در واکنش به سفر دزدانه ترامپ به عراق؛ نمایندگان مجلس عراق خواستار اخراج نظامیان امریکایی شدند

موضع مقتدرانه "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در برابرسفر غیر قانونی "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا به استان الانبار و خودداری از رفتن به دیدار او، مورد ستایش اقشار مردم وشخصیت‌های عراقی قرار گرفت به طوری که جمعی از نمایندگان مجلس عراق خواستار خروج نیروهای امریکایی از عراق شدند.
به گزارش ایرنا، دفتر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای جزییاتی از سفر دزدانه وغیر قانونی ترامپ به عراق و بازدید از پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار در شمال عراق را تشریح کرد. در این بیانیه از جمله به اختلاف نظر میان عبدالمهدی و ترامپ در خصوص چگونگی دیدار با یکدیگر اشاره شد که نهایتا موجب گردید تنها به گفتگوی تلفنی اکتفا کنند.
همزمان برخی منابع عراقی از جمله "نعیم العبودی" یک نماینده مجلس عراق فاش کردند که ترامپ از مقامات عراقی و مشخصا روسای سه گانه یعنی نخست وزیر، رئیس جمهوری و رئیس مجلس این کشور خواسته بود برای دیدار با وی به پایگاه عین الاسد بیایند اما آنها از این امر امتناع کردند.
هرچند برخی رقبا و منتقدان عبدالمهدی از نحوه سفر و سخنان مداخله جویانه ترامپ در جریان سفر دو ساعته به عراق، برای زیر سوال بردن نخست‌وزیر جدید این کشور استفاده کردند اما بسیاری نیز ضمن انتقاد از سفر ترامپ، نحوه تعامل عبدالمهدی با ترامپ را ستوده و آن را به عنوان یک رفتار مقتدرانه و ملی مورد حمایت قرار داده‌اند.


دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در توییتی ضمن تجلیل از این اقدام عبدالمهدی آورده است: به‌رغم نخوت و حماقت ترامپ که نشان داد ماهیت واقعی حضور نظامی آمریکا در عراق چیست، باید از مواضع عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر که از رفتن به استقبال ترامپ خودداری کرد قدردانی کنیم. قیس الخزعلی افزود: ما همبستگی خود را با نخست‌وزیر و همچنین با مجلس ملی عراق برای برگزاری نشست فوق‌العاده و اتخاذ یک تصمیم ملی و شجاعانه اعلام می‌کنیم. وی در این توییت از هشتگ "تصمیم ما عراقی (مستقل) است" استفاده کرده است.
"ایاد السماوی" از تحلیلگران برجسته سیاسی عراق در یادداشتی تفصیلی با انتقاد از سیاست‌های آمریکا و حضور نظامی این کشور در عراق، نه از عبدالمهدی، بلکه از حیدرالعبادی نخست‌وزیر سابق انتقاد کرد. وی گفت: این العبادی بود که بدون اجازه مجلس، پایگاه عین الاسد را در اختیار آمریکایی‌ها گذاشت و سربازان آمریکایی که نوری مالکی (نخست وزیر اسبق) سال 1390 از عراق بیرون کرده بود را دوباره سال 1393 به عراق آورد. السماوی در عین حال وجود هر گونه پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق را نقض حاکمیت این کشور دانست و گفت که باید مجلس عراق برای اخراج همه نیروهای آمریکایی تصمیم مقتضی بگیرد.
این تحلیلگر برجسته عراقی، اقدام نخست‌وزیر عراق در نپذیرفتن دیدار با ترامپ را ستود و نوشت: عبدالمهدی در کمال اقتدار، انجام این دیدار تحقیر آمیز و رفتن به پایگاه نظامی برای دیدن ترامپ را رد کرد. وی این موضع را یک موضع عزتمندانه و بزرگ توصیف کرد و در عین حال از وی خواست که از واشنگتن خواستار بیرون بردن همه نیروهایش از خاک عراق شود؛ چرا که دیگر اصلاً نیازی به حضور آنها (به دلیل شکست داعش که بهانه حضور آمریکا بوده است) وجود ندارد؛ چون این نیروهای مسلح شجاع و الحشد الشعبی عراق هستند که تامین‌کننده امنیت و حافظ تمامیت ارضی عراق هستند.
