رشد 7 درصدي ترانزيت کشور


گروه راه و مسکن: مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل سازمان راهداري از تداوم رشد ترانزيت در شش ماهه نخست سال جاري خبر داد.

رضا نفيسي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: بر اساس آمارها و ارزيابي‌هاي صورت گرفته از عملکرد مرزهاي ايران در شش ماهه ابتدايي سال جاري، ترانزيت کشور رشدي هفت درصدي را نشان مي‌دهد.

به گفته وي، در طول اين مدت بندر شهيد رجايي به عنوان اصلي‌ترين عرصه اقتصادي دريايي ايران توانسته ۲۹ درصد از کل آمار ترانزيت، جايگاه فعال‌ترين پايانه مرزي کشور را حفظ کند و پس از آن دو مرز پرويز خان و باشماق به ترتيب با ۲۴ و ۱۰ درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل سازمان راهداري درباره جزئيات آمار عملکرد مرزهاي کشور در جابجايي کالا نيز گفت: در طول اين مدت حدود پنج ميليون و ۸۰۰ هزار تن کالا در ايران ترانزيت شده که از اين عدد حدود دو ميليون و ۱۰۰ هزار تن کالا به مواد نفتي و سه ميليون و ۵۰۰ هزار تن نيز به کالاهاي غير نفتي اختصاص يافته است.

مانند آمارهاي گذشته همچنان کالاهايي که از عراق به سمت امارات متحده عربي حرکت مي‌کنند، بيشترين سهم را در شکل‌گيري آمار ترانزيتي کشور داشته‌اند.

به گزارش ايسنا، رشد آمار ترانزيت در ايران که از چند سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، در حالي به ثبت رسيده که اقتصاد ايران از ارديبهشت امسال و به دنبال از سرگيري تحريم‌هاي آمريکا با تلاطم‌هايي رو به رو بوده است.

در طول هفته‌هاي گذشته تعدادي از کشورها توانسته‌اند در حوزه واردات نفت از ايران معافيت دريافت کنند، اما دولت ترامپ اصرار دارد که فعاليت ايران در تمامي‌بخش‌هاي اقتصادي محدود شود.

با تحريم شدن دوباره بنادر ايران در دور جديد تحريم‌ها، تنها بندر چابهار از اين موضوع مستثني شده و وزارت خارجه آمريکا اين بندر را از تحريم‌هاي جديد معاف کرده است.

چابهار پس از پشت سر گذاشتن فاز نخست توسعه خود به عنوان مسيري کوتاه بهترين گزينه براي ترانزيت کالا از هند به سمت افغانستان و ساير کشورهاي آسياي ميانه به شمار مي‌رود.

موقعيت خاص جغرافيايي ايران و در اختيار داشتن بخش مهمي‌از سواحل خليج فارس و درياي خزر باعث شده وزارت راه و شهرسازي ترانزيت را به عنوان يکي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي کلان کشور در عرصه درامدزايي مطرح کند.

  • بازديد از مرزهاي ترانزيت کشور

در خبري ديگر مدير کريدورهاي ترانزيتي کشور از برنامه‌ريزي براي بازديد از پايانه‌ و نقاط مرزي با هدف بررسي مشکلات ترانزيت و ايجاد هماهنگي و ارتباط بين دستگاه‌هاي ذي‌ربط و بخش خصوصي طي سه ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي امين ترفع در جلسه هم انديشي با تشکل‌ها و اتاق بازرگاني استان آذربايجان شرقي اظهار داشت: سال گذشته ۷۷ مشکل ترانزيت کشور در معاونت حمل‌ونقل شناسايي شد و رفع آن‌ها به عنوان يکي از موضوعات اصلي اين معاونت قرار گرفت.

وي افزود: در راستاي رفع مشکلات ترانزيت به غير از مکاتبات رسمي‌بايد به حوزه اجرا نيز ورود کرده و با هماهنگي، تسهيل‌گري از طريق قانون يا موارد ديگر اقدامات لازم در دستور کار قرار گيرد.

ترفع از تشکيل گروه ويژه ترانزيت در معاونت حمل‌ونقل و برنامه‌ريزي براي بازديد از پايانه‌هاي سراسر کشور طي سه ماه خبر داد و گفت: سه هدف اصلي اين گروه ويژه شناسايي مشکلات حمل‌ونقل بين المللي و حمل‌ونقل داخلي در استان‌هاي مرزي است، ايجاد ارتباط سيستماتيک با تشکل‌هاي حمل‌ونقلي و پيگيري مشکلات حمل ونقل از منظر فرابخشي و فرامدي است.