رقابت شش نفر برای ورود به پاستور

گروه سیاسی: پنج‌شنبه شب ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای اسامي ‌6 نامزد احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی کرد و از این رو تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری رسما آغاز شد. در متن این اطلاعیه آمده است: «در اجرای ماده 60 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، اسامي‌نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامي‌ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای محترم نگهبان قرار گرفته به این ترتیب است:
1- سید مصطفی آقا میرسلیم فرزند سیدجلال
2-  اسحاق جهانگیری کوشایی فرزند حسن
3-  حسن روحانی فرزند اسدالله


4-  سید ابراهیم رئیسی ساداتی فرزند سعید
5-  محمدباقر قالیباف فرزند حسین
‌6- سید مصطفی‌هاشمي‌طبا فرزند سید ابوالقاسم
ضمناً به استناد ماده 66 قانون یاد شده، فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها از تاریخ انتشار آگهی رسماً آغاز و 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأی در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه مورخ 28 اردیبهشت 96 خاتمه مي‌پذیرد. انشاءالله نامزدهای محترم با الزام و احترام به قانون و نصب‌العین قرار دادن اخلاق مداری و مصالح کشور و مردم و با هدف برگزاری انتخاباتی با شکوه و در شأن و تراز ملت رشید ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامي‌ایران سهم و نقش خود را در برگزاری حماسه جشن بزرگ ملی در روز جمعه 29 اردیبهشت 96 به خوبی ایفا خواهند کرد و مردم هوشیار و آگاه میهن اسلامي‌در اقصی نقاط کشور با حضور پر تعداد و گسترده پای صندوق‌های اخذ رأی بار دیگر جهان را مبهوت عظمت و بزرگی خویش خواهند کرد».
از این رو بر آن شدیم سوابق 6 کاندیدای تایید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری را بیاوریم:
1- مصطفی میر سلیم از کاندیدا‌های حزب موتلفه اسلامي‌( اصولگرا ) در اولین روز از ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای  حضور در دوازدهمین دور از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.
او  عضو هیئت علمي‌دانشگاه امیرکبیر  است. پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي‌دولت دوم‌هاشمي‌رفسنجانی بود. میر سلیم معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و سرپرست شهربانی کل کشور نیز بوده  و همچنین  عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است‌. لازم به ذکر است  وی در اوایل انقلاب به پیشنهاد بنی‌صدر برای نخست وزیری به مجلس معرفی شد اما مجلس اول با او موافقت نکرد.
2- ابراهیم رئیسی از کاندیداهای ائتلافی جمنا (جبهه مردمي ‌نیروهای انقلاب اسلامي‌) است. او در  سال ۱۳67 دادستان تهران بود. رئیسی  از سال 73 تا 83 رییس سازمان بازرسی کل کشور بود. او از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ به عنوان معاون اول قوه قضاییه منصوب شد. او در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ به سمت دادستان کل کشور منصوب شد.همچنین او از سال ۱۳۸۵ نماینده خراسان جنوبی و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و از سال ۱۳۷۶ عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است.
ابراهیم رئیسی بعد  از فوت آیت‌الله واعظ طبسی در اسفند ۱۳۹۴، با حکم رهبر ایران به تولیت آستان قدس‌رضوی منصوب شد.
او در اولین نشست خبری‌اش گفت: من از مردم، با مردم و در مردم خواهم بود. رئیسی شعار «کرامت و کار» را به عنوان شعار انتخاباتی خود معرفی کرد.
3- حسن روحانی به عنوان کاندیدای اصلی از سوی ائتلاف اصلاح‌طلبان برای دوازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد. او سال 92 با رایی قریب به 19 میلیون به عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شد. او همچنین نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری از سال ۱۳۷۸است. روحانی  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۰ است. حسن روحانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس تیم هسته‌ای و مذاکره‌کننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود.
وی سابقه پنج دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامي‌را دارد و نایب رئیس مجلس شورای اسلامي‌را نیز در پرونده خود دارد.
روحانی بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در اولین نشست خبری‌اش گفت: همه باید دوباره بیاییم. من امروز دوباره آمدم برای ایران. دوباره آمدم برای اسلام، آمدم برای آزادی و آرامش بیشتر و امنیت گسترده‌تر و پیشرفت بیشتر این سرزمین. همه باید دوباره بیایند برای اسلام اعتدالی، اسلام رحمت و انقلاب عقلانی و اخلاقی‌مان. در کنار هم بایستیم و ایران را با هم بسازیم. از همه ایرانیان هم می‌خواهم دوباره بیایند برای اسلام و ایران.
او گفت: هووهایی که بارها به قصد کشتن این فرزند یعنی برجام تصمیم گرفته بودند نمی‌توانند سرپرست خوبی برای آن باشند. بلکه همان‌هایی که تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای این توافق کردند باید مسیر را تا آخرین قدم ادامه دهند.
4-  اسحاق جهانگیری کاندیدای دوم ائتلاف اصلاح طلبان بود که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او معاون اول دولت روحانی، وزیر معادن‌وفلزات دولت اول خاتمی، وزیر صنایع‌ و معادن ایران دولت دوم خاتمی، نماینده دوره دوم و سوم مجلس شورای اسلامي‌بود.
جهانگیری در نشست خبری‌اش گفت: آنچه که امروز بیش از هر چیز برای برون رفت از چالش‌ها نیاز بوده انسجام، وحدت، یکپارچگی و حضور همه جریان‌ها و شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی در صحنه است. او ادامه داد: من با آقای روحانی در کنار هم و مکمل هم هستیم و آقای روحانی برای من شخصیت عزیز و بزرگواری است.
5- محمدباقر قالیباف کاندیدای دیگر جمنا است. قالیباف در حال حاضر شهردار تهران است. او جانشین اسبق نیروی مقاومت بسیج بود. قالیباف فرمانده اسبق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) نیز بود. او همچنین فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامي‌(۷۹ تا ۸۴) را بر عهده داشت. اودر حال حاضر شهردار تهران است.
به گزارش برنا قالیباف در اولین نشست خبری گفت: هموطنان صبورم من میان شما هستم و می‌بینم که از این همه وعده و حرف و شعار خسته شده‌اید. دادن یک فرصت چهارساله دیگر به دولت فعلی نیز نخواهد توانست این اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها را برطرف کند و در صورت تکرار این تجربه نباید انتظار فردایی بهتر از دیروز داشت، اگر فردا بدتر از امروز نگردد. حرف کافی است، چهار سال کافی است.
6- ‌مصطفی‌ هاشمي‌طبا وزیر صنایع در دولت‌های محمدجواد باهنر و میرحسین موسوی، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی در دولت دوم‌هاشمي‌رفسنجانی (۱۳۷۲-۱۳۷۶) و دولت اول سیدمحمد خاتمي‌ بود.‌ هاشمي‌طبا در نشست خبری‌اش بعد از ثبت‌نام گفت: نخستین اولویت دولت‌ خود حفظ سرزمین ایران و اصلاح کشاورزی در این راستا است.