تامین کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی


رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «آمريکا مي‌خواست ايران را در روز 13 آبان آشفته ببيند» گفت: ملت ما پاسخ آمريکا را درروز 22 بهمن امسال مي‌دهد.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام حسن روحاني در جريان سفر استاني به استان آذربايجان غربي در جمع مردم خوي گفت: به همه جهانيان خواهيد فهماند با فشار بر اقتصاد و ايجاد مشکلات براي مردم ؛ قادر نيستند مردم ما را از اهداف بلندشان دور کنند. ما مستقل مي‌مانيم، ما آزاد مي‌مانيم، ما در برابر آمريکا سر فرود نخواهيم آورد.

وي ادامه داد: کاخ نشينان کاخ سفيد بدانند ملت ما ملت غيور و بزرگي است که همواره پيرو مکتب شهدا و سالار شهيدان بوده؛ ما فقط در مقابل خداوند بزرگ سر فرود مي‌آوريم. به حول و قوه الهي در برابر هيچ ملتي سر فرود نخواهيم آورد.

رئيس جمهور با بيان اينکه«دشمنان در مسير فشار جنگ اقتصادي و رواني بر ملت ايران هستند » گفت: آن‌ها فکر مي‌کنند در سايه فشار بر مردم، ما مقابل آن‌ها تسليم خواهيم شد. مردم عزيز بدانند ما به عهدمان پايبند بوديم، طبق فرهنگ اسلام به عهدمان در توافق‌ها پايبند بوديم. ما آغازگر جنگ اقتصادي نبوديم. اما آن‌ها در سايه شکست پي در پي در منطقه اين کار را کردند.

وي سپس گفت: آن‌ها فکر مي‌کنند اگر در يمن، سوريه و لبنان شکست خوردند به خاطر ايستادگي مردم ايران است؛ اشتباه مي‌کنند اين ايستادگي کل مردم منطقه است. ملت ايران، افغانستان، پاکستان و سراسر دنياي اسلام به فکر ايستادگي هستند. البته هر وقت برادران مسلمان از ما ياري بخواهند ما هم به وظيفه عمل مي‌کنيم و کمکشان مي‌کنيم.

روحاني ادامه داد: ما تلاش کرديم و نگذاشتيم داعش را مسلط در منطقه بکنيد. مي‌دانيم عصباني و ناراحت هستيد ؛ مي‌دانيم احساس شکست مي‌کنيد و مي‌دانيم شما نتوانستيد به اهدافتان در سوريه، عراق و لبنان برسيد. مي‌دانيم ناچاريد مقابل مردم يمن سر فرود بياوريد؛ اما چرا از مردم ايران انتقام مي‌گيريد؟ اشتباهات خود را درست کنيد.

وي خاطرنشان کرد: فکر مي‌کنيد اگر صادرات نفت ما را قطع کنيد، اگر ارتباط ما را با کشورهاي همسايه قطع کنيد، که نخواهيد توانست؛ مي‌توانيد پيروز شويد؟ ما به حول و قوه الهي نفتمان را خواهيم فروخت ، ارتباط نزديک تر با همسايگان برقرار مي‌کنيم؛ رابطه مان را با همسايگاني مثل ترکيه جمهوري آذربايجان عراق و ديگران مستحکم‌تر مي‌کنيم.

وي گفت: آمريکا قادر نيست رابطه ملت ايران را با ملت برادر عراق و ترکيه تضعيف کند. ما همه مسلمان هستيم ، در کنار هم ايستاديم. در شرايط امسال در شرايط سال آينده مردم ما بايد با اميدواري کامل به آينده ايران نگاه کنند. نخواهيم گذاشت فشارهاي آمريکا و صهيونيست زندگي مردم را با مشکلات بزرگ رو به رو کنند .

روحاني با بيان اينکه در جنگ سختي، زخمي، شهيد و مشکلات وجود دارد، تاکيد کرد: ما در برابر آنهايي که جنگ اقتصادي بر ما تحميل کرده‌اند، به هيچ وجه دست‌هايمان را بالا نمي‌بريم، بلکه به وظيفه ملي خود عمل کرده و راه خود را ادامه مي‌دهيم. ما در هيچ شرايطي نخواهيم گذاشت مردم در کالاهاي اساسي دچار مشکل عمده شوند. کالاهاي اساسي يا در داخل کشور توليد مي‌شود يا اينکه وارد خواهد شد. در جلسه بررسي بودجه سال ۹۸ اولين سخن ما اين بود که کالاهاي اساسي براي سال آينده با همان قيمت ارز ۴۲۰۰ توماني وارد کشور خواهد شد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه کاملا مي‌دانم شرايط زندگي مردم نسبت به ماه‌هاي گذشته سخت‌تر شده و قيمت اجناس در مسير صعودي بوده است، گفت: همه تلاش دولت اين است که تورم را مهار کند و اشتغال را شبيه سال گذشته و امسال در مسير ارتقا قرار دهد. مي‌دانيم شرايط براي ما سخت‌تر شده است. با اين حال مسير پيشرفت در بعضي امور براي ما راحت‌تر شده است. توليد سخت است اما صادرات مي‌تواند توليد را به حرکت درآورد. بايد جذب گردشگر، صادرات مواد غذايي، مواد پتروشيمي‌و مواد معدني و صنعتي را افزايش دهيم. قيمت ارز مثل شمشير دولبه است که از يک طرف بر مردم فشار وارد مي‌کند اما از طرفي موجب تشويق صادرات مي‌شود.

