اردوغان به بولتون وقت ملاقات نداد

در بحبوحه مطرح شدن بحث خروج امريكا از سوريه جان بولتون مشاور امنيت ملي رييس‌جمهوري امريكا دوشنبه شب وارد آنكارا شد تا با مقام‌هاي تركيه‌اي در اين مورد ديدار و گفت‌وگو كند. در اين سفر ژنرال جوزف دانفورد رييس ستاد مشترك ارتش امريكا و جيمز جفري نماينده امريكا در امور سوريه بولتون را همراهي مي‌كردند. اما روز سه‌شنبه جلسه ميان مقام‌هاي امريكايي و تركيه‌اي با چالش‌هاي جدي مواجه شد و از همان ابتدا پس از جلسات اوليه تركيه موضع تندي نسبت به بولتون گرفت. جان بولتون پيش از سفر به تركيه عنوان كرده بود كه تركيه بايد هرگونه حمله نظامي با سوريه را با امريكا هماهنگ كند. همين سخنان با واكنش تندي از سوي مقام‌هاي تركيه‌اي مواجه شد. به گزارش فارس ابراهيم كالين سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه در اين مورد گفت: براي عمليات در شمال سوريه از هيچ‌ كس اجازه نخواهيم گرفت. وي همچنين هشدار دارد كه نبايد اجازه داد، خروج امريكا از شمال سوريه منجر به ايجاد خلأ در اين منطقه شود و گروهك‌هاي تروريستي اين خلأها را پر كنند. كالين كه بعد از ديدار با «جان بولتون»، مشاور امنيت ملي امريكا طي نشست خبري سخنراني مي‌كرد، در مورد وضعيت شهر منبج سوريه كه از ماه‌ها پيش، تركيه و امريكا گشت مشترك در اين شهر انجام مي‌دادند، نيز گفت: «در خصوص اهميت عدم تاخير نقشه راه منبج بيش از پيش به همتايان امريكايي خود تاكيد كرده‌ايم.» او در مورد اظهارات بولتون كه اخيرا در فلسطين اشغالي گفته بود: «در صورت ورود تركيه به شمال سوريه، كردها قتل‌عام خواهند شد»، تصريح كرد: «اين‌گونه حرف‌ها در راستاي تبليغات و پروپاگانداي گروهك «پ.ك.ك» بوده است. ما اين‌گونه سخنان را محكوم مي‌كنيم و كشوري مانند ايالات متحده امريكا بايد به اين‌گونه تبليغات‌ها گوش نكند.»
سخنگوي اردوغان همچنين گفت كه امريكايي‌ها در مورد بازه زماني خروج آنها از شمال سوريه به ما گفتند كه اين اقدام، طي ۶۰ تا ۱۰۰ روز صورت خواهد گرفت ولي الان مي‌گويند ما به ۱۲۰ روز نياز داريم. از نظر ما اين عدد تاخير زيادي نيست.
ابراهيم كالين در مورد احتمال كمك گرفتن تركيه از ساير كشور از جمله امريكا براي انجام عمليات در شمال سوريه نيز گفت كه آنكارا در عمليات‌هاي قبلي از كسي كمك نگرفت. او تاكيد كرد: «ما براي انجام اين عمليات با همه در اين مورد هماهنگي مي‌كنيم ولي از كسي اجازه نمي‌گيريم.»
