بانوی اول شطرنج ایران روی سکوی دوم جهان ایستاد

بانوی اول شطرنج ایران اولین مدال تاریخی این رشته در بخش انفرادی را در ویترین افتخاراتش جای داد. دیروز و در سومین روز از رقابت‌های شطرنج قهرمانی جهان- روسیه دور نهم تا دوازدهم رقابت‌های بخش سریع بانوان انجام شد که طی آن ساراسادات خادم‌الشریعه توانست با کسب ۹ امتیاز از ۱۲ امتیاز کل به مدال نقره این رقابت‌ها برسد و برای اولین بار در تاریخ روی سکوی نایب قهرمانی جهان (در بخش انفرادی) بایستد. خادم‌الشریعه برای رسیدن به سکوی دوم دنیا حریفان قدری را هم پشت سر گذاشت. او در دور نهم مقابل استفانوا بلغارستانی، قهرمان سابق بانوان جهان با ریتینگ ۲۴۶۶ و در دور دهم مقابل ماریا موزیچوک اوکراینی با ریتینگ ۲۴۹۳ به برتری رسید و در دور یازدهم مقابل جو ونجون چینی با ریتینگ ۲۵۸۴ و در دور دوازدهم و پایانی برابر شونگیی‌تان چینی با ریتینگ ۲۴۴۲ به تساوی رسید تا درنهایت صاحب جایزه 25 هزار دلاری مسابقات شود. شادی پریدر، نایب رئیس بانوان فدراسیون شطرنج که عملکرد خادم‌الشریعه را در روسیه تاریخی می‌داند در مصاحبه با خراسان و در تشریح سطح مسابقات می‌گوید: «همانطور که می‌دانید رشته شطرنج 3 سبک استاندارد (فکری)، سریع (15 دقیقه) و برق‌آسیا (3 دقیقه) دارد. خادم‌الشریعه موفق شد در بخش سریع مسابقات قهرمانی جهان که امسال به میزبانی روسیه برگزار شد، برای اولین بار در تاریخ (هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان) با ایستادن روی سکوی نایب قهرمانی انفرادی جهان به جایزه 25 هزار دلاری مسابقات برسد. این مسابقات در زمره بالاترین مسابقات شطرنج دنیا محسوب می‌شود و به هیچ یک مسابقه فرعی نیست.» او با اشاره به حریفان قدر خادم‌الشریعه ادامه می‌دهد: «سطح مسابقات روسیه به قدری بالا بود که تمام نامداران شطرنج دنیا در آن حضور داشتند؛ به طوری که خادم‌الشریعه برای رسیدن به سکوی نایب قهرمانی دنیا موفق شد 3 قهرمان جهان شامل الکساندرا کاستنیوک (روسیه)، استفانوا (بلغارستان) و موزیچوک (اوکراین) را شکست دهد. او با جو ونجون قهرمان حال حاضر جهان در بخش استاندارد هم به تساوی رسید. بخصوص این‌که مسابقات در روسیه به عنوان مهد شطرنج دنیا برگزار شد.» گفتنی است؛ رقابت‌های بخش سریع بانوان قهرمانی جهان در ۱۲ دور و طی 3 روز انجام شد که در پایان آن جو ونجون چینی با ۱۰ امتیاز و الکساندرای روسی با ۹ امتیاز به ترتیب در رده‌های اول و سوم ایستادند. خادم‌الشریعه با نایب قهرمانی در این مسابقات 13 پله در رده‌بندی جهانی صعود کرد و در جایگاه بیستم برترین شطرنج‌بازان سریع جهان قرار گرفت.
 
پریدر با اشاره به عملکرد علیرضا فروزجا در بخش آزاد رقابت‌های روسیه می‌گوید: «در بخش پسران علیرضا فیروزجا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و موفق شد رتبه ششم جهان را از آن خود کند. این در حالی است که ما روی رتبه 2، 3 رقمی او در مسابقات حساب کرده بودیم اما فیروزجا غافلگیرکننده بازی کرد و در بخش آزاد و در رقابت با بزرگان شطرنج دنیا موفق شد با کسب 10 امتیاز از 15 امتیاز ممکن عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد و درنهایت صاحب جایزه 9 هزار دلاری مسابقات شود.» نایب رئیس بانوان فدراسیون شطرنج با اشاره به بازتاب جهانی موفقیت شطرنج‌بازان ایران در رسانه‌های خارجی می‌گوید: «نتایج شطرنج‌بازان ایران در رقابت‌های روسیه به قدری فوق‌العاده بود که بازتاب جهانی داشت به طوری که تمام سایت‌های خبری خارجی به آن پرداختند.» در بخش آزاد دوبوف از روسیه با 11 امتیاز قهرمان شد، ممدیاروف از آذربایجان در رده دوم ایستاد و ناکامورا از آمریکا رده سوم را از آن خود کرد. مگنوس کارلسن نروژی ستاره شطرنج جهان نیز یک پله بالاتر از فیروزجا در رده پنجم جهان ایستاد. لازم به ذکر است احسان قائم‌مقامی دیگر نماینده ایران در رقابت‌ها موفق به کسب 8 امتیاز شد و پرهام مقصودلو نیز توانست 7 امتیاز به دست آورد.
 
مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج اما با اشاره به برگزاری هفتمین دوره رقابت‌های سریع و برق‌آسای جهان در روسیه می‌گوید: «این رقابت‌ها به بهترین شکل ممکن در شهر سن‌پترزبورگ روسیه در حال برگزاری است. میزبان حداکثر امکانات را برای شطرنج‌بازان در نظر گرفته و مسابقات از نظر سازماندهی در سطح بسیار بالایی در حال برگزاری است. خوشبختانه عملکرد نمایندگان شطرنج ایران در بخش سریع خوب بود تا جایی که سارا خادم‌الشریعه در میان تمام بزرگان شطرنج جهان موفق به کسب عنوان باارزش نایب قهرمانی شد. تنها جو ونجون بالاتر از خادم‌الشریعه در جدول رده‌بندی قرار گرفت که همگان اطلاع دارند از بهترین‌های شطرنج جهان است. عملکرد فیروزجا نیز عالی بود تا جایی که توانست عنوان ششم جهان را از آن خود کند. ایستادن در رده ششم برای نوجوان شطرنج ایران در شرایطی بود که مگنوس کارلسن بهترین شطرنج‌باز جهان در بخش استاندارد در رده چهارم جدول رده‌بندی قرار گرفت.»