ورود کرملین به تنش‌های خاور دور

گروه بین‌الملل‌، پرستو بهرامی‌راد: مسکو نیز وارد تنش‌های شبه جزیره کره شد.کره‌‌شمالی رجز خوانی‌هایش با آمریکا با گرفته است و اختلافات دو کشور به بالاترین حد خود رسیده است. همزمان با تشدید تنش در شبه جزیره کره، کره‌شمالی به مناسبت سالگرد تشکیل ارتش کره‌شمالی احتمال مراسم ویژه‌ای را تدارک دیده است. همین موضوع باعث ورود کشورهای دیگر در این تنش شده است.
به گزارش رویترز،روسیه همزمان با تهدید «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی به یک حمله نظامی پیشدستانه و بزرگ علیه آمریکا،‌ نیروهای خود را به سمت مرزهایش با کره‌شمالی به حرکت درآورده است. این اقدام مسکو در حالی انجام شده که جامعه جهانی نسبت به افزایش تنش‌ها میان پیونگ یانگ-واشنگتن و احتمال وقوع درگیری‌هایی میان دو طرف نگران است، به ویژه که شورای امنیت به تازگی با صدور بیانیه‌ای آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کرده و تهدید کرد که به دلیل رفتارها و سیاست‌های کره‌شمالی که ناآرامی و نگرانی در جهان ایجاد می‌کند، تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.
همچنین روسیه در نظر دارد تا ظرف چند روز آینده سامانه موشکی «تور» را در منطقه ولادی‌واستوک در مرز روسیه با کره شمالی مستقر نماید.«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، از اظهار نظر در مورد اعزام نیرو به مرز این کشور و کره شمالی خودداری کرده و گفته است که جابجایی واحدهای ارتش روسیه در داخل مرزهای کشور موضوعی برای طرح در رسانه‌های همگانی نیست. برخی رسانه‌های خبری با یادآوری افزایش تنش بین کره شمالی و ایالات متحده و تهدید کره‌شمالی به کاربرد تسلیحات هسته ای در صورت تهاجم خارجی، تقویت نظامی روسیه در مرز با کره‌شمالی را با این تحولات مرتبط دانسته و آن را اقدامی پیشگیرانه در برابر احتمال بروز جنگ در شبه جزیره کره توصیف کرده بودند.
همزمان با تمرکز نیرو در مرز دو کره، دولت روسیه از اظهار نظر پیرامون گزارش‌های حاکی از اعزام واحدهای نظامی به مرز این کشور با کره شمالی خودداری کرده است. گزارش‌هایی از افزایش آمادگی رزمی چین نیز منتشر شده است.


آمادگی نظامی چین برای حمله احتمالی به کره‌شمالی
نیروی هوایی چین هواپیماهای دارای قابلیت‌ حمل موشک‌های کروز را در حالت آماده‌باش کامل نظامی قرار داده است. این اقدام در پی افزایش تنش‌ها میان کره شمالی و غرب و خصوصا آمریکا صورت گرفته است. براساس گزارش‌های به دست آمده آمریکا اعلام کرده است، تعداد قابل توجهی از جنگنده‌های چین در بالاترین حالت هشدار قرار گرفته‌اند.
تنش‌ها میان کره شمالی و آمریکا در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.این در حالی است که وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از پیونگ یانگ و واشنگتن خواست که خویشتن داری خود را حفظ کرده و از هرگونه وقوع جنگی فاجعه‌آمیز جلوگیری کنند.با این حال،« دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک نشست خبری با پائولو جنتیلونی، نخست وزیر ایتالیا گفت: «کره شمالی یک تهدید است. بنابراین ما باید ارتش خودمان را به سرعت تقویت کنیم. در یک بازه کوتاه مدت گذشته اتفاقات زیادی رخ داده است. به نظرم در 91 روز گذشته این رخدادها اتفاق افتاده است. ما تلاش‌های خوبی انجام داده‌ایم و کارهای زیادی هم داریم که باید انجامشان بدهیم. ما در موقعیت خوبی قرار داریم.»وی همچنین ابراز خوشبینی کرد که چین می‌تواند از توانایی و نفوذ خود برای تاثیر گذاری بر دولت کره‌شمالی و رهبری این کشور استفاده کند.
پیشرفت برنامه موشکی زیردریایی کره‌شمالی 
گروهی هشت نفره از کارشناسان سازمان ملل گزارش دادند که کره شمالی به سرعت در حال پیشرفت در ساخت زیردریایی‌هایی است که قابلیت شلیک موشک و موشک‌های بالستیک نصب شده بر روی زیردریایی را دارند.
در گزارش این هیات آمده است: «تحولات سریع تکنولوژیکی در بازه‌ای بسیار کوتاه در کره شمالی نتیجه پیشرفت این کشور در عملیاتی کردن سیستم‌های زیردریایی است که قابلیت شلیک و نصب موشک‌های بالستیک را دارند. تصاویر به دست آمده از زیردریایی کلاس گورائه، جزئیات مربوط به موشک‌های قابل نصب بر روی زیردریایی موسوم به KN-11 و پوکوکسونگ-1 در این گزارش دیده می‌شود.لوله مربوط به شلیک موشک بر روی زیردریای گورائه نشان می‌دهد که این یک نمونه اولیه است و تغییراتی برای پرتاب و شلیک آن در حال انجام است. در ادامه این گزارش همچنین آمده است: «این تغییرات و سایر اقدامات از سوی کره شمالی به این معناست که پیونگ یانگ به دنبال استفاده از آنها بر روی زیردریایی‌هاست». دولت کره شمالی در سال 2016 پنج موشک KN-11 را آزمایش کرد و جهار مورد آزمایش این موشک‌ها نیز ظرف پنج ماه در منطقه سینپوصورت گرفته است که نشان‌دهنده روند پیشرفت سریع آن است.
با این حال پیونگ‌یانگ از سازمان ملل خواست که نشستی را درباره قطعنامه‌های این سازمان علیه کره‌شمالی برگزار کند.هیات کره‌ای درخواست خود را مبنی بر برگزاری یک نشست بین‌المللی با حضور کارشناسان حقوقی در سریع‌ترین زمان ممکن برای بررسی قطعنامه‌های اعمالی شورای امنیت سازمان ملل توسط دبیرخانه این سازمان مطرح می‌کند.
کره شمالی در ماه ژانویه نیز به دبیرخانه سازمان ملل پیشنهاد برگزاری این نشست بین‌المللی را با حضور کارشناسان حقوقی برای بررسی مبنای حقوقی قطعنامه‌های سازمان ملل درباره کره شمالی مطرح کرده بود اما شورای امنیت و دبیرخانه سازمان ملل زمانی را برای برگزاری این نشست بیان نکرده بودند.
در حال حاضر تنش‌ها میان پیونگ یانگ و جامعه بین‌المللی به دلیل آزمایشات اخیر موشکی و هسته‌ای این کشور افزایش یافته است. دلیل اصلی افزایش تنش‌ها، سیاست خصمانه آمریکا علیه کره شمالی از جمله برگزاری رزمایش‌های مشترک این کشور با کره‌ جنوبی است همین موضوع می تواند دلیل آغاز جنگ جهانی دیگری باشد.