واکنش مقامات و کارشناسان سیاسی به اقدام نمایندگان جبهه پایداری در پیگیری طرح استیضاح دکتر ظریف

اعلام نماینده شاهین شهر در مجلس و از اعضای جبهه پایداری در پیگیری برخی نمایندگان هم طیفش بمنظور استیضاح وزیر امور خارجه واکنش مقامات و کارشناسان سیاسی را در پی داشت.
حسینعلی حاجی دلیگانی گفته که وزیر امور خارجه اخیرا اظهاراتی درمورد پولشویی در کشور مطرح کرد، و قرار بود مدارک خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد که این کار انجام نشد از این رو ما استیضاح وی را تدوین کرده ایم!
دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه 20 آبان در گفتگویی , پولشویی در کشور را یک واقعیت دانست و هشدار داد دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود"منافع اقتصادی"افراد است.
وی دراین گفتگو تصریح کرد: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند.نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی میکنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند... با این وضعیت ما نمیتوانیم با فضاسازیها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است30 هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند.


وزیر امورخارجه دوشنبه گذشته نیز در گفتگوی دیگری درواکنش به اظهارات منتقدان و درخواست مستندات از وی گفت: کسانی که به من ایراد گرفتند، به نظام اتهام زدند و مستندات سخنانم در دسترس عموم است.
ظریف خاطرنشان کرد:من کاملا مشخص صحبت کردم،اما برخی دوستان برای اهداف سیاسی خود همه چیز را فدا می‌کنند.
وی تصریح کرد:نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد؛ درخواست می‌کنم افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته‌اند.
وزیر امورخارجه در ادامه و درباره مستندات پولشویی، اظهارداشت:من مسئول مستندات نیستم، این مستندات در دسترس عموم است و مرکز مربوطه در وزارت اقتصاد هم موارد پولشویی را اعلام کرده است.
ظریف ادامه داد: آخرین مستند در ارتباط با این موضوع هم مربوط به افرادی است که با داشتن شبکه پولشویی گسترده اخیرا مجازات شدند، علاوه بر این شبکه‌های پولشویی گسترده دیگر مستند شده است، لذا نیازی به توضیح بیشتر من نیست.
*قائم مقام وزیر خارجه: ارقام پولشویی در کشور گسترده است
در همین ارتباط, قائم مقام وزیرخارجه در واکنش به برخی جوسازی‌های انجام شده علیه سخنان اخیر ظریف در مورد پولشویی در کشورگفت:مگر اعلام مبارزه با مفسدین اقتصادی وارقام بزرگ کشف شده از این افراد حکایت از شبکه‌های بزرگ فساد مالی درکشور نمی‌کند؟ حال چگونه از بیان اظهارات در این خصوص به عنوان تضعیف نظام یاد نمی‌شود اما از بیان یک موضوع بدیهی توسط اقای ظریف برخی آشفته می‌شوند.
مرتضی سرمدی با دفاع از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر وجود فسادی به نام پولشویی در کشور و اهمیت مبارزه با آن گفت:آقای ظریف به هیچوجه نظام و یا نهادی را به پولشویی متهم نکرده است بلکه عنوان داشته است که با توجه به ارقام بالای پولشویی در کشور هیچ استبعادی ندارد که بخشی از آن برای فضاسازی جهت مخالفت با قوانین، تدابیر و اقداماتی که علیه پولشویی در جریان است به کار گرفته شود.
این دیپلمات افزود: اگر به قانون مبارزه با پولشویی مصوب 2/11/ 86 مجلس شورای اسلامی توجه شود، در این قانون جرم پولشویی به صورت خلاصه، عبارت است از " تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از ارتکاب جرم یا به صورت کلی هرنوع مالی که از فعالیت‌های مجرمانه به دست آمده باشد و از طریق اخفاء یا پنهان کردن ماهیت واقعی و منشاء و منبع آن وارد سیستم مالی کشور گردد. " حال اگر فقط سه مصداق فعالیت مجرمانه یعنی قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر و یا قاچاق سوخت را در نظر بگیریم، براساس آمار موجود، در سال حدود ده و یا پانزده میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، البته این رقم پس از مبارزه بی‌امان دولت و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با قاچاق کالا از مبلغ 25 میلیارد دلار به این رقم رسیده است.
