تقابل کنگره با کاخ سفید طرح سنای آمریکا بن‌سلمان را "همدست" در قتل قاشقچی معرفی کرد

گروهی از سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات آمریکا به طور واضح در برابر کاخ سفید مقاومت کرده و طرحی را ارئه دادند که ولیعهد عربستان را مسئول قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی معرفی می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این طرح توسط سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله لیندسی گراهام، مارکو روبیو و تاد یانگ و همچنین ستانورهای دموکرات از جمله دایان فین‌اشتاین، اد مارکی و کریستوفر کُنز ارائه شده است.
در این طرح آمده است، سنای آمریکا معتقد است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جریان این قتل قرار داشته و براساس اسناد و مدارک و تحلیل‌های به دست آمده اطمینان بسیاری وجود دارد که بن سلمان در این قتل "همدست" بوده است.
جمال قاشقچی روزنامه نگار سعودی که برای روزنامه واشنگتن پست نیز مقاله نویسی می‌کرد پس از ورود به کنسولگری عربستان در اسلامبول در اوایل اکتبر سال جاری میلادی به قتل رسید.


عربستان پس از آنکه در ابتدا تاکید می‌کرد، قاشقچی زنده ساختمان کنسولگری را ترک کرده، بعد از هفته‌ها اذعان کرد که وی در داخل این ساختمان به قتل رسید.
گراهام در بیانیه‌ای گفت: من معتقدم برای منافع امنیت ملی آمریکا بسیار مهم است تا طرحی قطعی و نهایی را درباره قتل وحشیانه جمال قاشقچی که سه فرزندش شهروند آمریکا هستند، صادر کنیم.
این طرح غیرالزام آور همچنین به دنبال آن است که بن سلمان را به خاطر مشارکت در بحران بشردوستانه در یمن، محاصره قطر، زندانی کردن مخالفان سیاسی در ریاض و استفاده از زور برای ارعاب مخالفان محکوم کند.
اگر این مصوبه تایید شود سنا را جزو طرفی قرار می‌دهد که می‌گویند، ولیعهد عربستان مسئول قتل جمال قاشقچی است. این مصوبه همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را برای تصمیم‌گیری در خصوص اینکه آیا این برنامه را وتو کند یا خیر تحت فشار قرار خواهد داد.
این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که جینا هاسپل رئیس سازمان سیا گروهی کوچکی از سناتورها را در خصوص قتل جمال قاشقچی مطلع ساخت.
این طرح همچین از دولت عربستان می‌خواهد تا با نمایندگان حوثی‌ها در یمن مذاکره و با یک راه حل سیاسی و پایان دادن به بحران بشردوستانه این کشور موافقت کند.
سنای آمریکا سه گزینه را در واکنش به قتل قاشقچی بررسی می‌کند
در همین حال یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکا از بررسی سه گزینه در واکنش به پرونده قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسول این کشور در اسلامبول خبر داد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه این کشور و رئیس کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا اعلام کرد، مجلس سنای آمریکا درحال بررسی سه گزینه در واکنش به پرونده قاشقچی است که از جمله آنها تصویب طرحی برای محکومیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، پیشنویس قانون تعلیق فروش سلاح به این کشور و طرح کاهش کمک‌های آمریکا به جنگ یمن به رهبری عربستان هستند.
طبق گزارش آسوشیتدپرس، پیش‌بینی می‌شود مجلس سنای آمریکا هفته آتی طرحی درباره یمن را تصویب کند.
درحالی که کورکر این موضوع را که مجلس نمایندگان آمریکا اقدامات مشابهی را در پیش بگیرد، دور از انتظار دانست، نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در این مجلس گفت، مسئولان مرکز اطلاعات آمریکا هفته آینده گزارشی درباره پرونده قاشقچی به نمایندگان ارائه خواهند کرد.
سناتور دموکرات آمریکا: استدلال ترامپ برای دفاع از بن سلمان اشتباه است
در این میا ن یک سناتور دموکرات آمریکایی رئیس جمهوری این کشور را به سرپوش گذاشتن بر قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی متهم کرد.
جف مرکلی، سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا ضمن متهم کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کشورش به سرپوش گذاشتن بر قتل جمال قاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی، گفت: من معتقدم که ترامپ به موضوع توبیخ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مجلس سنای آمریکا اعتراض کند.
وی افزود: استدلال علنی ترامپ برای این کار این است که عربستان "مهره خوبی" برای فروش سلاح است و مایک پامپئو، (وزیر خارجه آمریکا) نیز به شکل پیچیده‌تری گفته است که "عربستان حامی بزرگی برای آمریکا در زمینه اجرای اولویت‌های خود در خاورمیانه است".
