جزئیات جدید از فایل‌های صوتی مربوط به قتل قاشقچی

رسانه‌های ترکیه جزئیات جدیدی از دو فایل‌ صوتی درخصوص قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی در دوم اکتبر گذشته پس از ورود وی به کنسولگری کشورش در اسلامبول و نحوه کشته شدن و قطعه قطعه کردن جسدش فاش کردند.
به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات به دست آمده، دو فایل از فایل‌های صوتی مربوط به قتل قاشقچی که یکی از آن‌ها چهار دقیقه و دیگری هفت دقیقه‌ است مربوط به جزئیات دعوا و مشاجره در داخل کنسولگری بین قاشقچی و تیم ترور است.
فایل هفت‌ دقیقه‌ای مربوط به چهار تن از اعضای تیم ترور است که به استقبال قاشقچی رفته و وی را در کنسولگری عربستان در اسلامبول همراهی کرده‌اند. آنها در قسمت "ا" (مختص کارهای اداری کنسولگری) از قاشقچی استقبال کردند. یکی از آن‌ها دست قاشقچی را گرفته بود که این روزنامه‌نگار سعودی وی را مورد اعتراض قرار داده و می‌گوید "فکر می‌کنی چه کسی هستی. چرا این کار را می‌کنی؟" از آنجا دعوا و مشاجره شروع می‌شود.
براساس گزارش الجزیره، این فایل‌های صوتی نشان می‌دهند، بعد از این مشاجره قاشقچی به واحد "ا" برده می‌شود جایی که تیم ترور منتظر او بودند. به محض ورودش اعضای تیم سر او فریاد زده و به او ناسزا می‌گویند. در این فایل‌های صوتی صدای فردی متعلق به ماهر المطرب، شخص نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شنیده می‌شود که خطاب به قاشقچی می‌گوید "ای خائن روز حسابت فرا رسید و به حسابت می‌رسیم."


آن‌ها قاشقچی را به واحد "ب" که ویژه دادن ویزا است، منتقل کردند.
فایل‌های صوتی منتشر شده مربوط به دعوا و مشاجره جمعا 11 دقیقه‌ بوده است. برخی منابع گفته‌اند، بعد از 11 دقیقه مشاجره یک ساعت و 50 دقیقه سکوت در این فایل‌ها وجود داشته که گفته می‌شود در این زمان تیم سعودی از پارازیت‌اندازها استفاده کرده‌ است. بعد از این نزدیک به دو ساعت سکوت اولین صدا مربوط به سه سعودی است که از پله‌ها پایین رفته‌اند و یکی از مقامات خواسته است واحد "ا" قفل شود. دیگری سراغ رکوردهای دوربین‌های کنسولگری رفته تا آنها را صفر و هر چه ضبط کرده را پاک کند.
در این رابطه پلیس ترکیه در تحقیقات خود در کنسولگری به این نتیجه رسیده که در داخل کنسولگری 19 دوربین وجود داشته است.
این فایل‌های صوتی همچنین از برخی وقایع بعد از قتل نیز پرده برمی‌دارند به طوریکه گفت‌وگویی بین مصطفی المدینی (شخصی که ماموریت پوشیدن لباس قاشقچی و خروج از کنسولگری را داشته) و عنصر دیگری در دست است. المدینی می‌گوید، این اتفاق وحشتناک و ترسناکی است لباس کسی را بپوشد که چند دقیقه قبل او را کشته‌ایم.
هشت صدا در این فایل‌ها رصد شده که صداهای ماهر المطرب، محمد العتیبی، سرکنسول عربستان در اسلامبول و قاشقچی شناسایی شده‌اند.
مقامات ترکیه از واحدهای ا و ب فایل‌های ضبط صدا دارند و از طبقه بالا فایل صوتی ندارند برهمین اساس طبق تحقیقات انجام شده در واحد سی که همان طبقه بالاست قاشقچی مورد بازجویی قرار گرفته و بیهوش شده و بعد از آن جسدش مثله شده است.