واکنش تند مردم و شخصیت‌های عراقی علیه ترامپ
جعفر الحسینی، سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق نیز گفت که این نیروهای مقاومت اسلامی هستند که آمریکا را مجبور خواهند کرد نیروهایش را از عراق بیرون بکشد. وی سفر غیر منتظره ترامپ به عراق و مختصر کردن آن به دیدار با سربازان آمریکایی در یک پایگاه نظامی را نشانه عدم احساس امنیت او در عراق دانست.
لیث العذاری، از اعضای ارشد جنبش عصائب اهل الحق عراق هم گفت: ترامپ با این رفتار خود نشان داد که از نظر او عراق حیاط خلوت آمریکا و محل اجرای طرح‌های واشنگتن است و نه تنها برای عراق احترامی قائل نیست بلکه دنبال تضعیف این کشور است.
فراکسیون پشتوانه ملی به رهبری "احمد الاسدی" نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفر ترامپ و نحوه اطلاع‌رسانی از آن نشان می‌دهد وی عمدا قصد اهانت به شعور مردم عراق داشت اما ادامه چنین رفتاری ازسوی آمریکا عراقی‌ها را وادار خواهد کرد از هر راهی برای بیرون راندن نظامیان آمریکا از کشورشان اقدام کنند. در این بیانیه همچنین سخنان ترامپ درخصوص امکان استفاده از خاک عراق برای حمله به سوریه محکوم و مغایر با قانون اساسی عراق دانسته و تاکید شده است که ملت عراق چنین اجازه‌ای را به آمریکا نخواهد داد.
فراکسیون صادقون از گروههای نزدیک به مقاومت اسلامی عراق در مجلس این کشور نیز در بیانیه ای، سفر ترامپ را توهین به عراقی‌ها و تعدی به حاکمیت ملی این کشور دانست و گفت: عراقی‌ها باید همین سفر را مبنای تصویب قانونی در مجلس برای بیرون راندن آمریکایی‌ها از خاک عراق قرار دهند.
جمال فاخر، یک نماینده ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر نیز گفت که سفر ترامپ به عراق اهانت به مقام شهدای عراق در جنگ با تروریسم و نشانگر اوج وقاحت و تکبر شیطان بزرگ است.
جریان اصلاح ملی به رهبری ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه سابق عراق نیز در بیانیه‌ای خواستار احترام به عرف دیپلماتیک و حاکمیت ملی عراق شد و استفاده از خاک عراق برای انجام عملیات علیه کشورهای همسایه را غیر قابل قبول دانست.
العبادی: سفر ترامپ بر خلاف حاکمیت ملی عراق بود
"حیدر العبادی" نخست‌وزیر سابق عراق نیز با انتقاد از نحوه سفر "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا، این سفر را بر خلاف عرف دیپلماتیک و روابط با کشوری دارای استقلال و حاکمیت ملی دانست. دفتر العبادی در بیانیه‌ای تاکید کرد که این سفر بشکلی که انجام شد از نظر ما اقدامی غیرقابل قبول است.
وی افزود: پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی که کشور، ملت و رزمندگان قهرمانش بدست آوردند، تا ابد جهان را شگفت زده خود کرده و به یمن آن بود که عراق جایگاه خود را در منطقه و جهان بدست آورد پس نباید به عقب برگردیم. العبادی افزود: تعامل اینچنینی با عراق و حاکمیت آن به روابط بغداد - واشنگتن لطمه می‌زند و کشورهای منطقه و جهان باید بدانند که یک عراق قوی و عزتمند به نفع امنیت و ثبات منطقه و جهان است و مصلحت ایجاب می‌کند که به عراق در تقویت یکپارچگی، امنیت و پیشرفت و حاکمیت آن کمک کنیم.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و همسرش و چند مقام دیگر آمریکا چهارشنبه شب در سفری غیرمنتظره و مخفیانه به عراق با نظامیان آمریکایی در این کشور دیدار کردند. وی در این سفر دو ساعته که گفته شده برای تبریک عید میلاد مسیح(ع) به سربازان آمریکایی انجام شده، در اظهاراتی که از سفرش غیر منتظره‌تر بود اعلام کرد که برنامه‌ای برای خروج نیروهایش از عراق ندارد و ممکن است از عراق برای انجام عملیات در سوریه استفاده کند.