وی در همین راستا ادامه داد: اگر از درآمد فروشندگان جزء کالاهای قاچاق بگذریم قسمت عمده این مبلغ با پولشویی وارد سیستم مالی کشور می‌گردد. اگر گردش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر نیز به آن اضافه شود که علاوه بر در آمد هنگفت برای قاچاقچیان، شبکه‌های مالی عظیم دشمنان انقلاب برای آلوده کردن جامعه نیز در این فعالیتها سهیم هستند، متوجه خواهید شد که واقعاً ارقام پولشویی در کشور گسترده است و مبارزه با آن نیازمند عزم ملی و بر خورد شجاعانه و قاطع با عاملین اصلی این پدیده مخرب در اقتصاد کشور است.
وی تصریح کرد: اگر اعلام مبارزه با مفسدین اقتصادی، رانت‌جویان و دانه‌درشت‌ها و ارقام بزرگ کشف شده از این افراد حکایت از شبکه‌های بزرگ فسادمالی در کشور نمی‌کند چگونه از این اظهارات و تیترهای بزرگ روزنامه‌ها در این خصوص به عنوان تضعیف نظام یاد نمی‌شود بلکه حتی با بزرگنمائی آن که سبب هشدار و گله‌مندی مسئولین عالی نظام شده است ابائی از اینکه در رسانه‌های بیگانه و معاند با جمهوری اسلامی ایران مطرح شود نداریم، اما از بیان یک موضوع بدیهی که بخشی ازاین درآمدهای نامشروع می‌تواند در فضاسازی برای ناکام گذاشتن مبارزه با پولشویی مورد استفاده قرار گیرد، آشفته می‌شویم.
سرمدی خاطرنشان کرد: نکته جالب این است که آقای ظریف در ابتدای مصاحبه بیان کرده که اکثر انتقادها دراین زمینه صادقانه است و در ادامه نیز تاکید کرده است که با بیان این مطلب به هیچ وجه قصد ندارند پولشویی را به شخص یا نهاد خاصی منتسب کنند. لذا در این مصاحبه، منتقدان FATF و حامیان نظام به پولشویی متهم نشده‌اند. با این حال بیان سخنانی جنجالی با عناوین کذب و تحریک‌آمیزی مانند آقای ظریف:" شما نظام را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اید " ایجاب می‌کند که بیش از گذشته هوشیار باشیم.
* خرم:مجلس به جای استیضاح مقابله با پولشویی را در دستور کار قراردهد
کارشناس مسائل بین الملل هم باتاکید براینکه حتی طرح موضوع استیضاح ظریف درشرایط کنونی درست نیست،گفت:مجلس باید شفافیت ومقابله با پولشویی را دردستورکار قراردهد که خواست مردم ایران است.
علی خرم نیز درباره حواشی ایجاد شده در زمینه اظهارات وزیر امور خارجه درخصوص پولشویی و تلاش برخی از نمایندگان برای جمع‌آوری امضا برای استیضاح وی، گفت: همانطور که همه می‌دانند ما اکنون در شرایط معمولی نیستیم، ما ویترینی داریم که این ویترین بایستی با تمام تقابل‌های خارجی از آمریکا گرفته تا اسرائیل، عربستان و بقیه که به طرق مختلف به ایران حمله می‌کند، بتواند بایستد، مقاومت کند و بجنگد.
وی بابیان اینکه عقل سلیم ایجاب میکند دراین شرایط همه با یک نوع درایت و حکمت برخورد بکنند، افزود: از این نظر حتی طرح موضوع هم می‌تواند به تضعیف آقای دکتر ظریف بیانجامد، بنابراین بایستی هم‌اکنون نظام این موضوع را به عنوان تشخیص مصلحت نظام ببیند و از این زاویه درحال حاضر وقت طرح چنین بحثی نیست و حتما کسانی که متعادل هستند این ضرورت را تشخیص میدهند که وقت چنین کارهایی نیست.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: مطالبی هم که ایشان گفته‌اند چیزی نیست که برای اولین بار مطرح شده باشد و این مطالب قبلا هم در مجلس و دیگر جاها گفته شده است.
خرم خاطرنشان کرد: وقتی که سازمان جهانی شفافیت - که در بازل سوئیس است از همه کشورها گزارش می‌دهد - ایران را از نظر شفافیت و پولشویی در میان 147 کشور در رتبه آخر قرار می‌دهد، این خود دلیل محکمی در تایید حرف‌های آقای ظریف است که چنین اتفاقی صورت می‌گیرد، حال اینکه ما چگونه جلوی آن را بگیریم بحث دیگری است.
این دیپلمات سابق کشورمان گفت: مجلس شورای اسلامی به جای کارهایی که خودزنی محسوب می‌شود، باید ببیند موضوع را چگونه حل کند.ما اگر داستان پولشویی و سایر داستان‌ها جلوی پایمان نباشد، اصولاً نه این سازمان‌های بین‌المللی ما را به عنوان آخرین کشور قرار میدهند و نه در داخل ما مشکل خواهیم داشت.
