ترمز بريده اتوبوس بهانه فرار از پاسخگويي

آرمان: این روزها دانشگاه آزاد محور تجمع است. روزی واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد کام‌ها را تلخ کرد که دانشجویان روز شنبه برای اعتراض به بی‌تدبیری مسئولان این دانشگاه تجمع کردند و روز یکشنبه هم باز این دانشجویان در مقابل مجلس اعتراض خود را به گوش نمایندگان رساندند. بی‌تردید مسبب واژگونی اتوبوس که 10نفر را به کام مرگ فرستاد بی‌تدبیری مسئولان وقت این دانشگاه است. روز شنبه دانشجویان دانشگاه آزاد در اعتراض به واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان این دانشگاه تجمع کردند و هیات امنای دانشگاه‌آزاد در حالی شامگاه شنبه تشکیل جلسه داده و در بیانیه‌ای خواستار مجازات مسببان این حادثه شدند که دانشجویان صبح آن روز خواسته خود را برکناری ولایتی عنوان کرده بودند! دیروز جمعی از دانشجویان پذیرفته شده در برخی از واحدهای مختلف دانشگاه آزاد که به عنوان ذخیره در واحدهای این دانشگاه پذیرفته شده‌اند و بعد از ثبت‌نام و پرداخت شهریه و دریافت کارت دانشجویی به آنها اعلام شد که پذیرش‌شان اشتباه بوده و امکان تحصیل برای آنها فراهم نیست، مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار تعیین تکلیف وضعیت خود شدند. این تجمع کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند با این مضامین که «مجلس شورای اسلامی؛ مسافران اتوبوس یازدهم مهر دانشگاه آزاد را از مرگ نجات دهید» و «دانشگاه آزاد باید به حق قانونی که ما را ثبت‌نام قطعی کرده، احترام گذارد.»
حال مصدومان چطور است؟
10 دانشجو در واژگونی اتوبوس درگذشتند و دیروز رئیس اورژانس کشور از بهبود وضعیت جسمانی مصدومان حادثه علوم و تحقیقات خبر داد. پیرحسین کولیوند گفت: خوشبختانه امروز دانشجویانی که در بیمارستان امام خمینی(ره) در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند دیگر وابسته به دستگاه تنفس مصنوعی نیستند و شرایط وخیمشان برطرف شده است. کادر بیمارستان حضرت امام فعالیت‌های بسیار خوبی را در روند بهبودی این بیماران انجام دادند و حتما به علت دعای خیر مردم بوده است. رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه هیچ گونه کمبود دارو نداریم گفت: حداقل سه دانشجو در این بخش بستری و سه دانشجو نیز در اتاق عمل هستند. وی درباره کمبود دارو و تجهیزات نیز گفت: هیچ مورد دارو و اقلام دیگری برای این بیماران کم نیست و اگر موردی هم داشته باشیم که دارو کم باشد وزارت بهداشت این کمبود دارو را برطرف خواهد کرد. وی ادامه داد: این مصدومان کاملا بی‌هوش و در کما بودند و حداقل سه نفر از این بیماران امیدی به زنده ماندنشان نبود؛ اما با تلاش کادر پزشکی این بیمارستان و امکاناتی که وجود داشت و خدمات شبانه‌روزی در حال حاضر از وضعیت خوب جسمانی برخوردار هستند. پیرحسین کولیوند افزود: در حال حاضر دیگر مصدومان این حادثه نیز در بیمارستان‌های حضرت رسول اکرم، خاتم، بیمارستان عرفان‌نیایش بستری هستند و وضعیت جسمانی این افراد نیز مساعد است.
حضور دادستان کشور در محل حادثه


آیت‌ا... آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه پس از این حادثه طی پیامی از دادستان کل کشور خواست که نظارت لازم را در رسیدگی سریع به پرونده حادثه به‌عمل آورده و نتیجه را اعلام کند. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری نیز در دستوری به دادستان تهران اعلام داشت که نظر به خبر سقوط اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات و کشته و زخمی شدن شماری از آنان، مقتضی است بازپرس مربوطه در محل حاضر و ضمن بررسی صحنه، موضوع را رسیدگی کرده و نتیجه آن را گزارش نمایند. روز گذشته حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور به همراه عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران از محل حادثه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بازدید کرد. منتظری و دولت‌آبادی ضمن حضور در جمع دانشجویان این دانشگاه و عرض تسلیت به آنها و خانواده این دانشجویان پای صحبت‌های دانشگاهیان نشستند. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در جمع دانشجویان معترض واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: پس از وقوع حادثه واژگونی اتوبوس علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و جان‌باختن 10نفر و مصدوم شدن 26نفر از دانشجویان این واحد دانشگاه دستور بررسی دقیق علت حادثه داده شده است. وی افزود: پس از وقوع این حادثه به‌طور حتم باید علت و مسببان این حادثه بررسی و مشخص شود که این حادثه به صورت اتفاقی بوده یا افرادی در این اتفاق قصور داشته‌اند. دادستان کل کشور همچنین با اشاره به اینکه شخصا به این ماجرا نظارت می‌کند، یادآورشد: بلافاصله پس از این حادثه ناگوار دستور نظارت بر پیگیری این حادثه داده شد. منتظری از دانشجویان درخواست کرد که با حفظ آرامش خود، نمایندگانی را برای پیگیری این حادثه انتخاب کنند تا درخواست‌های دانشجویان را با مسئولان در میان بگذارند. وی یادآورشد: مساله علت وقوع سانحه و ایمن سازی جاده علوم و تحقیقات بی‌شک پیگیری می‌شود و از کشته شدگان، مصدومان و سایر دانشجویان حمایت و پشتیبانی لازم انجام می‌شود. در ادامه یکی از دانشجویان به عنوان نماینده معترضان در ابتدا از حضور دادستان کل کشور در جمع دانشجویان تشکر کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما حضور مسئولان دانشگاه آزاد در جمع دانشجویان و عذرخواهی آنها از خانواده‌های داغدار بود. وی ادامه داد: مسئولان دانشگاه آزاد ما را مشتری نامیدند و با این لقب نسبت به ما بی‌احترامی کرده‌اند، درست است که هزینه زیادی برای شهریه‌های خود پرداخت می‌کنیم، اما ما دانشجو هستیم. این دانشجوی معترض در ادامه به برخورد نامناسب رئیس دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: قصد داشتیم هنگامی که آقای طهرانچی با خودروی خود قصد ورود به دانشگاه را داشت، با او صحبت کنیم اما راننده بدون توجه به حقوق انسانی قصد زیر گرفتن دانشجویان را داشت و این نشان از بی‌احترامی دوباره به دانشجویان است.
