشان کرد: فعال بودن فدرهای نفتی در چهار گوشه شهر و حتی افزایش تعداد آنها موجب ایجاد محیط آلوده در حوزه انتخابیه اهواز شده است. به دلیل آلودگی هوای دو ماهه در تهران عده‌ای از دوستان به دنبال تهیه طرحی برای برداشت 3000 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بهبود وضعیت بودند، اما برای آلودگی هوای خوزستان ارگان‌های دولتی به خصوص شرکت نفت حاضر به حمایت در این زمینه نیستند.
وی گفت: سازمان جهانی بهداشت آلودگی در حوزه اهواز را تایید کرده و گفته که این موضوع باعث گسترش بیماری‌های قلبی و ریوی شده است.
وی ادامه داد: البته آقای زنگنه یکی از بهترین وزرای کابینه آقای روحانی هستند و ایشان یک چهره بین‌المللی بوده و به عنوان یک دیپلمات نفتی توانسته مذاکرات اوپک و سایر مذاکرات را به درستی مدیریت کند. نهایتا ساری اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شده و آن را به رای مجلس نگذاشت.
تاکید نماینده شهرکرد وحدت و همدلی
اردشیر نوریان نماینده شهرکرد نیز در نطق دیروز خود با یادآوری این که کشور با مسائل متعددی روبرو است، اظهار داشت: در این زمان بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و همدلی وجود دارد.
وی با تاکید بر این که برخی معضلات داخلی وجود دارد که نمی‌توان آنها را انکار کرد، به موضوع پولشویی اشاره کرد و افزود: نمی‌توان این مشکل را انکار کرد، درحالی که درباره تصویب قانون پولشویی اقدام جدی شده است.
این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: میلیاردها تومان پول کثیف ناشی از تجارت مواد مخدر را نمی‌توان انکار کرد؛ از این رو خواهش می‌شود موضوعی که برای اقتصاد کشور ضرورت دارد را انکار نکنیم بلکه از بودنش ناراحت شویم.
* داوطلبان دانشگاه آزاد بازهم دست به دامان نمایندگان شدند
بیش از یکصد و پنجاه نفر از داوطلبان علوم پزشکی دانشگاه آزاد دیروز به منظور رسیدگی به وضعیت تحصیلی خود، مقابل مجلس تجمعی اعتراضی برگزار کردند.
در یک ماه گذشته هر روز گروهی از داوطلبان علوم پزشکی دانشگاه آزاد مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع‌های اعتراضی برپا کردند که روز به روز به جمعیت آنها افزوده شده است.
مشکل از آنجایی آغاز شد که دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 23 مهر ثبت‌نام 4 هزار و 269 نفر از داوطلبان ذخیره رشته‌های علوم پزشکی را لغو کرد که باعث اعتراض داوطلبان و خانواده‌های آنها شد.
یکی از این داوطلبان که یک پلاکارد با نوشته «دانشگاه آزاد باید به حق قانونی که ما را ثبت‌نام قطعی کرده احترام بگذارد» را در دست داشت، گفت: تجمعات روزهای گذشته سبب شد تا نمایندگان مجلس بطور کامل از مشکل تحصیلی ما اطلاع پیدا کنند.
وی افزود: بارها از مسئولان دانشگاه آزاد خواستار رسیدگی به وضعیت تحصیلی خود بودیم اما هیچ اقدامی در جهت حل این مشکل انجام ندادند بنابراین مجبور هستیم مشکل خود را به نمایندگان مردم و مراجع قضایی ارجاع دهیم.
یکی دیگر از این داوطلبان گفت: روابط عمومی مجلس اعلام کرد که درخواست ما در دستور کار کمیسیون آموزش قرار می‌گیرد.
وی افزود: پیش از آغاز جلسه مجلس می‌خواهیم بار دیگر مشکل خود را به گوش نمایندگان برسانیم تا راه حل مناسبی برای وضعیت تحصیلی ما بیابند. همگی خواهان بازگشت به وضعیت تحصیلی 11 مهر هستیم.
این دانشجو افزود: داوطلبان مدارک خود ثبت‌نام خود از جمله کپی کارت دانشجویی، کپی رسید انتخاب واحد، کپی سند ثبت‌نام و پرینت صفحه پرتال دانشجویی خود به دبیرخانه مجلس در روزهای گذشته ارائه کرده‌اند و در صورت عدم رسیدگی مسئولان دانشگاه، آماده شکایت به مراجع قضایی نیز هستند.
فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در مجلس با حضور در جمع دانشجویان معترض با ابراز امیدواری براینکه مشکل داوطلبان حل شود، گفت: کمیسیون آموزش مجلس جلسه‌ای دراین باره برگزار می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس جمهوری؛ آذربایجان غربی امروز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود وزارت اطلاعات: شبکه اخلالگر محصولات پتروشیمی متلاشی شد رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی در کمیته مشترک دولت و مجلس بررسی می‌شود کرزای: آمریکا در افغانستان شکست خورده است شکست جنگ احزاب علیه ملت یمن قراردادهای بی‌ضابطه و پرهزینه با مربیان خارجی، «آری» یا «نه»؟ واکنش ظریف به مخالفان اظهاراتش در خصوص پولشویی نماینده تبریز: یکپارچه باید از ظریف حمایت کنیم سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایرادات شورای نگهبان به cft مورد بررسی قرار می‌گیرد هزینه چشم بستن بر جرم بن سلمان میانگین حقوق و تسهیلات بانکی فرهنگیان اعلام شد انتصابات جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنگوی سازمان تعزیرات: قاچاقچیان در تهران 122 میلیارد تومان جریمه شدند به دنبال انعقاد تفاهم نامه انجام می‌شود اشاعه فرهنگ استاندارد در کشور از طریق آموزش و پرورش عمومی حل مشکل بیمه تکمیلی ایثارگران آموزش و پرورش تلفات آتش‌سوزی کالیفرنیا به 80 کشته و 1276 مفقود افزایش یافت گاردین: کشفیات "سیا" در مورد قتل قاشقچی بن سلمان را رسوا می‌کند از زمان 11 سپتامبر 500 هزار نفر در جنگ‌های آمریکا کشته شده‌اند