خرم تصریح کرد: موضوع شفافیت بایستی اکنون در دستور کار باشد این هم چیزی است که همه مردم ایران می‌خواهند و مردم ایران خواستار این هستند که شفافیت باشد و درباره هر موضوعی درست تصمیم بگیریم.
وی یادآورشد: داستان لوایح چهارگانه و بحثی که آقای ظریف درباره یکی از آنها (یعنی پولشویی) گفتند ایجاب می‌کند که ما از زاویه مصلحت کشور نگاه کنیم.
کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: شرایط عادی نیست که درباره چنین وزیری اینگونه صحبت شود، ایشان بایستی تمام‌عیار در صحنه خارجی بجنگد و طرح چنین مسائلی به صلاح نیست.
خرم درباره اظهارات ظریف درباره لوایح چهارگانه وپولشویی گفت:درباره این لوایح ظریف بعنوان وزیر خارجه باید حرف بزنند،اصرار و کاری کنند که تصمیمی که به مصلحت کشور است، اتخاذ و عمل شود.
وی گفت:اگر ظریف درباره اینها حرف نزند چه کسی باید بگوید. وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشاورزی که نمی‌توانند این حرف‌ها را بزنند، حتما باید وزیر خارجه این حرف‌ها را بزند.
* نوبخت: معترضان به ظریف، درآمد قاچاق را پول کثیف نمی‌دانند؟
رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در یک پیام توئیتری با اشاره به سخنان وزیر امورخارجه درباره پولشویی، وجود میلیاردها دلار قاچاق در کشور را یادآوری کرد.
محمدباقر نوبخت در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت: پس از سخنان دکتر ظریف درباره پولشویی و ضرورت مبارزه با آن، عده‌ای معترض و متقاضی ارائه سند از وزیر امورخارجه شدند.
وی افزود: آیا معترضان، میلیاردها دلار قاچاق در کشور را که همواره مسئولان نظام درباره آن هشدار داده‌اند، نفی می‌کنند؟ یا برخلاف قانون، درآمد حاصل از آن را پول کثیف نمی‌دانند؟!
انصاری: اگر کسی گفت باید با فساد مقابله کرد، باید با او برخورد کنیم؟
حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به هجمه‌های صورت گرفته به ظریف گفت: خود این افراد و جریان‌های افراطی بارها و بارها با اظهارات و اقدامات خودشان به منافع ملی ضربه‌های بزرگی وارد کرده‌اند و همچنان در مسئولیت هستند. از جمله اقدامات آنها حمله به سفارت عربستان بود که به موجب آن بهانه‌ای به دست بدخواهان ما دادند و به منافع ملی لطمه وارد کردند.
وی درباره دلایل هجمه به وزیر امور خارجه ایران گفت: علی‌القاعده باید کسانی که اقداماتشان قانونی و درست است، از هر اقدامی که در جهت مبارزه با فساد و در راستای شفافیت در کشور انجام می‌شود، استقبال کنند. مایه تعجب و تاسف است که یک عده در برابر این موضوع، موضعی به شدت منفی گرفتند. البته به نظر می‌رسد که برخی افراد موضوع پولشویی در اظهارات آقای ظریف را صرفاً به آن دلیل که مخالف او هستند، بهانه‌ای برای حمله به وی قرار دادند.
جریان‌های منتقد ظریف خود بارها ضربه‌های بزرگی به منافع ملی زدند
وی افزود: چنین هجمه‌ای به آقای ظریف از قبل وجود داشت، به نحوی که در زمان مذاکرات برجام نیز شاهد بودیم با وجود تمام زحماتی که آقای دکتر ظریف می‌کشید و حتی زمانی که در اوج مذاکرات بود، مورد هجوم شدید و اهانت همین جریان قرار می‌گرفت. حتی اتفاق افتاده که در زمان بازگشت آقای وزیر از مذاکرات، در فرودگاه و مسیر آن با هجوم تندروها مواجه شود. در مجلس نهم نیز مورد هجمه و بی‌احترامی برخی از همین افراد قرار گرفت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دکتر ظریف به عنوان مدیری توانا و صادق که مورد تمجید رهبر معظم انقلاب هم بوده، این روزها مورد هجوم معارضانه عده‌ای قرار گرفته و این بهانه برای مخالفین ایجاد شده تا بگویند سخنان آقای ظریف با مطرح کردن موضوع پولشویی، بهانه‌ای به دست دشمنان داده است. درحالی که خود این افراد و جریان‌های افراطی بارها و بارها با اظهارات و اقدامات خودشان به منافع ملی ضربه‌های بزرگی وارد کردند و همچنان در مسئولیت هستند. از جمله اقدامات آنها حمله به سفارت عربستان بود که به موجب آن، بهانه‌ای به دست بدخواهان ما دادند و به منافع‌ملی لطمه وارد کردند.