تحقیقات نشان می‌دهند، دیوارهای تمام سه اتاقی در طبقه بالا بوده رنگ و کف اتاق‌ها که مرمر بوده با دو ماده شیمایی متفاوت تمیز شده‌اند. بازرسان این مساله را از باقی‌مانده‌های مواد شیمیایی که روی زمین و روی جاروها مانده بود، دریافته‌اند.
همچنین برخی اثرات انگشت روی پریزهای با اثر انگشت مظنونان یکی است. مثلا اثر انگشت صلاح الطبیقی کارشناس پزشکی قانونی عربستان روی دو تا از پریز برق‌ها شناسایی شده است.
وزیر دفاع ترکیه: در کنسولگری عربستان شنود نداشتیم اما منابع خبری خود را فاش نمی‌کنیم
ازسوی دیگر وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی با اشاره به فایل‌های صوتی زمان قتل جمال قاشقچی روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست در کنسولگری عربستان سعودی در اسلامبول گفت: آنکارا به هیچ وجه در کنسولگری عربستان شنود نداشته است.
خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه که برای حضور در نشست بین‌المللی امنیتی Halifax در کانادا به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بی‌بی سی، در پاسخ به این سوال که چگونه ترکیه توانسته است به فایل‌های صوتی مربوط به قتل جمال قاشقچی دست یابد، گفت: اخبار منتشر شده منبی بر شنود ترکیه از کنسولگری عربستان به هیچ وجه صحت ندارد. این فایل‌های صوتی در دست سازمان اطلاعاتی ترکیه است اما ما نمی‌توانیم منابع این فایل‌های صوتی را اعلام کنیم.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سازمان سیا بر این باور است که جمال قاشقچی به دستور ولیعهد عربستان کشته شده است، آیا ترکیه نیز چنین باوری دارد، گفت: همان گونه که می‌دانید 18 نفر این کار را انجام داده‌اند. این افراد در عربستان در بازداشت به سر می‌برند. مقامات ترک می‌خواهند که این افراد بازداشت شده برای محاکمه به ترکیه منتقل شوند. ما برخی اسناد و مدارک داریم که آنها را با برخی از کشورهای ناتو در میان گذاشته‌ایم.
آکار در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: علاوه بر فایل‌های صوتی برخی اطلاعات و مدارک دیگر نیز در اختیار این کشورها قرار گرفته‌ است.
وی در پاسخ به اینکه آیا این فایل‌های صوتی در اختیار عموم نیز قرار خواهد گرفت، نیز گفت: درحال حاضر نه. این مسئله به شرایط و پیشرفت موضوع بستگی دارد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا: نقش بن‌سلمان در قتل قاشقچی کاملا روشن است
در این میان یک مسئول در وزارت خارجه آمریکا که در جریان ارزیابی و داده‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره قتل جمال قاشقچی قرار گرفته است، گفت: ولیعهد سعودی کسی بوده که این دستور را صادر کرد.
این مسئول وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به شبکه ای‌بی‌سی این کشور گفت: دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی کاملا علنی است.
وی تاکید کرد: اجماعی در این مساله وجود دارد که رهبری عربستان در این ترور دست داشته است.
این مسئول گفت: گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بر شنود تماس‌های تلفنی میان تیم ترور و معاونان و دستیاران بن سلمان استناد دارد.
این مقام ادامه داد: ادله مذکور در گزارش سیا نشان می‌دهند که بین اعضای تیم ترور و ولیعهد رابطه وجود داشته است.
عادل الجبیر: پادشاه و ولیعهد خط قرمز ما هستند
وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با روزنامه‌ فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط ضمن اینکه پادشاه و ولیعهد سعودی را خط قرمز دانست گفت: گزارش‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره اینکه ولیعهد عربستان دستور قتل قاشقچی را صادر کرده است، کاملا بی‌اساس بوده و دولت عربستان قاطعانه آنها را رد می‌کند.
