حلقه گم‌شده اقتصاد کشور

اسدالله عسکراولادی* - نبود ثبات قیمت بارزترین عنصری است که بازار و اقتصاد کشور را به شکل گسترده دچار آشفتگی کرده است‌. امروز آنچه اهمیت دارد تلاش به منظور کاهش قیمت نیست بلکه کنترل حرکت آونگ‌گونه قیمت‌هاست که باید مورد توجه قرار بگیرد و در کمترین زمان ممکن عملی شود‌. هم‌آوایی حرکت نوسانی و نبود نظارت گسترده بر بازار از عوامل اساسی سردرگمی مصرف‌کننده و عرضه‌کننده کالاست‌.
دولت همه تلاش خود را بر آن داشته تا قیمت‌ها را کاهش دهد. این مهم اما چگونه تحقق پیدا می‌کند نکته‌ای است که باید به دنبال پاسخی روشن برای آن بود‌. کاهش ناگهانی قیمت ارز و همچنین کاهش قیمت برخی از مواد اولیه نشانه‌هایی از آن است که باید در انتظار کاهش قیمت تمام‌شده کالا باشیم‌. این موضوع اما در شرایط فعلی به دلیل بی‌ثباتی گسترده در اقتصاد بسیار دور از ذهن است‌. مصرف‌کننده نهایی همچنان با نرخ بالایی مواجه است که گویا هیچ کنترلی بر آن حاکم نیست‌.
کاهش قیمت ارز اگر پشتوانه داشت و بر اساس واقعیت پیشروی می‌کرد همراه با خود ثبات را نیز به ارمغان می‌آورد‌. حلقه مفقوده نبود ثبات در اقتصاد امروز کشور اعتماد و اطمینان تولید‌کننده و عرضه‌کننده کالاست‌. بدیهی است در شرایطی که طی چند ماه یا چند هفته ناگهان با سیر نزولی و گاه صعودی قیمت‌ها روبه‌رو می‌شویم اعتماد به بازار نیز رنگ ببازد‌. در این شرایط عرضه‌کننده کالا هیچ تصویر روشنی از آینده بازار ندارد و نمی‌تواند در چنین شرایطی تجارت خود را رونق دهد.
امروز از مسوولان انتظار می‌رود که همه تلاش خود را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که قیمت‌ها به ثبات و تعادل نزدیک شود‌. حاصل ثبات قیمت طبیعتا آرامش بازار و اعتماد به تصمیم‌های دولت خواهد بود‌. در چنین شرایطی است که می‌توان آرامش و امنیت اقتصادی را به کشور بازگرداند و پیرو آن اقتصاد را به مسیری هدایت کرد که تصمیم‌گیری را برای تولید‌کننده، عرضه‌کننده و مصرف‌کننده کالا به ارمغان آورد‌.


نکته مهم دیگری که همچنان موجب نگرانی بازار می‌شود، عملکرد دستوری دولت است‌. گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه کاهش قیمت ارز یک ماجرای کوتاه‌مدت است نگرانی بازار را چندبرابر کرده و خود موجب شده تا اعتماد به تصمیمات اقتصادی دولت نه‌تنها جلب نشود بلکه هر روز متزلزل شود‌. شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیازمند جذب اعتماد جامعه است‌. تنها این اعتمادسازی است که اقتصاد را مدیریت می‌کند و در نهایت منجر به آرامش جامعه خواهد شد‌.
* رییس اتاق بازرگانی ایران و چین