انتخاب اصلح و آزمون تنظيم‌كنندگان ليست‌ها

سال 92 همزمان با تغيير دولت،گامي برداشته شد كه در آن، رويكردهاي مختلفي در بدنه جامعه و نيز تفكر حاكميت ايجاد شد. توجه بيش از اندازه جريان‌ها و جناح‌‌هاي سياسي به موضوع زنان و حضور اين قشر از جامعه در فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي، از اين‌گونه توجهات بود. زناني كه سال‌ها در كنار مردان مشغول فعاليت‌بودند ولي به تصور خودشان و جريان‌هاي منتقد، آن‌گونه كه بايد سهمي از مناصب كشوري نداشتند. در گام بعدي و سال 94، ليستي به انتخابات مجلس‌شوراي اسلامي ارائه شد كه در آن، وعده‌30 درصدي حضور زنان به حقيقت نزديك‌ترشد. با تدبير بزرگان نظام و جريان اصلاح‌طلب، ليست معروف به اميد، وارد مجلس شد و با اين روند، پرده‌هاي ناتواني برداشته و به شعار‌هاي ما مي‌توانيم تغيير شكل داد.اين روند سبب شد تا اذهان زنان ايراني بازتر شده و گام بعدي را براي اعلام حضور در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر بردارند. زناني كه به خوبي مي‌دانستند با تفسير به راي رجل سياسي، جايي در انتخابات رياست‌جمهوري ندارند، ركورد را شكانده و وارد ميدان شده ولي در نهايت از رقابت كنار گذاشته شدند.تنها اميد آن‌ها در اين دوره، رقابت‌هاي شوراي شهر است. رقابتي كه به راحتي مي‌تواند در آن عيار سخنان برخي افراد را كه از انتخاب‌هاي 30 درصدي زنان سخن مي‌گويند، سنجيد. در ميان شخصيت‌هاي شاخص تاييد صلاحيت شده براي انتخابات شوراي شهر، 18 زن حضور دارند كه بيشتر آن‌ها در سابقه خود، فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي را يدك مي‌كشند.
زمان امتحان
در ميان افراد شاخص، نمايندگان مجلس، اهالي رسانه، فعالان حوزه زنان، صاحب‌نظران شهرسازي و ... حضور دارند. امروز زمان سنجش درايت و تدبير مسئولاني است كه ليست‌هاي انتخاباتي را براي شوراي شهر، تنظيم مي‌كنند. آن‌ها بايد ويژگي‌ها و كارآمدي شخصيت‌ها را مورد توجه قرارداده و تمام ارزش‌هاي موجود در اين افراد را سنجيده و بعد گزينش كنند.
هشدار! لغزش نزديك است


بدون شك جريان‌ها و شخصيت‌هايي كه پشت پرده و در ميان بازي، در تنظيم اين ليست‌ها نقش دارند، به خوبي مي‌دانند كه در آينده‌اي نه چندان دور-يعني سال 1398و1400-بايد پاسخگوي تصميمات خود باشند. مسئولان مربوط بايد بدانند كه اين سال‌هاي اندك به سرعت خواهد گذشت و اگر در اين مسير، كمترين لغزشي را در انتخاب شخصيت‌هاي اصلح داشته باشند، تاوان آن را مانند هشت‌سالي كه بركشور گذشت‌، خواهند داد. اميدواريم كه صلاحيت‌ و ويژگي‌هاي‌افراد، دليل اصلي انتخاب باشد و نزديكي به جريان‌هاي سياسي يا دوري آن‌ها از جناح‌ها، سبب حذف كانديداها از ليست نشود و اشتباهات گذشته، درسي براي آينده همگان باشد.
اسامي و پيشينه زنان شاخصي كه براي انتخابات شوراي شهر تهران تاييد صلاحيت شدند
نماینده مجالس پنجم و ششم شورای اسلامی، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم در امور زنان و خانواده
شهربانو امانی
نخستین شهردار زن ایران، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم در محیط زیست شهری
زهرا صدراعظم نوری
عضو و سخنگوی سابق شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان
الهام فخاری
عضو چهارم شورای شهر تهران، عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی
فاطمه دانشور
دكتر معماری و متخصص شهرسازی
ترانه یلدا
مددكار اجتماعی، مدیرعامل ان.جی.اوی «خانه خورشید» در حوزه كاهش آسیب اعتیاد زنان
ليلا ارشد
روزنامه‌نگار، كارشناس ارشد روزنامه‌نگاری
نسرین وزیری
نماینده مجلس ششم شورای اسلامی، دبیركل جمعیت زنان مسلمان نواندیش
فاطمه راکعی
فرزند سرلشکر عطاءا… صالحی، فرمانده کل ارتش
فاطمه صالحی
مدیرروابط عمومی بانک سرمایه
ناهید مونسان
فعال حوزه زنان و عضو حزب اتحاد ملت
زهرا بهروزآذر
رييس‌انجمن ام. اس
فاطمه هاشمی
روزنامه‌نگار
مرجان توحیدی
عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح طلب
هانیه گراییلی
روزنامه‌نگار
آمنه شیرافكن
از فعالان سياسي
زهرا صفیاری
روزنامه‌نگار، دبیر کارگروه رسانه معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری
زهره آشتیانی
فعال حوزه زنان، نخستین معاون فرماندار زن ایران
زهرا نژادبهرام