داوطلبان چطور یاری‌رسانان سلامت می‌شوند؟

شهروند| «سلامت یاران»  نام طرحی است که به ‌طور رسمی از‌ سال ١٣٩٥ با امضای تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال‌ احمر اجرایی شده است. در این طرح داوطلبان جمعیت هلال ‌احمر که دوران آموزشی لازم را طی کرده‌اند در مراکز درمانی  به ‌صورت داوطلبانه به ارایه خدمت می‌پردازند. هدف از برگزاری این طرح ارایه خدمات داوطلبانه مختلفی همچون حمایت روانی بیماران و همراهانشان، کمک در امور اداری و غیر پزشکی به بیماران است. مهمترین وظایف «سلامت‌ یاران » صحبت با بیماران، کمک به تغذیه و آشامیدن به بیماران، حمایت روحی بیماران و همراهان و کمک به بیماران به منظور انجام فرایض دینی است که از سوی «سلامت یاران» به بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی ارایه می‌شود.
در طرح سلامت یار تمامی افرادی که بالای ٢٩‌ سال داشته باشند، می‌توانند پس از عضویت در جمعیت هلال ‌احمر و شرکت در کلاس‌های آموزشی که شامل آموزش شرح وظایف و نحوه برخورد سلامت یار با بیماران و کادر بیمارستان است، به‌ عنوان سلامت یار شناخته شده و به فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه خود در مراکز درمانی ذیربط بپردازند. داوطلبان «سلامت یار» طبق وظیفه‌ای که به آنها ابلاغ و آموزش داده شده از هرگونه مداخله در امور درمانی منع شده و فقط به افزایش روحیه، بهبود و ارتقای شرایط جسمانی و جلوگیری از بروز اتفاقات ناخواسته کمک می‌کنند.
آغاز به کار دور جدید
روز گذشته دوره آموزشی طرح ملی سلامت یار با حضور رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، جمعی از داوطلبان و کارکنان هلال ‌احمر استان تهران و سازمان داوطلبان آغاز شد. رئیس سازمان داوطلبان با حضور در این دوره آموزشی گفت:   «استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قالب نیروهای داوطلب، بخشی از پتانسیل نهادهای امدادی و اجتماعی است که به ارایه خدمات عام‌المنفعه مشغول هستند.»  دکتر محمد نصیری درخصوص طرح سلامت یار اضافه کرد: «به اجرای مناسب این طرح در ایجاد بستری مناسب جهت مشارکت افراد جامعه در ارایه خدمات عام‌المنفعه اجتماعی بسیار خوشبین هستیم.» دکتر محمدحسین جوادی، مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت نیز اجرای این طرح را در جهت افزایش میزان رضایتمندی هموطنان از خدمات درمانی در مراکز مرتبط، بسیار مفید برشمرد و از جمعیت هلال ‌احمر و تلاش‌هایی که برای اجرای هر چه بهتر این طرح صورت گرفته، تقدیر کرد.
سایر اخبار این روزنامه