ایران تا انتخابات

گزارش‌«ایران» از رقابت‌تنگاتنگ وعده‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری/   صفحه  3  رقابت وعده ها در میدان اشتغال مناظره غیابی میان نامزدهای اصولگرا و اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی بر سر وعده افزایش چندبرابری «یارانه»‌ها و ایجاد شغل بالا گرفته است. در حالی که محمدباقر قالیباف شهردار اصولگرای تهران و یکی از نامزدهای «جمنا» پیش‌تر وعده ایجاد 5 میلیون شغل را مطرح کرده بود، سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی که با شعار «کار و کرامت» برای جذب آرای مردم تلاش می‌کند، در سفر انتخاباتی‌اش به بیرجند وعده ایجاد یک میلیون شغل بیشتر از قالیباف را مطرح کرد و گفت سالانه یک میلیون و نیم شغل ایجاد می‌کند. عددی که اگر در 4 سال استقرار یک دولت ضرب شود، 6 میلیون می‌شود.
او همچنین با بیان اینکه «بنده در سرکشی به روستاها مشاهده کردم که مردم تنها با یارانه ۴۵ هزار تومانی زندگی می‌کنند»، وعده افزایش یارانه دهک‌های پایین جامعه تا سه برابر را مطرح کرد. محمدباقر قالیباف هم که پیش‌تر سه برابر کردن مبلغ یارانه‌ها را ممکن دانسته و وعده ایجاد 5 میلیون شغل را مطرح کرده بود، اعلام کرد به بیکاران جویای کار ماهانه 250 هزار تومان می‌دهد. وعده‌هایی که علاوه بر تلاش برای هدایت آرای مردم به سبد خویش، انتقاداتی را متوجه دولت یازدهم کرده و این گمانه را ایجاد می‌کند که دولت حسن روحانی توان افزایش یارانه‌ها همچنین ایجاد شغل با اعداد یادشده را داشته و با قصور و بی تفاوتی از کنار آن گذشته است.
اگرچه حسن روحانی پیش از اعلام اسامی نامزدهای انتخابات سال 96، در واکنش به سؤالاتی درباره وعده یارانه 250 هزار تومانی حمید بقایی، تأکید کرده بود انتخابات، مزایده نیست؛ دیروز و متعاقب تکرار وعده‌های اقتصادی از سوی قالیباف و رئیسی، دولتمردان و اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی از دو نامزد اصولگرای انتخابات خواستند توضیح بدهند چگونه می‌خواهند شعارهای خود را عملیاتی کنند.
چنانکه محمدعلی نجفی، رئیس ستاد فرهنگیان حسن روحانی در همایش مسئولان ستادهای فرهنگیان حسن روحانی اظهار داشت:  کسی که ادعا می‌کند که من درآمد کشور را 5/2 برابر می‌کنم؛ این ادعا شبیه ادعاهای دولت قبل و رئیس جمهوری قبلی است و فقط رنگ و لعابش تغییر کرده است. برای کسب این درآمد باید رشد سالانه اقتصادی ۲۵ درصد باشد در حالی که متوسط رشد سالانه ما در ۴ دهه گذشته فقط ۳ درصد بوده است.