همچنين رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري تركيه در جمع گروه پارلماني حزب حاكم نيز اعلام كرد: يگان‌هاي مدافع خلق (ي‌پ‌گ) نمي‌تواند نماينده كردها باشد. تركيه اين شرط امريكا را كه بايد درباره امنيت تروريست‌هاي ي‌پ‌گ تضمين دهيم را نمي‌پذيرد. برابر دانستن كردها با ي‌.پ‌.گ منطقي نيست. تركيه قوميت‌ها را هدف قرار نمي‌دهد، هدف ما تروريست‌ها هستند. براي ما ميان تروريست‌ها و مردم بي‌گناه تفاوت هست؛ مردمي كه سلاح دست مي‌گيرند و كساني كه هدف قرار مي‌گيرند، اقداماتي كه انجام مي‌دهند و خوني كه مي‌ريزند و سركوبي كه متحمل مي‌شوند. اردوغان گفت: اگر تروريست‌هاي ديگري نيز بخواهند مانع كار ما شوند با آنها نيز مقابله خواهيم كرد. تركيه تداركات لازم براي عمليات نظامي عليه عناصر داعش كه هنوز در سوريه فعال هستند را ديده و به زودي عليه آنها وارد عمل خواهد شد. اين ادعا كه يگان‌هاي مدافع خلق با داعش مي‌جنگند كاملا دروغ است و تركيه پذيراي 100 هزار كردي بوده كه از كوباني پس از حمله داعش مجبور به فرار شدند و اين افراد پس از تسلط يگان‌هاي مدافع خلق هنوز به شهر بازنگشته‌اند دليل آن هم اين است كه اين مردم مي‌دانند زندگي، اموال و شرف‌شان با جايگزيني يك گروه تروريست با گروه ديگر تضمين نخواهد شد.رييس‌جمهور تركيه با اشاره به اظهارات بولتون ادامه داد: ما نمي‌توانيم پيام بولتون از جانب اسراييل را قبول كنيم. هضم اين مساله براي ما غيرممكن است.


دولت باغچلي، رهبر حزب جنبش ملي‌گراي تركيه در نشست پارلماني با اعضاي خود با انتقاد شديد از اظهارات اخير جان بولتون خطاب به امريكا گفت: متحدان شما در سوريه (يگان‌هاي مدافع خلق كرد) قصابان انسان هستند كه كوچك‌ترين ربطي به برادران كرد ما ندارند. در هر جا كه اين افراد ديده شوند بايد از بين بروند. وي ادامه داد: تركيه با گام‌هاي مطمئن هم در شرق فرات و هم در غرب اين رودخانه عمليات خود را انجام مي‌دهد. عناصري كه در جنوب تركيه تحركاتي انجام مي‌دهند در برابر خود يك سپر آهني خواهند يافت. در اطراف تركيه نبايد هيچ گروه تروريستي ادامه حيات دهد.
باغچلي اضافه كرد: تركيه بعد از عمليات سپر فرات و شاخه زيتون اين‌بار مصمم است كه عناصر تروريستي را از شرق فرات و منبج بيرون كند. در حال حاضر بعد از عمليات سپر فرات در منطقه آرامش ايجاد شده است. عفرين در ثبات و آرامش به سر مي‌برد. كريدورهاي تروريستي از بين رفتند. فرات گردن اين فتنه است و بايد اين گردن از بدن جدا شود.
رييس حزب ناسيوناليست تركيه ادامه داد: دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در سال ۲۰۱۸ اعلام كرده بود كه با شكست داعش از سوريه خارج شود. ترامپ بارها حضور امريكا در سوريه را مورد انتقاد قرار داده بود و همواره سخنگوهاي كاخ سفيد زمانبندي‌هايي را اعلام مي‌كردند. در حال حاضر به دوران خروج نيروهاي امريكا از سوريه نزديك شديم اما اكنون شروط جديدي مي‌گذارد.
وي مدعي شد: تماس‌هاي اخير ميان نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق و اسد مبهم است. به نظر مي‌رسد سناريوهاي تاريكي از سوي اسد، پ.ك.ك، يگان‌هاي مدافع خلق و امريكا عليه تركيه طراحي شده است. در اين باره خوش‌بيني بيش از حد خوب نيست. تركيه بايد به خاطر عدالت و حق عمليات شرق فرات را انجام دهد. مهم نيست امريكا چه مي‌گويد.
گفتني است قبل از سفر عنوان شده بود كه جان بولتون در سفر خود به تركيه با رجب طيب اردوغان ديداري دوجانبه داشته باشد، اما پس از به نتيجه نرسيدن مذاكرات ميان مقام‌هاي تركيه و امريكا اين ديدار لغو شد و اردوغان به بولتون وقت ملاقات نداد.