پولشویی یکی از مظاهر فساد اقتصادی در سیستم ماست
وی بیان کرد: این روزها مردم رفتارهای جریانات سیاسی و اشخاص را به خوبی رصد می‌کنند و خوب تشخیص می‌دهند که آیا این انتقادات و حمله‌ها واقعاً از سر دلسوزی نسبت به منافع‌ملی است یا اینکه با هدف تخریب دولت و به ویژه شخص آقای دکتر ظریف دنبال می‌شود. مگر وزیر امور خارجه به چه چیزی جز این مطلب که پولشویی در کشور وجود دارد، اشاره کرد؟ این مساله در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. اصلاً به دلیل وجود همین مساله بود که مجلس شورای اسلامی قانون مبارزه با پولشویی را چندین سال قبل تصویب کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر ما مساله‌ای به نام پولشویی در کشور نداشتیم، پس چرا درباره آن قانون تصویب کردیم؟ همچنان که ما امروز در کشور فساد هم داریم. پس اگر کسی آمد و درباره فساد حرف زد و گفت باید با فساد مقابله کرد، باید با او برخورد کنیم؟ به هر حال پولشویی یکی از مظاهر فساد اقتصادی در سیستم ماست، این روزها خوشبختانه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی عزمی شکل گرفته و قوه قضائیه نیز برخورد کرده است و مردم هم روی این موضوع حساس هستند.
یکی از اقدامات جریان‌های تبهکار، قاچاقچیان مواد مخدر و کالا و ارز، پولشویی است
وی بیان کرد: یکی از مسائلی که همواره به اقتصاد ما لطمه وارد کرده، مساله پولشویی است. یکی از اقدامات جریان‌های تبهکار، قاچاقچیان مواد مخدر و کالا و ارز، پولشویی است. برخی مراکزی هم که پنهان بوده و درصدد فرار از مالیات هستند یا در تلاشند بر اقدامات غیرقانونی اقتصادی خود سرپوش بگذارند، به پولشویی روی می‌آورند. اساساً موضوعی که آقای ظریف به آن اشاره کرد، موضوعی نبود که بخواهد در این مقیاس گسترده واکنش‌هایی را به دنبال داشته باشد.
من نمی‌دانم مگر این افراد در جامعه نیستند و فشارهای سنگینی را که این نوع رفتار و گفتار طی سالهای گذشته به خصوص در دولت‌های نهم و دهم بر کشور تحمیل کرد را ندیده‌اند؟
انصاری در ادامه گفت: حتی در مجلس شورای اسلامی نیز برخی نمایندگان در نامه‌ای به هیات رئیسه انتقاداتی را نسبت به این اظهارات مطرح کرده و تقاضای رسیدگی به این موضوع کردند. اتفاقاً آن نمایندگان جزو کسانی هستند که از ابتدای مذاکرات برجام میانه خوبی با آقای ظریف نداشتند و همیشه او را با ادبیات تند خطاب قرار می‌دادند.
شرط انصاف و جوانمردی نیست که فضای رسانه‌ای را علیه آقای ظریف تحریک کنند
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور در خط مقدم مقابله با دشمنان کشور قرار دارند و تلاش می‌کنند تا تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا را برای رفع موانع مراودات بانکی، اقتصادی و فروش نفت کم اثر کنند و در شرایطی که مقامات اتحادیه اروپا برای دیدار با ظریف به ایران می‌آیند و وی باید از موضع قدرت و با خیالی آسوده در این میدان سخت با مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و عربستان مقابله کند، این شرط انصاف و جوانمردی نیست که فضای رسانه‌ای را علیه آقای ظریف تحریک کنند و اعصاب او را برهم بریزند. این عده امروز دقیقاً همان کاری را می‌کنند که در جریان مذاکرات برجام می‌کردند.
انصاری گفت: آقای دکتر ظریف در جریان مذاکرات برجام بخش عمده‌ای از فکر و وقت خود را صرف پاسخگویی به فضاسازی‌های منفی و نادرستی می‌کرد که این افراد ایجاد می‌کردند. امروز نیز بخشی از وقت و توان آقای ظریف و همکارانش باید صرف پاسخگویی به شبهاتی شود که یک عده از روی کینه و حسادت یا بی‌اطلاعی مطرح می‌کنند و مسلماً این به هیچ وجه در راستای منافع ملی نیست.
