آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

مقام معظم رهبری در حکمی آیت‌ا... آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند. متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است: «بسم ا... الرحمن الرحیم؛ آیت‌ا... جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته، با توجه به نقش بی‌بدیل مجمع تشخیص مصلحت نظام در اداره و قوام و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی و با عنایت به ارتحال عالم مجاهد آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رحمه‌ا...‌علیه و ضرورت سامان‌یابی هرچه سریع‌تر ارکان مجمع، جنابعالی را به ریاست آن مجمع مهم و تأثیرگذار و نیز به عضویت فقهای شورای محترم نگهبان منصوب می‌کنم. همان‌طور که پیش از این در حکم دوره جدید آمده است، مجمع در این دوره عهده‌دار مسئولیت مهم و اساسی تغییرات در ساختار و محتوای آن نهاد مؤثر و مهم نیز است که با توجه به سابقه برجسته و ارزشمند جنابعالی در شورای نگهبان و مدیریت پرتلاش و عالمانه و مخلصانه بر قوه قضائیه، امید می‌رود با حضور فعال و عالمانه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایفای نقش مؤثر دبیرخانه و دبیر محترم در انجام وظایف خود تحت نظارت و اشراف ریاست مجمع، مسئولیت‌های محوله در این دوره در کمال اتقان و به بهترین وجه به انجام برسد. با عنایت به اهمیت مسئولیت‌ها در مجمع و شورای نگهبان انتظار می‌رود در فرصت زمانی مناسب، با تنسیق امور در قوه قضائیه، در مسئولیت‌های خطیر یادشده مُتَمحّض گردید. از خداوند متعال توفیق وافر و کمک همه‌جانبه‌اش را برای آن جناب و همکاران مسألت می‌نمایم. والسلام علیکم و رحمه‌ا... سیّدعلی خامنه‌ای ۹ دی ۹۷».
مروری بر تغییرات کرسی ریاست
مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر اساس حکم امام خمینی رحمه‌ا... در تاریخ 17/11/66 شکل گرفت و آغاز به کارکرد. دوره نخست شکل‌گیری مجمع سال 66 تا سال 68 است که با فرمان حضرت امام خمینی آغاز شد. وظیفه این مجمع رفع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان بود. امام خمینی در تاریخ 4/2/68، فرمانی مبنی بر بازنگری در قانون اساسی و تشکیل شورای آن را صادر کرد و از جمله مسائل مطرح در شورای بازنگری را «مجمع تشخیص مصلحت برای حل معضلات نظام و مشورت رهبری به صورتی که قدرتی در عرض قوای دیگر نباشد» اعلام کرد. با حکم مقام معظم رهبری آیت‌ا... هاشمی شاهرودی بر این کرسی تکیه زد و پس از درگذشت ایشان بود که مقام معظم رهبری روز گذشته طی حکمی آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی کرد.
ریاست مجمع تشخیص


آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی در سن سی و هفت سالگی نماینده مازندران در دوره سوم مجلس خبرگان شد. در سال 1380 با ابلاغ حکمی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان فقیه شورای نگهبان منصوب گردید. در سال 84 برای بار دوم از استان مازندران وارد مجلس خبرگان رهبری شد و با رأی نمایندگان خبرگان به مدت هفت سال در هیات رئیسه مجلس خبرگان به عنوان کارپرداز فرهنگی خبرگان رهبری به فعالیت پرداخت که پژوهشکده اندیشه سیاسی اسلام از دستاوردهای آن بود. وی طی حکمی در سال 88 برای دوره پنج ساله از سوی رهبر معظّم انقلاب به سمت ریاست قوه قضائیه منصوب شدند و سکان قوه قضائیه را به نحو أحسن مدیریت کرد. در مرداد ماه 93 رهبر انقلاب طی حکمی وی را برای پنج سال دیگر بر کرسی ریاست قوه قضائیه ابقا کردند. در فرازی از این حکم آمده است: «مدیریت برجسته، هوشمندانه و انقلابی و مخلصانه جنابعالی، برآورده شدن خواسته‌ها و نکات اشاره شده را به فضل الهی تضمین خواهد کرد، ان‌شاءا...» از دیگر سمت‌ها و مسئولیت‌های آیت‌ا... آملی لاریجانی می‌توان عضویت در شورای عالی امنیت ملی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد. همچنین وی طی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری در سال 92 به عضویت در شورای عالی فضای مجازی درآمد و پس از درگذشت آیت‌ا... مهدوی کنی طی حکمی از جانب رهبر انقلاب، به سمت ریاست هیات امنای جامعه الإمام الصادق(ع) نائل آمد و چند دوره نیز عضو هیات امنای دانشگاه قم بوده است. اکنون نیز با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت و عضو فقیه شورای نگهبان معرفی شده است.