به گزارش ایلنا، او افزود: قالیباف گفته است که رشد اقتصادی را به بالای ۲۵ درصد می‌رسانم. کسانی که به ایشان مشورت می‌دهند، یا آشنایی اولیه با اقتصاد ندارند یا دروغ می‌گویند.  نجفی سپس رویه کاندیداتوری شهردار تهران را یادآور شد و اضافه کرد: قبلاً ایشان گفته بود که اگر بخواهم کاندیدای ریاست جمهوری شوم، باید بر سر  من اجماع شود اما نه تنها اجماع نشد بلکه در رأی‌گیری «جمنا» چهارم شده بود. بعد از رأی‌گیری «جمنا» گفته شد یک عده نیرو آورده‌اند تا رأی دهند و تقلب کرده‌اند. اینها که بین خودشان این کارها را انجام می‌دهند، چه بر سر مردم می‌آورند؟ در نهایت آقای قالیباف انصراف داد و پس از آن دقایق آخر برای ثبت نام آمد.  نجفی با بیان اینکه کارنامه ۴ ساله اخیر قالیباف اصلاً قابل دفاع نیست، گفت: پوپولیسم فریبکارانه را باید افشا کنیم تا مردم دچار انحراف نشوند.  آقای قالیباف گفته است که ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنم؛ ایشان راهکار باید بدهد که چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟
رئیس ستاد فرهنگیان روحانی ادامه داد: احمدی‌نژاد  می‌گفت بیکاری را ریشه‌کن می‌کند اما دیدید که چطور شد. گفت که تا پایان فروردین ۹۰، مشکل مسکن نخواهیم داشت و دیدید که چه شد. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در واکنش به این وعده‌ها گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که مدعی پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی هستند، به نظر می‌رسد که معنای اعداد و رقم را نمی‌دانند و فراموش کرده‌اند که در این جامعه زمانی در پی گران شدن نرخ دلار و عبور آن از مرز هزار تومان چه بر سر کارگران آمد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و دیگر نامزد انتخابات هم در آیین بهره‌برداری از مرحله نخست اتصال فیبر نوری به منازل، به این وعده‌ها اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند و شعار می‌دهند که می‌خواهند این میزان شغل ایجاد کنند، این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی‌شود. وی با بیان اینکه شغل ایجاد کردن کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: ظرفیت اقتصاد مشخص است که چه مقدار شغل می‌توان ایجاد کرد. اگر کسی بگوید چند میلیون شغل ایجاد می‌کنم، معلوم است که می‌خواهد مردم را فریب دهد.
محمد شریعتمداری، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی هم در همایش ستاد فرهنگیان حسن روحانی، به تلاش‌های دولت برای ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: دولت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی نیمه فعال را فعال کرد و بیش از هشت هزار واحد صنعتی ایجاد شد که ۷۰۰ هزار شغل به وجود آمد. البته اینها کافی نیست ولی ما از قعر یک دره به کف رسیده‌ایم و حالا باید به سمت بالا بسازیم. قطار در مسیر صحیحی است و امروز باید سرعتش را بیشتر کنیم. عده‌ای درخت را از ریشه بریده‌اند و حالا بخشی از آن سر برآورده، می‌گویند چرا میوه ندارد.
وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از حضار که پرسید دولت برای معلمانی که به خاطر فعالیت صنفی در بند یا تبعید هستند، ‌ چه اقدامات مثبتی انجام داده و می‌دهد؟ تصریح کرد: قوه مجریه باید همه حمایت‌های قضایی لازم را از معلمانی که فعالیت‌های صنفی کرده‌اند، انجام دهد. باید این سؤال را هم بپرسید که اگر آقایان رئیسی یا قالیباف رئیس‌ جمهوری باشند آیا تعداد زندانی‌ها و تبعیدی‌ها کم می‌شود یا زیاد؟



آغاز به کار پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد انتخاباتی روحانی

پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی ستاد انتخاباتی حسن روحانی آغاز به کار کرد. به گزارش ایسنا، پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی ستاد انتخاباتی حسن روحانی، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری به آدرس www.rouhani96.ir به طور رسمی آغاز به کار کرد. در این وب‌سایت اخبار رسمی، مواضع، اطلاعیه‌ها، سفرها، برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و اقلام تبلیغاتی ستاد انتخاباتی روحانی قرار می‌گیرد. همچنین شناسه rouhani96ir@ در تلگرام، توئیتر و اینستاگرام متعلق به این ستاد انتخاباتی است. علاوه بر راه‌اندازی این پایگاه، دیروز رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در تهران معرفی شد. بنا به گزارش‌ها، مرتضی حاجی هدایت ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری در تهران را عهده‌دار خواهد شد. حاجی در نخستین اظهار نظر بعد از انتصابش تأکید کرد: در ستادهای اصلاح‌طلبان رعایت اخلاق و قانونمداری ر ا به عنوان خط قرمز خود در نظر گرفته‌ایم و شعار هر فرد یک ستاد را پیگیری خواهیم کرد. وی با بیان اینکه «ما خودمان را بالادستی مردم نمی‌دانیم»، افزود: فکر می‌کنیم هرکسی می‌تواند بهترین ستاد را برای تبلیغات داشته باشد، فضا برای خلاقیت‌ها باز است و همه باید بتوانند توانایی خود را در امر خطیر انتخابات بروز دهند. محمد شریعتمداری، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در واکنش به برخی وعده‌ها همچنین تحرکات وزرا و مدیران دولت سابق علیه دولت روحانی، شرایط دولت یازدهم در آغاز کار را یادآور شد و گفت: برای انتقال وجه بازرگانان پول را در جوراب خود یا در کیف‌هایشان جاسازی می‌کردند. اخراج دانشجویان از دانشگاه‌های خارجی، بلوکه شدن پول‌های ایران، ‌تعطیلی کارخانه‌ها به خاطر نبود قطعات، بحران واردات دارو  و... بخشی از اتفاقات آن زمان است. مجموعه صادرات نفت ما بتدریج با تحریم کم می‌شد و به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسید. می‌گفتند تحریم را دور می‌زنیم ولی همین کار باعث می‌شد که دیگران کلاه سرمان بگذارند. ما باید حافظه تاریخی خود را زنده نگه داریم.


