سرنوشت ناروشن برگزیت و تاثیر آن بر اقتصاد بریتانیا و آلمان

به تعویق افتادن قرار رای‌گیری پیرامون توافق برگزیت به معنای ادامه ابهامات برخاسته از سرنوشت ناروشن آن است‌‌؛ ابهاماتی که ظرف دو سال گذشته، به سرمایه‌گذاری و مناسبات اقتصادی آلمان و بریتانیا آسیبی جدی زده است‌‌.
سه ماه تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا زمان باقی است‌‌. روز ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ عضویت ۴۵‌ساله‌ بریتانیا در اتحادیه اروپا پایان می‌یابد اما هنوز هیچ چیز درباره چگونگی سامان دادن به این تحول بزرگ در اروپا روشن نشده است‌‌.
ابهامات بسیاری وجود دارند و این ابهامات تاثیراتی منفی بر فعالیت‌های اقتصادی در هر دو کشور بریتانیا و آلمان داشته است‌‌.
بر سر دولت ترزا می چه می‌آید؟ آیا انتخابات جدید یا رفراندوم جدیدی در بریتانیا بر سر ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا برگزار می‌شود؟ آیا آنچه تحت عنوان «برگزیت سخت» از آن یاد می‌شود، روی می‌دهد؟ یا اینکه خروج بریتانیا بدون هیچ پشتوانه حقوقی و تنظیم مناسبات آن کشور با اتحادیه اروپا روی می‌دهد؟


ابهامات پرشماری ماه‌هاست که بر مناسبات بریتانیا با اتحادیه اروپا و به‌ ویژه آلمان سایه انداخته است و چند ماه پیش از فرارسیدن زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تشدید شده است‌‌.
میشائیل هوتر، مدیر موسسه اقتصاد آلمان در گفت‌وگو با دویچه‌وله، از افزایش احتمال «برگزیت سخت» سخن گفته و آن را فاجعه‌ای بی‌سابقه برای اقتصاد بریتانیا و آلمان دانسته است‌‌.
اتحادیه صنعتی و ماشین‌سازی آلمان نیز هشدار داده است که شرکت‌های تولیدی آلمان باید هر‌چه زودتر خود را برای خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا آماده کنند.
رویکرد مسوولان اقتصادی بریتانیا نیز به موضوع خروج بی‌برنامه و بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا به رویکرد مسوولان آلمان شباهت دارد‌‌. کارولین فیربرین، رییس اتحادیه صنایع بریتانیا به خبرنگار روزنامه «فایننشال تایمز» گفته است که خروج بدون کسب توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا «ضربه‌ای سنگین به همه آن شرکت‌هایی است که به روشن شدن و ابهام‌زدایی از برگزیت امید بسته بودند‌‌.»
این ابهامات باعث شده بسیاری از شرکت‌های بریتانیا و همچنین شرکت‌های آلمانی ظرف ۲۰ ماه گذشته، بسیاری از برنامه‌های خود و از جمله طرح‌های ناظر بر سرمایه‌گذاری را به حالت تعلیق درآورند و منتظر روشن شدن نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بمانند‌‌.