سیگنال‌های نامفهوم بازار سهام

معاملات الگوریتمی باعث می‌شود فضای داد و ستدها تالار شیشه‌ای وارد فاز تازه‌تری شود‌. مهدی کاظمی‌اسفه کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به تاثیر فناوری‌های نوین ارتباطی در اقتصاد به‌ویژه بازار سرمایه کشور گفت: نمونه بارز این موضوع را می‌توان به انجام دادوستدهای بازار سهام در بستری اینترنتی و معاملات آنلاین دید که هم در دنیا و هم در بازار سرمایه ما تجربه شده و بخش قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص داده است‌. عضو هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران افزود: این در شرایطی است که شبکه‌های اجتماعی نیز اثر مستقیمی در معاملات این بازار داشته‌اند و با توجه به اینکه دسترسی سریع به اطلاعات یکی از دلایل موفقیت معامله‌گران است، استفاده از این ابزارها هر روز بیش از قبل مورد توجه و استفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد‌. وی اضافه کرد: استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی در دادوستدهای بازار سهام تا جایی پیش رفته است که با استفاده از هوش مصنوعی این روزها جای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران را گرفته است که نمونه بارز این موضوع معاملات الگوریتمی است‌. این کارشناس بازار سرمایه در توضیح این نوع از معاملات گفت: معاملات الگوریتمی در بازارهای مالی به معنای استفاده از برنامه‌های کامپیوتری برای ورود سفارش‌های معاملاتی در بازار سهام است که در این نوع از معاملات یک یا چند الگوریتم در انتخاب و اعمال این سفارش‌ها از جنبه‌های مختلف مانند زمان‌بندی، قیمت یا حجم بدون دخالت انسان تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود‌. وی در خصوص تاثیر معاملات الگوریتمی در سود و زیان سرمایه‌گذاران گفت: در معاملات الگوریتمی حجم عظیمی از داده‌ها پردازش و از تکنیک‌های پیشرفته ریاضی جهت یافتن بهترین الگو استفاده می‌شود‌.
جایگاه معاملات الگوریتمی
بر این اساس هر چه دستیابی به داده‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر باشد معامله‌گران می‌توانند سودآوری مناسبی را از این طریق نصیب خود کنند‌. کاظمی‌اسفه با اشاره به نقش و جایگاه معاملات الگوریتمی در بورس‌های دنیا اذعان کرد: استفاده از سیستم معاملات الگوریتم در جریان معاملات بازار سهام در دنیا تا جایی پیش رفته که این روزها ۸۰ درصد معاملات را به خود اختصاص داده است‌. وی اضافه کرد: این در شرایطی است که یکی از الزامات بورس‌های توسعه‌یافته برای اموری چون اعطای مجوز فعالیت بازارگردانی به نهادهای مالی متقاضی در انواع مختلف ابزارهای مالی و نیز در اختیار داشتن مکانیسم بازارگردانی مبتنی بر سیستم الگوریتم است‌. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایای این نوع از معاملات نیز اظهار داشت: عدم دخالت انسان در فرآیند سفارش‌گیری، حذف خطا و هیجانات انسانی، انجام معاملات با سرعت بالا، محاسبه ریسک قبل از انجام معاملات و محاسبه دقیق و درج قیمت و حجم بر اساس استراتژی‌های معاملاتی در نمادهای مختلف به‌صورت آنی از جمله مزایا و دلایل استفاده از الگوریتم در جریان معاملات بازار سهام است‌. وی در پایان گفت: هر چند استفاده از الگوریتم در دادوستدهای بازار سرمایه باعث کاهش نوسانات و هیجانات در جریان دادوستدهای بازار سهام می‌شود، اما بدون فرهنگ‌سازی در این رابطه و کاهش نوسانات اقتصادی نمی‌توان به موفقیت تجربه استفاده از معاملات الگوریتمی در کشور امید داشت‌.