ماموریت لاریجانی به کمیسیون آموزش
علی لاریجانی در قامت رئیس مجلس هم در واکنش به حادثه جان‌باختن ۱۰نفر در حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: «این حادثه بسیار تاثر برانگیز بود به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گویم. لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این زمینه رسیدگی کامل داشته باشد و نتیجه را به مجلس ارائه کند تا افرادی که قصور یا تقصیری داشتند مشخص شوند.»
انتقاد از صدور مجوز ساخت دانشگاه در کوه
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران دیروز با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد باید پاسخگوی این حادثه باشد گفت: چرا هیچ پاسخی از نهادهای مسئول به گوش نمی‌رسد؟ شهردار وقت چرا اجازه ساخت و ساز در دل کوه را صادر کرد؟ و واقعا رئیس دانشگاه آزاد کجاست؟ شهردار وقت نیز باید پاسخگو باشد که چرا اجازه ساخت‌وساز در دل کوه را صادر کرده است. زهرا صدراعظم نوری در نطق پیش از دستور خود به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: وقتی کوه را برای احداث دانشگاه می‌تراشند وقتی حریم منابع ملی از تیررس زمین‌خواران ناامن است، وقتی غیرقانونی مجوز ساخت و ساز صادر می‌شود و ایمن سازی راه‌ها برای متولیان آن با اما و اگرهای بی‌حاصل انتخابی و شرطی می‌شود، چشممان این گونه در حسرت غمبار، شاهد از دست رفتن جگرگوشه‌هایمان می‌شود. فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید هم گفت در جلسه این فراکسیون مقرر شد که از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست شود تا مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه موضوع حادثه دانشگاه آزاد را با حضور مسئولان ارشد این دانشگاه بررسی کند.
تکذیب زیر گرفتن دانشجویان
روز گذشته فیلمی در یک سایت خبری منتشر شد که نشان می‌داد یکی از مسئولان دانشگاه آزاد دو دانشجو را زیر کرده است که ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در واکنش به خبر زیر گرفتن چند دانشجو توسط خودروی یکی از مسئولان دانشگاه آزاد گفت: این مسائل ساختگی است و می‌خواهند فضا را ملتهب کنند. مسئولان این سایت هم با حذف این فیلم نوشتند: «روز یکشنبه فیلمی منتشر شد مبنی بر اینکه خودروی حامل یکی از مسئولان دانشگاه آزاد با دانشجویان برخورد کرده است، بررسی‌های تکمیلی خبرگزاری برنا نشان می‌دهد چنین ادعایی صحت نداشت و به همین دلیل برنا ضمن حذف این فیلم از مخاطبان خود پوزش می‌خواهد.» همچنین روز گذشته برخی شنیده‌ها حاکی است که ممکن است ترمز اتوبوسی که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد دچار سانحه شد، به طور عمدی دستکاری شده باشد. براساس این شنیده‌ها که برخی منابع درباره آن گمانه‌هایی را مطرح کرده‌اند، در آستانه نهم دی، شاید برخی جریانات قصد داشته‌اند تا با ایجاد پروژه کشته‌سازی در دانشگاه، دانشجویان را به تحرکات ضدانقلابی واداشته و از این ظرفیت برای ناامن سازی کشور استفاده کنند. اما دیروز مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس گفت مسئولان اصلی دانشگاه آزاد باید در مورد حادثه اخیر سانحه اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات توضیحاتی را به نمایندگان مجلس ارائه کنند. وی اضافه کرد: می‌گویند عده‌ای ضد انقلاب ترمز اتوبوس‌ها را بریده‌اند که این حرف عجیب و غریبی است.
ماموریت روحانی به وزرای علوم و کشور
هیات دولت در جلسه عصر یکشنبه به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور، موضوع سانحه تأسفبار جان باختن تعدادی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بر اثر واژگونی اتوبوس در محوطه دانشگاه را مورد بررسی قرار داد و گزارش وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و کشور از روند رسیدگی به علل این حادثه، به هیات وزیران ارائه شد. رئیس‌جمهور با ابراز تأسف عمیق از وارد آمدن این فاجعه تکان دهنده و تسلیت به بازماندگان حادثه و جامعه دانشجویی، با توجه به مسئولیت نظارتی دولت و دفاع از حقوق عمومی، از وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و کشور و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور خواست با تشکیل هیأت رسیدگی به این حادثه، ضمن بررسی علل و عوامل مؤثر در وقوع آن و گفت‌وگو با دانشجویان، اساتید و مدیران دانشگاه و نهادهای مسئول، گزارش آن را به هیات وزیران ارائه نموده و تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه اتخاذ نمایند.