رئیس سازمان برنامه و بودجه: خانواده‌ها در سال 98 مایحتاج را با ارز 4200 می‌گیرند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال آینده خانواده‌ها برای تامین مایحتاج خود در حد 25 قلم، این اقلام را با ارز 4200 تومانی می‌گیرند.
به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت در جلسه بررسی ویژگی‌های بودجه سال 98 با اعلام این که لایحه بودجه 98 به مجلس تقدیم شده است، افزود: ما آثار تحریم در مصارف را در لایحه دیده‌ایم و آنچه توان ما بود 20 درصد است و درباره تاثیر تحریم بر رکود تلاش شده است کشور با رشد اقتصادی مواجه شود.وی تصریح کرد: حتی اگر ارز هم زیاد یا کم شود تلاش می‌کنیم خانواده‌ها و مردم را مصون نگهداریم.
نوبخت ادامه داد: برای بنگاه‌ها هم تلاش کردیم؛ مابه‌التفاوت سود تسهیلات در حد 65 هزار و 300 میلیارد تومان است در قالب 14 برنامه در حوزه اشتغال داشته باشیم.وی اضافه کرد: اینکه می‌گویند تحریم می‌خواهد رکود را افزایش و اشتغال را کاهش دهد ما با این موضوع مقابله می‌کنیم.
نوبخت افزود: در منابع، مصارف و اهداف کاملا با شرایط تحریمی پیش‌بینی و محاسبات را انجام داده‌ایم و فکر می‌کنیم با این بودجه هرچند در فضای تنگ و محدود مالی، با سرافرازی عبور می‌کنیم.وی در ادامه با بیان اینکه وابستگی ما به نفت حدود 27 درصد است، اظهار داشت: در مصارف هم آثار تحریم را مورد توجه قرار داده ایم.


افزایش حقوق کارمندان 20 درصد است
نوبخت درباره افزایش حقوق کارمندان دولت و اینکه برخی نمایندگان مجلس گویند این میزان کم است، افزود: در بودجه‌ها جاری و سایر رشد صفر درصد دارد و بیشترین رشد که با این منابع محدود برای حقوق و مزایا است که 20 درصد تعیین شده است.
حذف خانوارهای پردرآمد از یارانه نقدی در دستور کار است
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که چرا دولت برای حذف افرادی که مستحق دریافت یارانه نقدی نیستند، وارد عمل نمی‌شود، گفت: در سال 98 پیش‌بینی شد که ما منابعی که باید بین خانوارها را توزیع کنیم به استان‌ها تخصیص بدهیم؛ استان‌ها با توجه به این که از طریق استاندار، فرماندار، بخشدار و دهیار خانوارها را بهتر از وزارت رفاه و سازمان هدفمندی شناسایی می‌کنند، بتوانند حذف و صرفه جویی در این بخش داشته باشند.
وی افزود: همچنین از محل صرفه جویی یارانه، استان‌ها می‌توانند علاوه بر کاهش فقر (از اغنیا گرفته و به فقرا بدهند) پاداشی برای اجرای طرح‌های عمرانی خود از این محل استفاده کنند.
نوبخت گفت: منابع ما 98 هزار میلیارد تومان است که در بخش‌های مختلف توزیع می‌کنیم فرض کنید که سهم خانوارها از این 42 یا 44 هزار میلیارد تومان بشود ما به راحتی از این مبلغ می‌توانیم با تخصیص بهینه این مشکل را حل کنیم به هر میزان کمتر منابع بوجود بیاید همان میزان هم صرف جویی می‌شود.
وی اظهارداشت: با توجه به مدیریت سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای سال تاکنون ما یک ریال برای پرداخت یارانه‌های خانوارها از خزانه دولت برداشت نکرده‌ایم درحالی که در سالهای گذشته مجلس به ما اجازه می‌داد 13 تا 14 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کنیم با این سازو کاری که ما طراحی کردیم، نیازی به برداشت از خزانه نیست.
وی در باره یارانه غیرنفتی و پنهان گفت: ما با محاسباتی که انجام دادیم و نهایی شد به طور حتم رقم قابل توجهی است که قبل از این که بودجه در مجلس بررسی شود، منتشر خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: با سقفی که برای نفت تعیین شد، مکانیزمی طراحی کردیم به صورت یک دوازدهم بتوانیم رقمی را که اگر کم است را از محل ورودی صندوق به نوعی تامین کنیم همه اینها محاسباتمان ما را دقیق می‌کند و امیدواریم که همچنان تکالیفی که برای صندوق توسعه ملی برای سال 1398 است به انجام برسانیم.
رشد 25 تا 50 درصدی اعتبار آموزش و پرورش در بودجه 98
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای افزایش بودجه آموزش و پرورش دارید که مدارس فشار کمتری برای دریافت پول به خانواده دانش‌آموزان بیاورند گفت: در بودجه 98 اعتبار مناسبی بین 25 تا 50 درصد در بخش‌های مختلف در نظر گرفته ایم.
وی تصریح کرد: با افزایش اعتبار آموزش و پرورش در سال 98 به نظر می‌رسد هیچ کمبودی در بودجه نداشته باشیم تا مدارس بخواهند به خانوارها و دانش‌آموزان فشار بیاورند.
نرخ بنزین در بودجه سال آینده 1000 تومان است
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در لایحه بودجه سال 98، قیمت بنزین 1000 تومان دیده شده و برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم.
نوبخت درباره شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ بنزین افزود: آنچه در این لایحه بودجه برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی منظور کنیم باید در تبصره 14 خود رانشان بدهد؛هیچ افزایش قیمتی بیش از 1000 تومان برای بنزین محاسبه نشده است.
