استارت‌آپ‌ها پشت سد اختلالات فنی

صبا رضایی- یکی از عواملی که می‌تواند در موفقیت و شکست استارت‌آپ‌ها نقش اساسی داشته باشد بروز اختلالات فنی است. رفع سریع اختلالات و به روز‌رسانی سایت یا نرم‌افزارها می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در جذب مخاطب داشته باشد و از سوی دیگر تداوم اختلالات فنی موجب می‌شود مخاطبان استارت‌آپ‌ها ریزش کنند. کارشناسان معتقدند مخاطبان اولیه استارت‌آپ‌ها جزو وفادارترین‌ها هستند و بیش از دیگران منتظر می‌مانند که اختلالات فنی رفع شوند یا ممکن است راهکارهایی ارائه کرده یا اینکه خود در رفع مشکلات فنی پیش قدم شوند. مخاطبان همه آنچه هستند که استارت‌آپ‌ها به آنها نیاز دارند و بدون وجود مخاطب استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند. استارت‌آپ‌ها زمان، هزینه و انرژی بسیاری را برای جذب مخاطبان صرف می‌کنند و اختلالات فنی می‌تواند تمامی تلاش‌های آنها را بر باد دهد.
کارشناسان معتقدند اگر هیچ پیامی از مدیر استارت‌آپ مبنی بر وجود اختلالات مشاهده نشود یا عذر‌خواهی نشود به این معناست که مدیر استارت‌آپ را ترک کرده یا اختلالات فنی آن برای وی اهمیتی نداشته است. بنابراین اگر مشکل مهمی در استارت‌آپ ایجاد شده باید حتما اطلاع‌رسانی شود که در حال رفع اختلالات هستیم و از طرق شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه‌ها به مشتری‌ها باید اعلام شود که اختلالات رفع خواهند شد. مدیران استارت‌آپ‌ها باید زمان‌بندی داشته باشند و زمان بروز اختلالات را از قبل به مخاطبان اعلام کنند.
مخاطبان اولیه، وفادارترین‌ها هستند
به گفته کارشناسان مدیران استارت‌آپ‌ها اگر اشکالات فنی سایت یا نرم‌افزار خود را رفع نکنند با ریزش مخاطب مواجه می‌شوند. به همین روی بسیاری از استارت‌آپ‌ها نسخه‌های اولیه‌ای روانه بازار می‌کنند تا روی آن آزمون و خطا و سپس نسخه اولیه را عرضه کنند.


حسین امینی، برنامه‌نویس و فعال در زمینه استارت‌آپ‌ها در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها از مشکلات فنی و رفع نشدن آنها بسیار ضربه می‌خورند و باید به سرعت این قبیل مشکلات فنی را رفع کنند.
او افزود: یکی از مشکلات اصلی در زمینه مشکلات فنی استارت‌آپ‌ها از دست دادن مشتریان و مخاطبانی است که مدت‌ها برای جذب آنها زحمت کشیدند، هزینه کردند و تلاش کردند.
امینی با اشاره به طبقه‌بندی مخاطبان و مشتریان در سیستم استارت‌آپی بیان کرد: به طور کلی مخاطبان در استارت‌آپ‌ها به چند طبقه دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی به صورت 20، 30، 30 است. به این معنا که 20 درصد از مخاطبان در زمره مخاطبان اولیه هستند که از جمله وفادارترین مخاطبان به شمار می‌روند. این افراد با وجود مشکلات فنی حتی اگر طولانی و شدید باشد از استارت‌آپ‌ها روی برنمی‌گردانند و همچنان به عنوان مخاطب باقی می‌مانند.
او افزود: 30 درصد مخاطبان ثانویه و پس از تلاش و صرف زمان و هزینه به طور مجدد 30 درصد مخاطبان بعدی جذب استارت‌آپ‌ها می‌شوند. این افراد به استارت‌آپ‌ها وفادار نیستند و پس از مشاهده مشکلات فنی به انتقاد شدید و تخریب استارت‌آپ پرداخته و اگر مشکلات فنی طولانی شود استارت‌آپ را ترک کرده و از استارت‌آپ‌های رقیب استفاده می‌کنند.
امینی در ادامه بیان کرد: اگر استارت‌آپ خوش‌شانس بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار باشد 20 درصد مخاطبان بعدی به آن می‌پیوندند.او در رابطه با زمان مناسب برای رفع مشکلات فنی استارت‌آپ‌ها اظهار کرد: بهترین زمان برای رفع مشکلات فنی اگر مشکلات به شدت حاد باشند یک هفته و اگر مشکل بزرگی نباشد یک ماه است اما اگر سایت یا نرم‌افزاری به مدت یک سال به روز‌رسانی نشده و همچنان دچار مشکلاتی باشد با ریزش مخاطب مواجه می‌شود.این برنامه‌نویس با اشاره به اینکه بسیاری از استارت‌آپ‌ها نسخه‌های آزمایشی را روانه بازار کرده و پس از رفع مشکلات و حفره‌های امنیتی نسخه اصلی را وارد بازار می‌کنند بیان کرد: به عنوان نمونه اسنپ ابتدا نرم‌افزار تاکسی‌یاب را وارد بازار کرد که این نرم‌افزار در میان برخی کاربران طرفدار پیدا کرد؛ طرفدارانی که به آنها مخاطبان اولیه گفته می‌شود. سپس با به‌روز‌رسانی، بهبود کیفیت فنی و رفع حفره‌های امنیتی نرم‌افزار اسنپ را به بازار عرضه کرد. بسیاری از نرم‌افزارها نسخه‌های آلفا و بتا دارند و همواره در حال به‌روز‌رسانی نرم‌افزار خود هستند.