چشم‌انداز تالار


این روزها مهم‌ترین نیاز بازار سهام، محرک‌های اقتصادی است‌. این محرک‌ها می‌تواند استارت حرکت‌های جدید را در این بازار بزند‌. کوروش شمس، مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه در گفت‌وگو با سنا، ضمن بیان مطالب فوق بیان کرد: کاهش تحرک این روزهای بورس تهران تحت تاثیر سطح انتظارات سهامداران نسبت به خبرهای پیرامون این بازار و ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک قرار داشت‌. وی در ادامه و در توضیح محرک‌های بورسی بیان کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بازار نیاز به یک محرک قوی برای استارت مجدد دوران رونق دارد‌. از سوی دیگر دولت نیز وظیفه مهمی در این زمینه دارد‌. دولت باید همانند نیمه نخست سال زیرساخت‌های حمایتی از این بازار را ارتقا دهد تا شاهد ورود پول‌های تازه‌نفس باشیم‌. کوروش شمس با اشاره به حمایت‌های پیشین گفت: تجربه نشان داده حمایت‌های دولت از بورس در بخش‌های تورمی و نرخ ارز می‌تواند بیشترین اثر را بر بازار سرمایه داشته باشد‌.
تصمیم‌های دولت
وی افزود: همچنین تصمیمات دولت در خصوص حمایت از بخش تولید و تولیدکنندگان نیز اثرات مثبت قابل توجهی به جا می‌گذارد‌. به این دلیل است که بیان می‌شود هرگونه تصمیم از سوی ارگان‌های دولتی می‌تواند بورس را وارد فصل جدیدی از فعالیت کند‌. این کارشناس بازار سرمایه محرک بعدی بورس تهران را نوسانات قیمت جهانی نفت دانست و گفت: نشست روزهای اخیر اعضای اوپک رهاوردهای مثبتی برای ایران به همراه داشت‌. حفظ میزان تولید نفت برای ایران و کاهش تولید برای دیگر کشور‌های عضو این سازمان می‌تواند درآمد‌های نفتی ایران را تا حد قابل توجهی افزایش دهد‌. وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر توافق روزهای اخیر روسیه و عربستان بر سر کاهش تولید نفت نیز سیگنال مثبتی است که می‌تواند قیمت این کالا را تا حد قابل توجهی افزایش دهد‌. مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه در زمینه جزئیات بودجه 98 و اثرات آن بر بازار سرمایه نیز توضیح داد‌. این کارشناس با اشاره به نرخ دلار و نفت تعیین شده از سوی دولت بیان کرد: طبق اخبار منتشر شده، دولت نرخ ارز در نظر گرفته در بودجه را حدود پنج هزار و 500 تومان تعیین و قیمت نفت را بر حسب هر بشکه 55 دلار مشخص کرده است‌. از ارقام اعلام شده به نظر می‌رسد دولت فضای واقعی اقتصاد را شناخته و با اتکا به بودجه‌های مالیاتی مشکلی برای سال آینده ندارد‌.
شرایط تحریمی
شمس همچنین در خصوص چشم‌انداز کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بیان کرد: بورس تهران یک بازار کالامحور است و اکثر شرکت‌های شاخص‌ساز بر اساس قیمت‌های جهانی فعالیت می‌کنند‌. وی در ادامه افزود: طی هفته اخیر خبر آتش‌بس میان چین و آمریکا توانست تا حد قابل توجهی آتش جنگ تجاری را خاموش کند‌. این مهم‌ترین مولفه‌ای بود که توانست کامودیتی‌های مهم را در مسیر رشد قرار دهد‌. این کارشناس در ادامه بیان کرد: همچنین افزایش تقاضا برای فلزات پایه از سوی چین نیز می‌تواند اهرم دیگری بر رشد قیمتی این محصولات باشد که در نهایت اثر مثبتی بر شرکت‌های مرتبط ایرانی دارد‌. وی در پایان بیان کرد: موضوع شرکت‌های کامودیتی‌محور‌، تنها محدود به کامودیتی‌ها نمی‌شود بلکه مقدار صادرات آنها نیز مهم است‌. با توجه به شرایط تحریمی باید دید در گزارش‌های 9 ماهه عملکرد صادراتی این شرکت‌ها چگونه بوده است‌.