از زمان 11 سپتامبر 500 هزار نفر در جنگ‌های آمریکا کشته شده‌اند

آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر بیش از 5.9 تریلیون دلار برای جنگ‌های خارجی هزینه کرده که به کشته شدن حدود 500 هزار نفر انجامیده است.
به گزارش ایسنا، موسسه امور عمومی و بین‌الملل واتسون در گزارشی با عنوان "هزینه‌های جنگ" عنوان کرده است که آمریکا از زمان حملات 11 سپتامبر 2001(20 شهریور 1380)، برای جنگ‌های خارجی 5.9 تریلیون دلار هزینه کرده که کشته شدن حدود 500 هزار نفر را نیز به دنبال داشته است.
این گزارش که ماه جاری میلادی منتشر شده، حاکی از آن است که حدود 370 هزار نفر به طور مستقیم در خشونت‌های مرتبط با جنگ‌های آمریکا کشته شده‌اند، درحالی که افراد بیشتری در اثر سوءتغذیه و زیرساخت‌های ویران شده جان خود را از دست داده‌اند. تخمین زده می‌شود که در جنگ‌هایی به رهبری آمریکا، 250 هزار غیرنظامی کشته و بیش از 10.1 میلیون تن آواره شده باشند.
علاوه بر آن، شش هزار و 900 تن از نیروهای نظامی، هفت هزار و 800 مقاطعه‌کار و بیش از 110 هزار مبارز ارتشی از زمان حملات 11 سپتامبر در جنگ‌هایی به سرپرستی آمریکا کشته شده‌اند.


این آمارها مرگ بیش از نیم‌ میلیون نفری را که پس از تلاش آمریکا و قدرت‌های دیگر برای سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سال 2011 (1390) کشته شدند، شامل نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ائتلاف تحت رهبری آمریکا که بیش از 70 کشور در آن حضور داشتند، از سپتامبر سال 2014 (شهریور 1393) عملیاتی را علیه تروریست‌های داعش در سوریه و عراق صورت داده است. اقدامات مرگبار ائتلاف آمریکا در سوریه با مجوز دولت سوریه یا شورای امنیت سازمان ملل صورت نگرفته است.
این گزارش همچنین نشان می‌دهد که بهای جنگ‌هایی که در افغانستان، عراق، پاکستان و سوریه به سرپرستی آمریکا صورت گرفته، برای این کشور حدود 5.9 تریلیون دلار هزینه داشته است.
براساس این گزارش، این آمار با هزینه‌ای که پنتاگون برای این جنگ‌هاتخمین می‌زند، تفاوت قبل توجهی دارد زیرا "این مبلغ نه تنها بودجه‌های تخصیصی که ازسوی وزارت دفاع تعیین شده را در نظر دارد، بلکه هزینه‌های دولت فدرال برای پیامدهای جنگ را نیز شامل می‌شود."
طبق ارزیابی این گزارش، هزینه جنگ‌های فعلی که پس از 11 سپتامبر آغاز شده‌اند، تقریبا منحصرا از طریق قرض پرداخت می‌شود که هم بدهی‌های ملی آمریکا و هم کسری بودجه این کشور را افزایش داده است.
این گزارش هشدار می‌دهد: اگر آمریکا فورا قرض‌های خود را پرداخت نکند، باید سود این بدهی‌ها را نیز بپردازد. ما تخمین می‌زنیم که سود این بدهی‌ها تا سال 2053 می‌تواند به بیش از 7.9 تریلیون دلار برسد.
نتا کرافورد، استاد علوم سیاسی در این گزارش نوشته است: هیچ استراتژی‌ای برای پایان جنگ وجود ندارد.
او می‌افزاید: این واقعیت که آمریکا هزینه‌های هنگفتی را برای جنگ‌هایی می‌پردازد که دست‌کم در افغانستان به بن‌بست خورده و در عراق و سوریه به راه حلی دست پیدا نکرده است و این یک مشکل مالی طولانی مدت است که بر نسل‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس جمهوری؛ آذربایجان غربی امروز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود وزارت اطلاعات: شبکه اخلالگر محصولات پتروشیمی متلاشی شد رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی در کمیته مشترک دولت و مجلس بررسی می‌شود کرزای: آمریکا در افغانستان شکست خورده است شکست جنگ احزاب علیه ملت یمن قراردادهای بی‌ضابطه و پرهزینه با مربیان خارجی، «آری» یا «نه»؟ واکنش ظریف به مخالفان اظهاراتش در خصوص پولشویی نماینده تبریز: یکپارچه باید از ظریف حمایت کنیم سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایرادات شورای نگهبان به cft مورد بررسی قرار می‌گیرد هزینه چشم بستن بر جرم بن سلمان میانگین حقوق و تسهیلات بانکی فرهنگیان اعلام شد انتصابات جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنگوی سازمان تعزیرات: قاچاقچیان در تهران 122 میلیارد تومان جریمه شدند به دنبال انعقاد تفاهم نامه انجام می‌شود اشاعه فرهنگ استاندارد در کشور از طریق آموزش و پرورش عمومی حل مشکل بیمه تکمیلی ایثارگران آموزش و پرورش تلفات آتش‌سوزی کالیفرنیا به 80 کشته و 1276 مفقود افزایش یافت گاردین: کشفیات "سیا" در مورد قتل قاشقچی بن سلمان را رسوا می‌کند از زمان 11 سپتامبر 500 هزار نفر در جنگ‌های آمریکا کشته شده‌اند