اختلالات باید اطلاع‌رسانی شوند
کارشناسان معتقدند مدیران استارت‌آپ‌ها باید در رابطه با بروز اختلالات اطلاع‌رسانی کرده و معذرت‌خواهی کنند.
محمود محمدی، مشاور توسعه کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاری در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: اختلالات فنی مانند آن است که سقف مغازه‌ای ریخته باشد یا ویترین آن خراب شده باشد یا برخی از محصولات معیوب باشد.
او افزود: ممکن است برخی استارت‌آپ‌ها به دلایلی فیلتر شوند، این مانند آن است که بنری بالای یک فروشگاه بزنند و اعلام کنند تعطیل است. البته در رابطه با مغازه‌ها اعلام می‌شود که به دلیل تخلفاتی مانند ....... مغازه پلمپ شده اما برای فیلترینگ استارت‌آپ‌ها هیچ دلیلی ذکر نمی‌شود.
محمدی با اشاره به رقابت شدید در فضای مجازی مابین استارت‌آپ‌ها تاکید کرد: برخی استارت‌آپ‌ها به صورتی هستند که باید همواره آنلاین بوده و درست کار کنند و اگر یکی دوبار با اختلال مواجه شوند مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌شود اما اگر اختلالات فنی به کرات در آن رخ دهد رقبای آنها روی نقص فنی تمرکز کرده و با همین ترفند مشتریان استارت‌آپی که دچار اختلالات فنی شده را به خود جلب می‌کنند.
او در رابطه با عواقب طولانی شدن و رفع نشدن اختلالات فنی در استارت‌آپ‌ها بیان کرد: در برخی فروشگاه‌ها شما خواربار می‌خرید و چون مواد اولیه زندگی هستند ناچار هستید حتی اگر سقف مغازه هم ریخته باشد محصولات خود را خریداری کنید. در برخی از فروشگاه‌ها لوازم خانگی خریداری می‌کنید که شاید سالی یکی دوبار اقدام به این کار کنید.
محمدی افزود: اگر به سوپر‌مارکت مراجعه می‌کنید به هر روی به خدمات آن نیاز دارید و ممکن است مغازه‌ای که با مشکلات مواجه است به محل زندگی شما هم نزدیکتر باشد. ممکن است چندبار با وجود مشکلات به آن سوپر‌مارکت مراجعه کنید و زمانی که مطمئن شوید مشکل فوق رفع شدنی نیست به جای دیگری رجوع کنید. چراکه به سوپر‌مارکت محله عادت کرده‌اید و به شما نزدیک بوده، در رابطه با استارت‌آپ‌ها نیز مشتریان و مخاطبان به استارت‌آپ‌ها عادت کرده و وابسته شده‌اند اگر مجبور به تغییر خدمات به استارت‌آپ دیگری باشند باید زمان و هزینه زیادی کنند، پس همچنان به استارت‌آپ قبلی وابسته‌اند مگر آنکه مشکل رفع شدنی نباشد.
او با اشاره به اینکه باید بابت وجود اختلالات از مخاطبان عذرخواهی شده و بروز اختلالات فنی اطلاع‌رسانی شود بیان کرد: مخاطبان وفادار حتی ممکن است پیش‌قدم شوند تا مشکل و اختلالات استارت‌آپ‌ها را رفع کنند و مدت زمان طولانی منتظر اصلاح استارت‌آپ باقی می‌مانند. اما اگر هیچ پیامی از مدیر استارت‌آپ مبنی بر وجود اختلالات مشاهده نشود یا عذرخواهی نشود به این معناست که مدیر استارت‌آپ را ترک کرده یا اختلالات فنی آن برای وی اهمیتی نداشته است. بنابراین اگر مشکل مهمی در استارت‌آپ ایجاد شده باید حتما اطلاع‌رسانی شود که در حال رفع اختلالات هستیم و از طریق شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه‌ها به مشتری‌ها باید اعلام شود که اختلالات رفع خواهند شد. مدیران استارت‌آپ‌ها باید زمان‌بندی داشته باشند و زمان بروز اختلالات را از قبل به مخاطبان اعلام کنند.
محمدی تاکید کرد: اختلالات فنی باید به سرعت رفع شوند چراکه مشکلات فنی موجب ایجاد چالش‌هایی در کسب‌و‌کارهای وابسته می‌شود و در صورت تداوم این اختلالات کسب‌وکارهای وابسته نمی‌توانند همکاری خود را با آنها ادامه دهند.