وزیر امور خارجه عربستان در این گفت‌وگو که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد از چالش‌هایی که عربستان با آن روبه‌رو است و از اتهاماتی که در خصوص قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌ نگار و منتقد عربستانی داخل کنسولگری کشورش در اسلامبول علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و برادرش خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا مطرح شده، صحبت کرد.
وی تاکید کرد: مقامات ترکیه به ریاض اعلام کرده‌اند، مقصودشان از اظهاراتی که در آن یک شخص عالی رتبه را به صدور دستور قتل قاشقچی متهم کردند، بن سلمان نیست.
الجبیر گفت‌: عربستان قاطعانه هر گونه ادعا درباره ولیعهد را رد می‌کند و رهبری این کشور یعنی سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد خط قرمز ما هستند و هرگز اجازه نخواهیم داد این رهبری ازسوی هر طرفی و به هر بهانه‌ای که باشد خدشه‌دار شود. خدشه‌دار شدن رهبری به منزله وارد شدن آسیب به مردم و کشور است.
انگلیس و متحدانش در اتحادیه اروپا درحال بررسی وضع تحریم‌ها علیه عربستان سعودی
وزارت خارجه انگلیس گفت لندن و متحدانش در اتحادیه اروپا رژیم تحریم‌های حقوق بشری علیه عربستان سعودی را به دلیل قتل خبرنگار عربستانی در کنسولگری ریاض در ترکیه، بررسی می‌کنند.
وزارت خارجه انگلیس به شبکه «سی.اِن.بی.سی» گفته است که ادامه تحقیقات درباره مرگ «جمال قاشقچی» خبرنگار عربستانی باعث تنش دیپلماتیک شده است و لندن آماده تحریم عربستان سعودی است.
سایت شبکه سی.ان.بی.سی دیروز نوشت، وزارت خارجه انگلیس گفته است که لندن به همراه متحدانش در اتحادیه اروپا رژیم تحریم‌های حقوق بشری علیه عربستان سعودی را بررسی می‌کند. البته انگلیس پیش از اتخاذ هر تصمیمی، منتظر می‌ماند تا نتیجه نهایی تحقیقات ترکیه درباره قتل قاشقچی مشخص شود.
دفتر وزارت خارجه انگلیس گفته است، لندن هر تصمیمی بگیرد براساس اقدامی تنبیهی علیه عربستان سعودی خواهد بود. به گفته وزارت خارجه انگلیس، اقدام لندن و متحدانش به دو چیز بستگی خواهد داشت، اول اعتبار توضیحات نهایی عربستان سعودی و دوم اعتماد به اینکه چنین حادثه مخوفی دوباره تکرار نمی‌شود.
پیش از این دولت آلمان علیه 17 نفر از اتباع سعودی مرتبط با قتل قاشقچی مورد تحریم قرار گرفته‌اند و دولت فرانسه نیز اعلام کرده است درحال بررسی گزینه‌های تحریم علیه این کشور است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی بازنگری در سقف و مدت بازپرداخت وام مسکن آغاز شد واکنش مقامات و کارشناسان سیاسی به اقدام نمایندگان جبهه پایداری در پیگیری طرح استیضاح دکتر ظریف دکتر روحانی در نشست خبری پایان سفر به استان آذربایجان غربی: بدون تردید مردم ایران مسیر توسعه را با وحدت، همدلی و کمک به یکدیگر ادامه خواهند داد خودرو زرهی ضدمین و ضدکمین «طوفان» رونمایی شد سلطان سکه،در چگونه شرایطی پدید می‌آید؟ وزیر امور خارجه در گفتگو با گاردین: تحریم‌ کسی را به میز مذاکره برنمی‌گرداند تندیس برنزین جایزه ملی کیفیت به شرکت فولاد مبارکه اختصاص یافت جزئیات جدید از فایل‌های صوتی مربوط به قتل قاشقچی تزلزل در ساختار قدرت آل سعود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: روحانیون آماده همکاری در مدارس مناطق محروم هستند وزیر آموزش و پرورش: معوقه‌های فرهنگیان تا سه هفته آینده پرداخت می‌شود دکتر محمدمهدی مظاهری باید برای اروپا مهلت تعیین کنیم