وي در بخش ديگري از اظهارات خود بيان کرد: آمريکا به اين فکر بود که با فشار چند ماهه، مردم ايران را تسليم کند. آنها فکر مي‌کردند در ارديبهشت ماه شهره‌هاي ايران به هم مي‌ريزد و گفتند مردم ايران گرسنه‌اند و هيچ شهر ايران آرامش ندارد. در حالي که اطلاعات غلط را اسرائيل و منافقين به کاخ سفيد مي‌رساندند. با اين وجود تمام کشورهاي جهان جز دو سه کشور با اين فشارهاي ظالمانه آمريکا مخالفند. حتي اروپا که در امنيت و اقتصاد خود محتاج آمريکاست، يکصدا مقابل آمريکا ايستاده و کاخ سفيد را محکوم مي‌کند. تمام همسايه‌هاي ما به جز يکي دو کشور آمريکا را محکوم کرده اند. اين اولين بار در تاريخ آمريکاست که تمام دنيا در برابر اين کشور مي‌ايستد. اين کشور اکنون منزوي و تنها مانده است. ما دو بار آمريکا را در دادگاه لاهه محکوم کرده‌ايم و اين دستاوردها براي ملت، ديپلمات‌ها و حقوقدانان ماست.

روحاني ادامه داد: قول داده‌ام که با تمام توان براي خدمت از شما مردم تلاش کنم. امروز هم با تمام وجود پاي قولم هستم. من، دولت، کارگزاران نظام، با کمک ساير قوا، نيروهاي مسلح، هدايت رهبري و ايستادگي مردم بيني آمريکا را به خاک خواهيم ماليد.

وي با اشاره به اينکه احياي درياچه اروميه يکي از وعده‌هاي دولت به مردم آذربايجان غربي بود، بيان کرد: من همچنان پاي قولم ايستاده‌ام. مي‌دانم در حد برنامه تنظيمي‌در دولت يازدهم پيشرفت نکرده‌ايم اما اگر تلاش دولت يازدهم و دوازدهم نبود، امسال حتي يک قطره هم در درياچه اروميه آب وجود نداشت و اين درياچه به نمک‌زاري خطرناک تبديل مي‌شد و زندگي کشاورزي و باغات مردم را تهديد مي‌کرد. هنوز ما به مرحله احياي درياچه اروميه نرسيده‌ايم اما به تثبيت اين درياچه رسيده‌ايم. تاکنون ميلياردها تومان در اين زمينه هزينه کرده‌ايم و باز هم هزينه مي‌کنيم و در اين مسير راهمان را با تمام توان ادامه مي‌دهيم.

روحاني خاطرنشان کرد: يکي ديگر از قول‌هاي من اتصال ريل به اروميه بود. اکنون افتخار مي‌کنم که در اروميه اين راه‌آهن افتتاح مي‌شود. بيش از ۸۰ کيلومتر از اين خط راه‌آهن در دولت يازدهم و دوازدهم انجام شد.

رئيس جمهور ادامه داد: در آغاز دولت يازدهم در استان آذربايجان غربي ۳۷۸۲ تخت بيمارستاني وجود داشت که اين آمار امروز به ۴۱۳۹ تخت رسيده است. در مناطق محروم پزشک مقيم وجود نداشت اما امروز ۱۱۷ پزشک در اين مناطق حضور دارند. اين يعني دولت قدم‌هاي بسيار مهمي‌در حوزه بهداشت و درمان برداشته است.

وي با اشاره به اينکه به ۶۸۴ هزار روستاي آذربايجان غربي خط گاز متصل شده است، گفت: ۶۰ هزار هکتار زمين کشاورزي و آبياري مدرن مجهز شده‌اند. محصول کشاورزي اين استان در سال ۹۲، سه ميليون تن و امسال اين آمار به ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار تن رسيده است. اين به معناي پيشرفت کشاورزي استان است و ما به کشاورزان افتخار کرده و در برابر آنها سر فرو مي‌آوريم.

روحاني تاکيد کرد: ما بي‌ترديد به فکر جوانان و تحصيل‌کردگان هستيم و آنها را فرزندان خود مي‌دانيم. خدا نياورد که شبي را بخوابيم و به فکر آنها نباشيم.