گفت و گو با «مریم ایران دوست» به بهانه بچه داری اش در کنار مربیگری فوتبال

 «مریم ایران دوست» سرمربی تیم فوتبال بانوان ملوان بندرانزلی است که توانسته این تیم را دوباره احیا کند. او دختر «نصرت ایران دوست» از چهره های شناخته شده فوتبال گیلان است و در یک خانواده فوتبالی بزرگ شده است. چندی پیش فیلمی از تمرین ملوان منتشر شد که کودک خردسالی با مادرش حضور داشت و به شیرین زبانی می پرداخت. در این کلیپ، پسر خردسال بارها و بارها وسط حرف های مهم «ایران دوست» سر تمرینات می پرید و با گفتن کلمه «مادر» توجه ها را به سمت خودش جلب می کرد. «ایران دوست» هم در عین ناباوری، صحبتش را قطع می کرد و با گفتن کلماتی چون «بله» و «جانم»، تمرین را برای لحظاتی رها می کرد! این کلیپ که از برنامه نود هم پخش شد، بازدید بالایی در شبکه های اجتماعی داشت. به همین بهانه، با «مریم ایران دوست» درباره این کلیپ و سختی ها و شیرینی های مادر بودن همکلام شدیم که در ادامه خواهید خواند.
 
    بگذارید که اولین سوال مان فوتبالی باشد! شما چطور توانستید با همه مشکلات، تیم ملوان را دوباره احیا کنید؟
ما یک خانواده بزرگ هستیم و بیشتر بازیکنان تیم ما بومی هستند. در این دو سالی که نبودیم همه دوست داشتند دوباره تیم ما برگردد که خدا را شکر این اتفاق افتاد و البته در این بین مدیرعامل باشگاه، مسئولان انزلی و صدالبته هواداران مان نقش خیلی زیادی داشتند.
   چندی پیش کلیپی از تمرین تیم شما سر از فضای  مجازی درآورد که در آن کودکی در کنار تیم حضور داشت. این کلیپ با استقبال زیادی در شبکه های اجتماعی روبه رو شد و حتی برنامه 90 هم آن را پخش کرد. درباره این کلیپ و ماجرایش توضیح می دهید؟


آن بچه «کارن» پسر خواهر من است که بعضی ها به اشتباه پسر من دانستند. البته فرقی هم نمی کند چون از وقتی به دنیا آمد، من کنارش بودم و به نوعی مادر خوانده اش هستم. اما درباره کلیپ که دیده شد، خیلی خوشحالم و به نظرم کمک بزرگی به فوتبال بانوان است. من وقتی فرزند خودم «راستین» به دنیا آمد، دو ماه بعد فوتبالم را شروع کردم. آن زمان خیلی سختی کشیدم و درکنار رشد فرزندم من هم رشد کردم. حالا «کارن» با شیرزبانی هایش همان دوران را برای من یادآوردی می کند. ما این کلیپ را برای دل خودمان گرفتیم اما دیده شدنش باعث شد سختی های کار یک مادر به تصویر کشیده شود یک مادر علاوه براین که بیرون کار می کند، امور خانه را هم باید رتق و فتق کند و مهم تر از همه یک مادر است و در واقع در سه جبهه تلاش می کند و مدیریت این ها بسیار سخت است. کار یک مادر فوتبالیست خیلی سخت تر است.
     راستین الان چند سالش است؟
پسرم الان 16 سال دارد و سرش به درس خواندن گرم است.
     فوتبال بازی کردن و فرزندداری جور در می آید؟
من از هشت سالگی علاقه وحشتناکی به فوتبال داشتم و یک عاشق واقعی بودم. البته آن زمان فوتبال بانوان وجود نداشت به همین خاطر من رفتم سراغ بسکتبال و در 2 المپیاد کشوری بسکتبال شرکت کردم اما زمانی که فوتبال شروع شد و به شهرستان ها رسید من یک بچه دو ماهه داشتم. بنابراین راهی نبود که با او به سراغ این عشق قدیمی بروم. من از سال 81 فوتبال را شروع کردم و تا همین حالا هم در کنار فوتبال هستم.
     پس راستین را هم سر تمرین می بردید؟
بله. راستین چون خیلی وابسته بود در مهدکودک یا کنار پرستار نمی ماند بنابراین من در تمام تمرینات و سفرهای داخلی او را با خودم می بردم و درکنار تر و خشک کردن بچه، بازی می کردم.
     شما به کار خانه هم می رسید؟
الان که سنم بالاتر رفته شاید یک مقدار سخت تر شده است اما وقتی شما عاشق باشی، چیزی برایت سخت نیست و غیرممکنی وجود ندارد. من در کنار کار خانه، فوتبال بازی کردم، مربیگری کردم و نمی گویم بنیان گذار فوتبال بانوان گیلان بودم اما فردی هستم که به سختی تیم را کنار هم تشکیل دادم. برای این موضوع شما باید سراغ خیلی از نهادها بروید گاهی من از صبح که بلند می شدم تا 10 شب درگیر کار بودم و خیلی شرایط سخت بود اما خدا را شکر می کنم که امروز ثمره اش را می بینم.
     بازیکنانی که در تیم شما هستند از این دست مشکلات خانوادگی دارند؟
ما یک خانواده ایم و با همسران بازیکنان هم در ارتباط هستیم. به عنوان مثال «سپیده نزهتی» همسر «هادی تامینی» فوتبالیست سابق ملوان، سپاهان و ذوب آهن است که در تیم ما حضور دارد. اتفاقا همین چند روز پیش آقا هادی سر تمرین آمده بود و می گفت کار ما بچه داری شده است. من به او گفتم که این همه سال شما فوتبال بازی کردی و سپیده امور خانه را در دست داشت، حالا دو- سه سالی هم شما بچه را نگه دار، سپیده بازی کند. البته بنده خدا آقای تامینی هم حرفی نداشت. به هرحال این تفاهم باید دوطرفه باشد و من خیلی خوشحالم که او می آید به همسرش روحیه و انرژی می دهد و از او حمایت می کند و از بچه دو سال و نیمه شان مراقبت می کند. برای من چنین اتفاقاتی باعث افتخار است. همه زن و شوهرها به طور قطع مشکلاتی دارند و اگر این ماجرا را سانسور کنیم، خلاف واقع گفته ایم اما این که دو نفر از پس مشکلات شان بربیایند و همدیگر را پشتیبانی کنند یک هنر است.
 
با اسکن این کد می توانید این کلیپ را تماشا کنید