هیچ‌گاه پیشنهادات مثبتی را ازسوی مخالفین دولت ندیدم
وی با اشاره به جریان مخالف برجام و لوایح چهارگانه گفت: این جریانی خاص با دیدگاه‌های ویژه خود در مسائل بین‌الملل است که اگر ما می‌خواستیم به تشخیص آنها کشور را اداره کنیم، هر روز باید با یک نقطه از دنیا درگیر ستیز و جنگ می‌بودیم و منافع ملی را قربانی می‌کردیم. من نمی‌دانم مگر این افراد در جامعه نیستند و فشارهای سنگینی را که این نوع رفتار و گفتار طی سالهای گذشته به خصوص در دولت‌های نهم و دهم بر کشور تحمیل کرد را ندیده‌اند؟ آقای احمدی نژاد 8 سال با همین ادبیات با دنیا رفتار کرد و دستاوردش جز تحریم‌های پی در پی و وارد کردن فشار با مردم چه بود؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: امروز بخشی از مشکلات اقتصادی ما تاوان همان برخوردهاست. به هرحال من هیچ‌گاه پیشنهادات مثبتی را ازسوی این جریان و اظهارات آنها ندیدم و تا به حال ندیدم آنها طرح یا پیشنهادی برای برون رفت از این وضعیت و رفع مشکلات مردم داشته باشند. متاسفانه آنها تنها به دنبال متشنج‌کردن فضای سیاسی کشور و ملتهب‌کردن فضای میان ایران و جامعه بین‌الملل و تشدید تحریم‌ها و فشارها علیه مردم هستند.
جریان‌هایی به بهانه دورزدن تحریم‌ها بدترین سوءاستفاده‌های مالی را کردند
وی گفت: نمی‌توان گفت همه افرادی که مخالف برجام، لوایح چهارگانه FATF یا اظهارات آقای ظریف هستند، منافع مالی و اقتصادی دارند، شاید هم با دلایل کارشناسی و حقوقی مخالف برخی مسائل باشند. ولی قطعاً جریان‌هایی دارای منافع اقتصادی و مالی در فضایی مبهم بوده‌اند. چنانچه ما در گذشته هم شاهد بودیم که جریان‌هایی به بهانه دورزدن تحریم‌ها بدترین سوءاستفاده‌های مالی را کردند و پرونده‌های هزاران میلیاردی مانند بابک زنجانی، گم شدن دکل‌های نفتی و کشتی‌هایی که معلوم نشد چه سرنوشتی پیدا کردند، از نمونه‌های بارز آن دوره بودند.
به گزارش جماران، انصاری در پایان اظهار کرد: بی‌تردید عده‌ای در شرایط نامتعادل اقتصادی با دنیا منافعی به بهانه دور‌زدن تحریم و منافعی در تجارت غیرشفاف خواهند داشت که اگر شفافیت وجود داشته باشد، نمی‌توانند منافعی کسب کنند. این سخن به این معنا نیست که هر کس با لوایح چهارگانه یا پولشویی مخالفت می‌کند، منافع مالی دارد. اما تردیدی نیست که عده‌ای دارای منافعی هستند که چه بسا پشت پرده این فضاسازی‌ها نیز آنها باشند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی بازنگری در سقف و مدت بازپرداخت وام مسکن آغاز شد واکنش مقامات و کارشناسان سیاسی به اقدام نمایندگان جبهه پایداری در پیگیری طرح استیضاح دکتر ظریف دکتر روحانی در نشست خبری پایان سفر به استان آذربایجان غربی: بدون تردید مردم ایران مسیر توسعه را با وحدت، همدلی و کمک به یکدیگر ادامه خواهند داد خودرو زرهی ضدمین و ضدکمین «طوفان» رونمایی شد سلطان سکه،در چگونه شرایطی پدید می‌آید؟ وزیر امور خارجه در گفتگو با گاردین: تحریم‌ کسی را به میز مذاکره برنمی‌گرداند تندیس برنزین جایزه ملی کیفیت به شرکت فولاد مبارکه اختصاص یافت جزئیات جدید از فایل‌های صوتی مربوط به قتل قاشقچی تزلزل در ساختار قدرت آل سعود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: روحانیون آماده همکاری در مدارس مناطق محروم هستند وزیر آموزش و پرورش: معوقه‌های فرهنگیان تا سه هفته آینده پرداخت می‌شود دکتر محمدمهدی مظاهری باید برای اروپا مهلت تعیین کنیم