تزلزل در ساختار قدرت آل سعود

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ملک سلمان پادشاه عربستان در یک موضع گیری غیرمنطقی از عملکرد فرزندش تجلیل و ستایش کرد. وی در سخنرانی سالانه خود، کمترین اهمیتی برای کارنامه سیاه بن سلمان قائل نشد و رسوائی‌های پرتعداد فرزندش را به کلی نادیده گرفت و حتی اشاره‌ای هم به بحران پدید آمده بر اثر قتل فجیع جمال قاشقچی، بحران یمن و شکست خفت بار نیروهای ائتلاف سعودی نکرد.
این اقدام پادشاه عربستان را می‌توان صرفاً تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌ها و شرارتهای بن سلمان ارزیابی کرد. لکن سوال اصلی این است که آیا رفتار سلمان می‌تواند کمکی به فرزندش محسوب شود و او را از مهلکه نجات دهد؟ واقعیت این است که بن سلمان در طول دوره فعالیتش حتی یک نکته مثبت در کارنامه سیاه خود ندارد و عملاً به منفورترین عضو خاندان فاسد آل سعود تبدیل شده که حتی در میان شاهزادگان و مقامات سابق و لاحق سعودی هم کمترین اعتباری ندارد. حتی در آمریکا هم که بیشترین سوءاستفاده‌های ممکن را از جاه طلبی‌های بن سلمان کرده، نیز تردیدهای جدی نسبت به ادامه وضعیت موجود کاملاً محسوس و ملموس است ولی نگرانی اصلی در راه تصمیم گیری نهائی واشنگتن، صرفاً از این بابت است که چگونه می‌توان منافع و مطامع حداکثری آمریکای ترامپ از طریق دوشیدن گاوهای شیرده سعودی را حفظ و تضمین کرد.
با مروری بر کارنامه سیاه بن سلمان به عنوان وزیر دفاع و ولیعهد و شرارتهایش در جنگ بیهوده و ابلهانه یمن، بهتر می‌توان دریافت که دربار فاسد سعودی و به ویژه پادشاه و فرزند شرورش همچون کبک، سرها را به زیر برف‌ها برده‌اند و تعمداً خود را به حماقت و نادانی زده‌اند که گوئی حادثه‌ای رخ نداده و دربار سعودی می‌تواند به شاهزاده جنایتکاری همچون بن سلمان افتخار کند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری بدفرجام سعودی‌ها در بحرین، عراق، سوریه و افغانستان را هم باید بر این مجموعه از ناکامی‌ها اضافه کرد. سعودی‌ها با تشکیل ده‌ها شبکه تروریستی و تحمیل انواع جنایات بر ملت‌های عرب و مسلمان منطقه، در واقع جاده صاف کن آمریکا و صهیونیست‌ها بوده‌اند و مرتکب خیانتهائی شده‌اند که حتی اسلاف خائن آنها را هم روسفید کرده است. چه کسی باور داشت که روزی ولیعهد سعودی وقیحانه اعلام کند که دیگر فلسطین جزو اولویت‌های دنیای عرب نیست؟ چه کسی حتی در ذهن خود می‌پروراند که روزی حاکمان عربستان به صورت علنی با اشغالگران صهیونیست نردعشق ببازند و حتی دیگران را هم برای پیمودن همین راه خائنانه تحت فشار قرار دهند؟ چه کسی می‌تواند از کارنامه سیاه شرارتهای سلمان و فرزندش در راه کشتار ملت‌های عرب و ویرانی سرزمین‌های عربی و اسلامی دفاع و اینهمه جنایت و شرارت را توجیه کند؟


حتی نزدیکترین متحدان ریاض هم قادر به ادامه همکاری‌ها با این جرثومه‌های فساد نیستند. این روزها نزدیکترین مشاوران ترامپ هم به وی هشدار می‌دهند که حساب خود را از حساب سلمان و فرزند شرورش جدا کند و توسل ترامپ و دستیارانش به سیاست دفع الوقت، اگر تا دیروز با هدف حمایت از سعودی‌ها توجیه می‌شد، اکنون با انگیزه چاره جوئی برای عبور از بحران حیثیتی آمریکا استمرار یافته است. رفتار ابلهانه ترامپ درباره قتل قاشقچی نقطه عطف این پدیده است و طیف حامیان دربارهای فاسد عرب را دچار تناقض شرم‌آوری در گفتار و رفتار کرده است حتی متحدین دیروز سعودی‌ها در پرونده‌های تروریستی از جمله ترکیه و قطر این روزها برای سعودی‌ها پشیزی ارزش و اعتبار قائل نیستند. افشاگری رسانه‌ها و مقامات رسمی ترکیه درباره مسائل پشت پرده سلاخی قاشقچی به قدری برای سعودی‌ها دردناک است که هنوز هم قادر به هضم و درک ابعاد فاجعه‌ای که خودشان به وجود آورده اند، نیستند.
کودتای بن سلمان علیه شاهزادگان و مقامات ارشد مخالف سیاست‌های ابلهانه اش، بحران را عمیق‌تر کرده و دامنه خطر به سراپرده سلمان رسیده است. جانبداری پادشاه از کار افتاده از فرزند شرور خود در چنین شرایطی ناشیانه‌ترین اقدام ممکن است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی بازنگری در سقف و مدت بازپرداخت وام مسکن آغاز شد واکنش مقامات و کارشناسان سیاسی به اقدام نمایندگان جبهه پایداری در پیگیری طرح استیضاح دکتر ظریف دکتر روحانی در نشست خبری پایان سفر به استان آذربایجان غربی: بدون تردید مردم ایران مسیر توسعه را با وحدت، همدلی و کمک به یکدیگر ادامه خواهند داد خودرو زرهی ضدمین و ضدکمین «طوفان» رونمایی شد سلطان سکه،در چگونه شرایطی پدید می‌آید؟ وزیر امور خارجه در گفتگو با گاردین: تحریم‌ کسی را به میز مذاکره برنمی‌گرداند تندیس برنزین جایزه ملی کیفیت به شرکت فولاد مبارکه اختصاص یافت جزئیات جدید از فایل‌های صوتی مربوط به قتل قاشقچی تزلزل در ساختار قدرت آل سعود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: روحانیون آماده همکاری در مدارس مناطق محروم هستند وزیر آموزش و پرورش: معوقه‌های فرهنگیان تا سه هفته آینده پرداخت می‌شود دکتر محمدمهدی مظاهری باید برای اروپا مهلت تعیین کنیم