مرکلی در ادامه تصریح کرد: این موضوع بدین معناست که ترامپ از طرفی تمایل دارد که موضوع کشتار در یمن را کنار بگذارد و از طرف دیگر از صحبت درباره موضوع قتل قاشقچی خودداری کند، اما این استدلال یک استدلال اشتباه است، چراکه ماهیت رهبری آمریکا در جهان بر پایه ترویج چشم‌اندازی است که شامل حقوق بشر، احترام و حاکمیت قانون می‌شود.
دیده‌بان حقوق بشر: ترکیه مساله قاشقچی را بین‌المللی کند
ازسوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد که ترکیه باید از سازمان ملل بخواهد تحقیقات بین‌المللی و مستقلی را درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی انجام دهد.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترکیه باید با ارسال درخواستی به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و بین‌المللی درخصوص قتل جمال قاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی شود.
در این بیانیه آمده است: انجام یک تحقیق بین‌المللی زیر نظر دبیرکل سازمان ملل، برای فشار بر مقامات، شاهدان و مظنونان در عربستان به منظور همکاری درخصوص این قتل دارای ارزش و اعتبار خواهد بود.
دیده‌بان حقوق بشر در ادامه بیانیه خود تاکید کرده که هدف از این تحقیق از بین بردن تلاش‌ها برای محافظت از مقامات سعودی و تحریف واقعیت است.
در همین راستا، ساره لیا ویتسن، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر نیز عنوان داشت: این تحقیق سازمان ملل بهترین فرصت برای واداشتن عربستان به ارائه حقایق و اطلاعات مورد نیاز درباره دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این جنایت بوده و دسترسی به اطلاعات مذکور تنها از طریق منابع سعودی ممکن است.
وی افزود: درحال حاضر مانع اصلی بر سر راه انجام یک تحقیق بین‌المللی به ریاست دبیر کل سازمان ملل، عدم وجود یک درخواست کتبی و رسمی ازسوی ترکیه برای انجام چنین تحقیقی است. مقامات ترکیه بارها در اظهاراتی به طور علنی اعلام کردند که از چنین تحقیقی حمایت می‌کنند اما به شکل رسمی خواستار چنین اقدامی نشده‌اند. این یک امر گیج‌کننده است.
دیده‌بان حقوق بشر همچنین از عربستان نیز خواست تا به منظور اطمینان از سلامتی فعالان زن بازداشت شده اجازه دسترسی ناظران بین‌المللی مستقل به این زنان را بدهد.
این سازمان با اشاره به "دروغ پردازی‌های مداوم" ریاض از زمان قتل قاشقچی، تاکید کرد که عربستان باید یک تحقیق فوری و موثق را درباره ادعاهای مطرح شده در زمینه شکنجه و بد رفتاری با افراد بازداشت شده انجام دهد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان برنامه و بودجه: خانواده‌ها در سال 98 مایحتاج را با ارز 4200 می‌گیرند شکست بزرگ آمریکا در سازمان ملل تقابل کنگره با کاخ سفید طرح سنای آمریکا بن‌سلمان را "همدست" در قتل قاشقچی معرفی کرد ژنرال آمریکایی خبر داد: تصمیم پنتاگون برای تشکیل نیروی نظامی 40 هزار نفری در سوریه با حضور مسئولین استانی و مدیران شهری عملیات اجرایی حلقه حفاظتی - ترافیکی کلانشهر اصفهان آغازشد یک شاهزاده سعودی: مسلمان شیعه قطعاً از مسلمان سلفی برتر است توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش 1,2 میلیون بشکه‎ای تولید ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید نفت معاف شد عمران خان: دیگر تفنگدار اجاره‌ای آمریکا نیستیم من جرّب المجرّب قدردانی دفتر رئیس‌جمهور از استقبال صمیمی مردم استان سمنان از کاروان دولت تدبیر و امید پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی‌ در چابهار تشییع شد خودروسازان قیمت‌ها را افزایش دادند؛ سازمان حمایت هنوز مشغول محاسبه قیمت است ارائه نسخه بازآرایی برنامه سوم توسعه تهران به شورای شهر با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی و معاونت توسعه‌ روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری انجام می‌شود افزایش هم‌افزایی دستگاه‌های خدمت‌رسان روستایی برای محرومیت زدایی مقاوم‌سازی ساختمان‌ها ضرورتی انکارناپذیر