این نحوه سفر و اظهارات ترامپ با موج گسترده اعتراض شخصیت‌ها، احزاب و گروههای عراقی مواجه شد و آنها خواستار احضار و اخراج سفیر آمریکا در بغداد و جلسه فوق‌العاده مجلس برای تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق شدند.
کاربران عراقی از خجالت ترامپ درآمدند!
سفر سرزده و محرمانه رئیس‌جمهور آمریکا به عراق و دیدار وی با نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد در الانبار عراق با اعتراض گسترده عراقی‌ها در سطوح مردمی نیزرو به رو شد.براساس گزارش‌ها، علاوه بر دولت عراق و گروه‌های سیاسی این کشور، مردم عراق نیز در شبکه‌های اجتماعی بویژه توئیتر به سفر ترامپ واکنش نشان دادند.
شهروندان عراقی مراتب اعتراض خود را به این سفر در توییتر در قالب هشتگ #عراق_عربستان_ نیست_ترامپ اعلام کردند.به عنوان نمونه کاربری نوشته است: "ای احمق! از رئیس جمهورهای قبل از خودت بوش و اوباما و از فرماندهان ارتش آمریکا که وارد عراق شدند بپرس چه بر سرشان آمد و چگونه از آن خراج شدند."
شهروند دیگری به نام ثائر الصبیحاوی نوشت: گاو شیرده یعنی عربستان، اشتهای ترامپ برای دوشیدن همه کشورها را باز کرده است.
همچنین در توییت دیگری گفته شده است: این احمق #ترامپ باید بداند که حاکمیت# عراق به قیمت جان به دست آمده است. پس نمی‌تواند در کشور مقاومت و شهدا پایگاه نظامی تاسیس کند. وظیفه دولت عراق است که نیروهای آمریکایی را به دلیل نقض حاکمیت کشور بیرون کند. اهانت به حاکمیت ملی عراق توسط ترامپ نباید بی‌پاسخ بماند.
ان بی‌سی نیوز: ترامپ به سربازان آمریکایی دروغ گفت
شبکه خبری ان بی‌سی نیوز آمریکا با یادآوری سخنان ترامپ مبنی بر افزایش 10 درصدی حقوق سربازان در دیدار سرزده از عراق، فاش کرد: افزایش حقوق پیش‌بینی شده برای نظامیان آمریکایی در سال 2019 تنها 2.6 درصد است.وی در این دیدار به نظامیان آمریکایی گفت که حقوقشان را 10 درصد افزایش داده و این مقدار افزایش حقوق برای سربازان در 10سال گذشته در آمریکا بی‌سابقه است.
ترامپ با قاطعیت گفت: آن‌ها گفتند که می‌توانیم کمتر افزایش دهیم. می‌توانیم 3 درصد، 2 درصد یا 4 درصد افزایش دهیم. من گفتم «نه»، 10 درصد افزایش دهید.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین دلیل درخواست خود برای این مقدار افزایش حقوق نیروهای آمریکایی را به خطر انداختن جان آنان برای کشورشان دانست.اما شبکه خبری ان بی‌سی نیوز با بررسی اسناد و مدارک فاش کرد که افزایش حقوق پیش‌بینی شده برای نظامیان آمریکایی در سال 2019 مقدار 2.6 درصد است.
این شبکه خبری همچنین تاکید کرد که برخلاف گفته رئیس جمهوری آمریکا، نیروهای نظامی این کشور در ده سال گذشته هر سال شاهد افزایش حقوق بوده‌اند و افزایش اخیر امر بی‌سابقه‌ای نیست.
