قول مي‌دهم بمانم

اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور روز گذشته در مراسم سومين دوره اهداي نشان كارآفريني امين‌الضرب در تالار وحدت شركت و اظهاراتي مطرح كرد كه بار ديگر بر شائبه‌ اختلافات شديد در نهاد رياست‌جمهوري دامن زد. جهانگيري سخنان خود را با تشريح وضعيت سخت كشور آغاز كرد. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه شرايط كشور سخت و دشوار است، اظهار كرد: ولي اين دوره طولاني نخواهد بود، چون بي‌منطق و بي‌پشتوانه است؛ بنابراين بايد براي عبور از اين زمستان سخت برنامه‌ريزي كنيم. امريكا مي‌خواهد معيشت مردم سخت شود تا فروپاشي اقتصادي و فروپاشي داخلي انجام شود، اما ما مي‌توانيم اين دوره را خوب مديريت كرده و كوتاه كنيم، اما كوتاه كردن اين دوره شروطي دارد. شرط اول آن است كه مسوولان سياسي كشور بپذيرند كه بايد انسجام و وحدت داخلي برقرار كنند و خود را دست افراد تندرو ندهند. انسجام داخلي از نان شب براي كشور واجب‌تر است.
جهانگيري در ادامه از عده‌اي اندك در كشور كه به دنبال حذف رقيب هستند انتقاد كرد و گفت: عده‌اي از مردم زير فشارهاي اقتصادي هستند، اما عده‌اي به جاي آنكه با مردم همدردي كنند هنوز دنبال خارج كردن رقيب خود هستند. ما بايد به داد ملت برسيم. ملت با غولي مثل امريكا مواجه است كه فعالان اقتصادي كشور را تحت فشار قرار داده است. آقاي هاشمي مي‌گفت بايد به داد كارآفرينان برسيم. من مي‌دانم شرايط سخت است و برخي ظلم مي‌كنند كه مي‌گويند در اين شرايط كارآفرينان دنبال سود خود هستند.
 
چه گروهي مي‌خواهد جهانگيري نباشد؟


معاون اول رييس‌جمهور در ادامه خطاب به كارآفرينان جملاتي را بر زبان آورد كه به نظر مي‌رسد به صورت غيرمستقيم سعي در ارايه كد به حاميان خود در خارج از دولت بود. كدي كه شايد رمز‌گشايي آن كار دشواري نباشد. جهانگيري گفت: در شرايط سخت بايد مردان بزرگ به ميدان بيايند. من مطمئن هستم كارآفرينان مي‌توانند اين دوره را خوب مديريت كنند. من قول مي‌دهم كه با تمام وجود بمانم و در حمايت از شما هم لحظه‌اي ترديد نخواهم كرد. آنچه در توان دولت است را به ميدان مي‌آورم تا از اين دوره عبور كنيم.
جهانگيري قول داد بماند اما چه اتفاقي رخ داده كه جهانگيري قول از ماندن مي‌دهد. مخاطب قول جهانگيري چه كساني هستند؟ آيا فشارها براي خروج جهانگيري از دولت آغاز شده است؟ چه كساني مي‌خواهند جهانگيري از دولت برود؟ اگر نگاهي به اتفاقات يك سال اخير دولت دوازدهم داشته باشيم پاسخ اين سوالات كار دشواري نيست. اسحاق جهانگيري تاكنون از تمام ظرفيت‌هاي خود براي كمك به دولت استفاده كرده و هيچ كارشناس و فعال سياسي نيست كه منكر اين موضوع باشد اما در مقاطع مختلف با بي‌مهري‌هاي مختلفي از داخل دولت مواجه شده است. به عنوان نمونه مي‌توان به اعلام نرخ دلار 4200 توماني اشاره كرد. در شرايطي كه التهابات بازار ارز به نقطه جوش رسيده بود و مسوولي از دولت حاضر به پاسخگويي در برابر وضعيت پيش آمده نبود، معاون اول رييس‌جمهور در مقابل دوربين تلويزيون قرار گرفت و خبر دلار 4200 توماني را اعلام كرد. اعلام اين خبر در آن شرايط براي هر سياست‌مداري قمار سنگيني با آينده شغلي‌اش بود اما جهانگيري آن را انجام داد؛ قماري كه براي او كم هزينه نبود اما معاون اول رييس‌جمهور اثبات كرد پاي روحاني و دولت ايستاده و حاضر است تمام اعتبار خود را براي دولت خرج كند اما برخي به جاي تقدير از جهانگيري سعي در ايجاد محدوديت براي او كردند تا جايي كه چندي پيش اعلام كرد توانايي تعويض منشي خود را ندارد. پس از اين اظهارنظر، موج جديد انتقادات از جهانگيري آغاز شد. عده‌اي معتقد بودند جهانگيري اگر قدرت كافي ندارد بهتر است از قطار دولت پياده شود و عده‌اي ديگر معتقد بودند حال كه جهانگيري هزينه‌هاي زيادي از خود براي دولت كرده، بهتر است بماند و شرايط را براي فعاليت خود فراهم كند. جهانگيري اما راه دوم را انتخاب كرد و در دولت ماند. او براي خدمت جنگيد و رفته‌رفته مشغول بازيابي موقعيت خود در دولت است اما به نظر مي‌رسد اين اتفاق به مذاق عده‌اي خوش نيامده و تلاش خود را براي خسته كردن معاون اول رييس‌جمهور از دولت آغاز كرده‌اند به همين دليل اسحاق جهانگيري روز گذشته تلاش كرد غيرمستقيم از حاميان خود در خارج از دولت درخواست كمك كند. او قول داد بماند و مشكلات را برطرف كند. مرد خستگي‌ناپذير دولت دوازدهم بار ديگر عزم خود را جزم كرده تا كمك كند مشكلات حل شود. شايد قول ديروز جهانگيري رجز‌خواني باشد براي مخالفان حضور او در دولت دوازدهم. شايد هم نداي درخواست كمك باشد براي تداوم حضور. دولتي كه سخنگو ندارد تا چرايي موضوعاتي اينچنيني را جواب دهد اما به مرور زمان معني و مفهوم قول جهانگيري مشخص خواهد شد.
 