وی اظهارداشت: اما ماده 39 قانون برنامه پنجم هر زمان به دولت اجازه می‌دهد که نسبت به اصلاح قیمت‌ها اقدام کند و منابعی را هم بدست می‌آورد صرف اقشاری که در قانون مشخص کرده، می‌کند.
نوبخت تصریح کرد:ارقامی که برای حامل‌های انرژی مطرح می‌شود از مبنای درستی برخوردار نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت برای این که بتواند فشار تورمی را از روی خانوار و بنگاه‌ها کاهش دهد، درخصوص خانوارها مقید است 14 هزارمیلیارد دلار که بخش عمده درآمدهای ارزی دولت است با نرخ 4200 تومان برای هر دلار برای کالاهای اساسی و مایحتاج روزمره مردم اختصاص دهد.
به گفته وی، دولت از مابه التفاوتی که از پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و فولاد بدست می‌آورد، به صورت بسته‌های جبرانی در بین مردم توزیع می‌کند.
نوبخت گفت: برای کاهش فشار از بنگاه‌ها، برای سال 98 تلاش داریم برای بنگاه‌ها از محل مابه التفاوت نرخ سود تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند، کمک بلاعوض و وجوه اداره شده داشته باشیم.
جلوگیری از ریزش اشتغال موجود در بودجه 98
وی تصریح کرد: همچنین براساس تبصره 18 دولت مقید است که با 14 برنامه‌ای اجرایی خود فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کند، همچنین با تخصیص یک میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی از ریزش اشتغال موجود جلوگیری کند.
وی افزود: در لایحه بودجه سال 98 و ضمائم آن اعداد تفصیلی و ارقام کمی به روزی که رئیس جمهوری در مجلس حضور می‌یابند واسپاری شد، به طور قطع برنامه بودجه موظف است در جهت تببین و تفصیل همه ارقام برنامه‌های مختلف را ارائه و اطلاع‌رسانی کند.وی اضافه کرد: اعتبارات کل منابع و مصارف 433 هزارمیلیارد تومان با رشد 12 درصد نسبت به سال جاری تلقی می‌شود.
وی درباره اعتبارات عمرانی گفت: اعتبارات عمرانی در بودجه 98 بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان است که در سال جاری این اعتبار 62 هزارمیلیارد تومان بود که 3 هزار میلیارد تومان رشد را نسبت به بودجه امسال نشان می‌دهد.
وی افزود: همچنین بودجه عمرانی سال 97 از مبلغ 62 هزار میلیارد تومان تا نیمه اول امسال بیش از 32 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص یارانه‌ها تصریح کرد: آن بخش از یارانه‌های مستقیم که در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها برای سال 1398 لحاظ شد در تبصره 14 منظور کردیم در اینجا منابعی که از محل افزایش قیمت‌ها تسهیل می‌شود در مجموع در حد 142 هزار میلیارد تومان است.
وی اظهارداشت: طبق تبصره 14 این مبلغ از یک سو از منابع افزایش برق، گاز و بنزین و ازسوی دیگر مصادیق مصرف نقدی برای هر ایرانی 45 هزارو 500 تومان پرداخت می‌شود که مجموع ان 42 هزار میلیارد تومان است.
وی اضافه کرد: همچنین در بخش دیگر 7 هزارمیلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق و 4 هزارمیلیارد تومان برای بیمه سلامت خواهیم داد و بخشی مرتبط به پرداخت کمک زنان سرپرست خانوار است.
بودجه مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد 5 برابر شد
نوبخت ادامه داد: البته آن بخش که مربوط به تسهیلات از وجه قرض الحسنه است در بانک مرکزی اعمال می‌شود، مشابه سنوات گذشته است که برای رفاه اجتماعی بودجه خانوارها را افزایش دادیم تا جایی که مستمری خانواده‌های بهزیستی و کمیته امداد بین 3 تا 5 برابر نسبت به دو سال گذشته افزایش یافت.
وی افزود: تلاش داریم همین مقادیر منابع محدود بودجه را به نوعی مصرف کنیم که توجه به اقشار کم درآمد افزایش یابد.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: دولت سعی دارد برای بیش از 76 هزار پروژه ناتمام استانی و ملی موجود، از مشارکت مردم برای واگذاری‌ها و مشارکت با بخش غیردولتی استفاده کند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان برنامه و بودجه: خانواده‌ها در سال 98 مایحتاج را با ارز 4200 می‌گیرند شکست بزرگ آمریکا در سازمان ملل تقابل کنگره با کاخ سفید طرح سنای آمریکا بن‌سلمان را "همدست" در قتل قاشقچی معرفی کرد ژنرال آمریکایی خبر داد: تصمیم پنتاگون برای تشکیل نیروی نظامی 40 هزار نفری در سوریه با حضور مسئولین استانی و مدیران شهری عملیات اجرایی حلقه حفاظتی - ترافیکی کلانشهر اصفهان آغازشد یک شاهزاده سعودی: مسلمان شیعه قطعاً از مسلمان سلفی برتر است توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش 1,2 میلیون بشکه‎ای تولید ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید نفت معاف شد عمران خان: دیگر تفنگدار اجاره‌ای آمریکا نیستیم من جرّب المجرّب قدردانی دفتر رئیس‌جمهور از استقبال صمیمی مردم استان سمنان از کاروان دولت تدبیر و امید پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی‌ در چابهار تشییع شد خودروسازان قیمت‌ها را افزایش دادند؛ سازمان حمایت هنوز مشغول محاسبه قیمت است ارائه نسخه بازآرایی برنامه سوم توسعه تهران به شورای شهر با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی و معاونت توسعه‌ روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری انجام می‌شود افزایش هم‌افزایی دستگاه‌های خدمت‌رسان روستایی برای محرومیت زدایی مقاوم‌سازی ساختمان‌ها ضرورتی انکارناپذیر