همچنین ترامپ درحالی این کار را نتیجه اصرار شخصی خود می‌داند که به نوشته تارنمای ان بی‌سی نیوز، افزایش حقوق نظامیان آمریکایی وابسته به افزایش حقوق بخش خصوصی در آمریکا است و ازسوی وزارت کار محاسبه می‌شود؛ کنگره نیز می‌تواند در نرخ این افزایش تغییراتی ایجاد کند.
"بن کاردین" سناتور آمریکایی در اعتراض به این اظهارات ترامپ گفت: اظهارات مربوط به افزایش حقوق درست نبود. نباید به دروغگویی و نگفتن حقیقت ازسوی رئیس جمهوری عادت کنیم.
عینک آفتابی و شلوار چسبان ملانیا ترامپ، سوژه شبکه‌های اجتماعی
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش ملانیا پس از سفر به عراق و آلمان به کاخ سفید بازگشتند. نکته عجیب هنگام حضور ترامپ و همسرش در کاخ سفید عینک آفتابی ملانیا ترامپ در هنگام شب و تاریکی هوا بود.به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبر فوری، عینک آفتابی بانوی اول آمریکا و همچنین شلوار چسبان وی سوژه شبکه‌های اجتماعی شد.یکی از کاربران نوشت:" خدای من، اول فکر کردم پاهایش لخت است!"
درحالی که بازگشت آنان شب هنگام بود ملانیا ترامپ عینک آفتابی به چشمان خود زده بود! او درحالی که دستش در دست ترامپ بود به سوی کاخ سفید در حرکت بود.
یادآوری می‌شود این سفر نخستین سفر رئیس‌جمهور امریکا به یک منطقه جنگ زده طی دو سال حکومت وی بود و آنها همچنین در مسیر بازگشت در آلمان برای سوخت گیری توقف داشتند.ترامپ در بازگشت از عراق سفر خود به این کشور را کاری خطرناک و پر مخاطره خواند و گفت ما مجبور بودیم شبانه به انجا برویم و حتی در اتاق هم پرده‌ها را بکشیم.
سایر اخبار این روزنامه
صادرات غیرنفتی کشور 13 درصد افزایش یافت تدارک "جلیقه زردها"ی فرانسه برای تظاهرات در عید سال نو زلزله در دولت عربستان با برکناری وزیر خارجه و چند وزیر دیگر بحرین و امارات رابطه دیپلماتیک با سوریه را از سر گرفتند رئیس فراکسیون جوانان مجلس: حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان نشانه بی‌تدبیری مسئولان دانشگاه آزاد است با حضور وزیر بهداشت صورت گرفت افتتاح چهار طرح بزرگ درمانی در استان کهگیویه و بویراحمد با ظرفیت 400 تخت بیمارستانی مقصرین طلبکار حرکت‌های مخفی در بودجه! آلمان خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد طالبان خطاب به آمریکا: از سرنوشت شوروی عبرت بگیرید! خنثی سازی حمله تروریستی با مواد شیمیایی در سوئد تعطیلی دولت آمریکا تا اوایل 2019 ادامه می‌یابد مرحوم راننده! در واکنش به سفر دزدانه ترامپ به عراق؛ نمایندگان مجلس عراق خواستار اخراج نظامیان امریکایی شدند در واکنش به سفر دزدانه ترامپ به عراق؛ نمایندگان مجلس عراق خواستار اخراج نظامیان امریکایی شدند در واکنش به سفر دزدانه ترامپ به عراق؛ نمایندگان مجلس عراق خواستار اخراج نظامیان امریکایی شدند در واکنش به سفر دزدانه ترامپ به عراق؛ نمایندگان مجلس عراق خواستار اخراج نظامیان امریکایی شدند در واکنش به سفر دزدانه ترامپ به عراق؛ نمایندگان مجلس عراق خواستار اخراج نظامیان امریکایی شدند در واکنش به سفر دزدانه ترامپ به عراق؛ نمایندگان مجلس عراق خواستار اخراج نظامیان امریکایی شدند