میرسلیم: کنار نمی‌روم؛ با قالیباف و رئیسی رقابت نمی‌کنم


اگر چه مصطفی میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه اسلامی همانند قالیباف و رئیسی به فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دعوت نشد، اما با جمعی از نمایندگان فعلی و ادوار پارلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این جلسه با اشاره به «اعتقاد کامل مؤتلفه اسلامی بر افکار و اهداف جبهه مردمی نیروهای انقلاب»، گفت: ما کوچک‌ترین حرکت و سخنی که حتی بوی مقابله و رقابت با آقایان قالیباف و حجت‌الاسلام رئیسی بدهد، انجام نمی‌دهیم. وی در ادامه به ممیزی متمرکز کتاب در دوران حضور وی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ اشاره کرد و گفت: مجلس پنجم در آن مقطع از من خواست ممیزی کتاب را متمرکز کنم تا جلوی ابتذال و استهجانی که برخی ناشران انجام می‌دادند گرفته شود. وقتی من این کار را انجام دادم، برخی گفتند میرسلیم جلاد کتاب است اما واقعیت این بود که برخی ناشران که به فرهنگ کشور خیانت می‌کردند، منافع‌شان به خطر افتاده بود.
میرسلیم  همچنین در نشست تبیین برنامه‌ها و جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه مازندران در پاسخ به این سؤال که آیا به اتحاد اعتقاد دارید یا اینکه مثل ولایتی در دوره قبل رفتار می‌کنید، گفت: من در انتخابات گذشته از ولایتی حمایت نکردم نامزد مورد نظر ما آل اسحاق بود که حرف گوش کرد و کناره‌گیری کرد، اما معتقدم در انتخابات گذشته اگر حدادعادل کناره‌گیری نمی‌کرد، قطعاً حسن روحانی در دور اول رئیس جمهوری نمی‌شد و انتخابات به دور دوم می‌رفت.  نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد به نفع کسی کنار بروید، گفت: به نفع کسی از انتخابات کناره‌گیری نمی‌کنم زیرا معتقدم مردم برنامه‌ها را می‌بینند و بعد رأی می‌دهند قطعاً کسانی که به قالیباف رأی می‌دهند، به من رأی نمی‌دهند و بالعکس زیرا من به رفتار قالیباف در شهرداری انتقاد دارم.



هاشمی‌طبا: به نفع کسی کنار نمی‌کشم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به نفع کسی در انتخابات کنار نمی‌کشد، گفت:‌ به قول معروف، همه باید فیرپلی و شرافتمندانه بازی کنیم.
به گزارش ایلنا، سید مصطفی هاشمی‌طبا پس از ضبط برنامه‌اش در صدا و سیما در ‌گفت‌وگویی گفت: در این برنامه درباره موضوعاتی مانند شرایط کشور، حفظ و تثبیت آن و به طور کلی اقداماتی که باید برای ارتقای شرایط موجود و همچنین وضع زندگی مردم و رسیدگی به حال محرومان و بالا بردن سطح درآمدها انجام شود، صحبت کردم. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: بنده اولویت ایران را مطرح کردم و اولویت ایران این است که ما به حفظ و ارتقای ایران کمک کنیم. او در پاسخ به این سؤال که آیا در میان بستگانش افراد بیکار حضور دارند گفت: بله، دختر خود من آرشیتکت است اما تقریباً بیکار است. هاشمی طبا در این خصوص که آیا به نفع یکی از نامزده