وارونگی فرهنگی

اگر هریک از فرآیندهای جاری در جامعه در مسیر طبیعی و منطقی خود حرکت نکنند، دچار بی‌سامانی می‌شوند و اگر این بی‌سامانی تداوم پیدا کند تبدیل به «آنومی» یا وارونگی می‌شود. اولین عارضه نامطلوب این وارونگی، سرگشتگی و بلاتکلیفی معتقدان شده وسپس زمینه جایگزینی معیارهای کاذب وبیگانه ساز را فراهم می‌کند که تداوم این استحاله به بی‌هویتی و غلبه هویت‌های غارتگر منجر می‌شود. خطرناکترین، ویرانگرترین و غیرقابل جبرانترین شکل این وارونگی وبی سامانی، وارونگی فرهنگی است که درجامعه در حال وقوع است. در صورت خالی شدن عرصه ساختاری فرهنگ از صاحب نظران و خردورزان و جایگزینی آنها با جنجال سالاران و دانشمندان و کارشناسان فاقد توانمندی‌های علمی وتخصصی، جامعه شاهد حوادث و وقایعی شده که نه تنها تاثر و تاسف عمیق را به‌دنبال دارد بلکه باعث نگرانی زاید الوصف دلسوزان و باورمندان واقعی می‌شود.
صفحات حوادث رسانه‌های مکتوب و بخش‌های مختلف فضای مجازی مملو از این رویدادها است. علاوه بر آن
در پاره‌ای از مواقع برجسته سازی و بزرگنمایی رویدادهای یاد شده درفضای مجازی التهاب و اضطراب اجتماعی را بربخشی از افکار عمومی مستولی می‌سازد؛ متاسفانه علیرغم وجود نهادها و سازمان‌های متعدد و فعال در این زمینه‌ها و در ضمن صرف بودجه‌های قابل توجه، حرکتهای پیشگیرانه و کنترل‌گر در محورهای موردنظر بسیار کند و شوربختانه در پاره‌ای از موارد دارای نتایج معکوس است.
در اینجا به عنوان مثال تعدادی از وقایع را که در همین یک ماه اخیر اتفاق افتاده و در فضای مجازی با بازتاب‌های زیادی نیز همراه بوده، بیان می‌کنم...



ادامه از صفحه اول:توسعه وگسترش خرافات در ابعاد مختلف از کف بینی، انواع فالگیری‌های اینترنتی و تلفنی گرفته تا تبلیغات پردامنه در فروش طلسم جات گوناگون با قیمت‌های چند میلیونی و نیز خبرهای مختلف در مورد کشتار کفتارها برای بخشی از بدنشان از جمله خرافاتی است که روز به روز در فضای مجازی در حال گسترش است و سبب می‌شود تا لطمات جبران نا پذیری به جانواران در چرخه طبیعی محیط زیست وحیات وحش وارد شود. همسو
با آن حرکت ناپسند عرضه آزادانه مهره مار
در حاشیه برخی از خیابان‌های
اصلی تهران و کلانشهرها که در خرافات برای جذب محبت و فتح قلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد مکمل وارونگی فرهنگی در جامعه به شمار می‌آید که نتیجه آن این است که ارزشهای قدرتمند به وسیله تهاجم یکپارچه و گسترده خرافات تهدید می‌شوند و ارکان باورهای اصیل را خدشه دار میسازند.
البته لازم به ذکر است که کم توجهی نهاد‌های متولی در ابعاد فرهنگی از یک سو و سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های آشکار و نهان لابی‌های باورستیز از سوی دیگر، بازار این شیادان را پررونق تر
و گرمتر ساخته است.
در این بین اخبار تعجب برانگیز مربوط به مزاحمت اینترنتی یک پسر ۹ ساله برای زن متاهل 35 ساله در یکی از شهرهای بزرگ کشور باعث توجه ویژه به آسیب‌های نوپدید مخصوصا در رابطه با فضای مجازی شد! اینترنت با محاسن وامتیازات علمی و فنی زیادی همراه است که از جمله آن‌ها می‌توان به تسهیل دسترسی به انبوه اطلاعات در زمینه‌های مختلف اشاره کرد اما عوارض و آسیب‌های ویرانگری نیز به همراه دارد که در جوامعی نظیر جامعه ما که هیچ گونه بستر فکری وفرهنگی برای ورود وکاربرد این فن آوری فراهم نشده نمود پیدا می‌کند. قمارهای اینترنتی درکنار آسیب‌های اخلاقی و بدآموزی‌های فرهنگی واجتماعی از یک سو و کلاهبرداری‌های ریز ودرشت و توسعه روابط غیر اخلاقی از سوی دیگر آفات متعدد این فرآیند است که همت جدی و قصد واقعی برای بذل توجهات مخصوص والدین ومربیان ومتولیان جامعه را طلب می‌کند.
فروش پروتز‌های قلابی ویژه جراحی‌های سروگردن توسط یک زوج پزشک و سودهای هنگفت میلیاردی از این حرکت غیر انسانی و دور از اخلاق از جمله دیگر دلایل وارونگی فرهنگی به شمار می‌آید که نشان می‌دهد دیگر قانون ستیزی و هنجارشکنی به اشخاص فاقد تحصیلات محدود نمانده و چند سالی است که شاهد ظهور و افزایش بزهکاران یقه سفید هستیم که متاسفانه عناوین ارزشمند ومورد احترام جامعه را نیز لگدمال و بی ارج و قرب می‌کنند.
از نگاه رفتار شناسی نیاز و فقر را نمی‌توان انگیزه اصلی این گونه هنجارشکنی‌ها قلمداد کرد چراکه در برخی از موارد دیده می‌شود که وضعیت مالی برخی از این اشخاص سرمایه‌های هنگفت و شگفت انگیز است. آسیب شناسی دلایل افزایش بزهکاری در بین یقه سفید‌ها و دارندگان مدارج تحصیلی و علمی توسط اساتید و نخبگان جامعه شناسی و جرم شناسی، می‌تواند نسخه شفابخشی در پیشگیری وکنترل آسیب‌های یاد شده باشد.
آخرین رویداد شاهد بر وارونگی فرهنگی وبی سامانی اجتماعی خروج فیلمی از جلسه غیرعلنی مجلس و پخش گسترده آن در فضای مجازی است، از طرفی نمایندگان محترم مجلس امانتداران مورد وثوق مردم و وکلای صادق آنها در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هستند و از طرف دیگر فلسفه برگزاری جلسه غیرعلنی محرمانه نگاهداشتن یک مسئله سیاسی و اقتصادی به خاطر مصالح اخلاقی، فرهنگی و سیاسی است. وقتی اجزای یک موضوع به سوژه خبری برای شبکه‌های بیگانه تبدیل می‌شود، جایگاه امانتداری، اعتماد مجلس و نمایندگان محترم را خدشه دار میکند و از طرف دیگر تلقین بحران مشروعیت قوه قانونگذاری و اهانت به آن توهین مستقیم به کلیت جامعه وملت است که نباید به سادگی از کنار آن بگذریم. تاکید بر حساسیت شرایط زمانی برای تمام مسئولین در سطوح مختلف و غیرقابل جبران بودن اینگونه رفتارها حداقل این حسن را دارد که از بروز مجدد ناهنجاری‌ها جلوگیری کرده و به اصلاح هرچند مختصر باعث بهبود وارونگی فرهنگی شود.