اعتماد به نسل جوان افزايش پيدا كند
معاون اول رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به فراز و فرود و صعود و نزول برخي از بنگاه‌هاي توليدي در طول دهه‌هاي گذشته‌، تصريح كرد: جايي كه بنگاه‌ها موفق شدند هماهنگ با تغييرات، تغييري در خود ايجاد كنند صعود كردند و آن جايي كه هيچ تغييري انجام ندادند، در برابر تغيير شرايط از بين رفته‌اند. بنابراين بايد نسبت به تغييرات آگاهي كافي داشته باشيم. بنگاه پويا تغييرات خود را مي‌شناسد. امروز تغييرات بسيار پرشتاب و گسترده است و نبايد اجازه دهيم در چرخ‌دنده‌هاي تغيير قرباني شويم. ما با اتكا به نخبگان، ملت و سابقه تاريخي خود مي‌توانيم سربلند از اين مسير بيرون بياييم. در اين شرايط فعالان اقتصادي دولتمردان و نخبگان دانشگاهي همه يك مسووليت مشترك دارند. همه بايد با شناسايي و تقويت فرصت‌هاي كارآفريني نگراني و ابهام نسبت به آينده كشور را كاهش دهند.
اسحاق جهانگيري با اشاره به اينكه بايد اعتماد به نفس در نسل جوان و صاحبان سرمايه و فكر را افزايش دهيم، گفت: در دهه‌ اخير فعالان اقتصادي، توليد و تجارت شرايط سختي را پشت سر گذاشتند. نوك فشار تحريم‌ها روي فعالان اقتصادي و مردم مظلوم ايران بوده و هست. البته اقتصاد ما قبل از تحريم‌ها با مجموعه بيماري‌هاي مزمني مواجه بوده است و چون اين بيماري‌ها درمان نشده به ابر چالش‌هايي تبديل شده است. در كنار اين، چالش‌هاي جدي ديگر نيز از جمله بودجه، نقدينگي و مسائل زيست محيطي هم داريم كه بايد تاكنون اين چالش‌ها حل مي‌شده است.
وي ادامه داد: ما اكنون با شرايط جديدي از تحريم‌ها مواجهيم. امريكا در تحريم‌هاي سال‌هاي 91 و 92 استدلال مي‌كرد كه ايران به قواعد بين‌المللي پايبند نيست، به سمت سلاح كشتار جمعي حركت كرده و در منطقه مسابقه توليد سلاح هسته‌اي به راه انداخته است. مردم كشور ما هم مي‌گفتند با استدلال، ادعاهاي آنها را رد كنيم يا اگر هم اتفاقي افتاده آن را اصلاح كنيم. ما هزينه زيادي داديم و وارد گفت‌وگو شده‌ايم. دنيا هم پذيرفت ايران خوب عمل كرده و اين نتيجه به دست آمد كه با گفت‌وگو و تعامل و منطق مي‌توان مسائل بين‌المللي را حل و فصل كرد.
جهانگيري در پايان با اشاره به اينكه اين‌بار امريكا چه مي‌خواهد به مردم دنيا و ايران بگويد، اظهار كرد: مهم‌ترين استدلال رييس‌جمهور امريكا اين است كه ايران در برجام كلاه گشادي بر سر ما گذاشته است با همين استدلال اين توافق بين‌المللي را زير پا گذاشت. آيا ما در اين شرايط راهي داريم كه با او مذاكره كنيم؟ آنها نمي‌خواهند ايران قدرتمند در منطقه وجود داشته باشد. آنها ناراحتند كه ايران مقابل سياست‌هاي آنها ايستاده است. آنها القاعده و داعش را ايجاد كرده‌اند اما ايران اجازه نداد نقشه‌هاي آنها در منطقه محقق شود. ترامپ مي‌گويد 7 هزار ميليارد دلار در اين منطقه هزينه كرده‌ايم، ولي هيچ چيزي به دست نياورديم. آنها اگر
10 برابر اين هزينه هم سرمايه‌گذاري كنند چون برخلاف جريان ملت‌هاي منطقه حركت مي‌كنند نتيجه‌اي به دست نمي‌آيد.