چند سر و گردن بالاتر

آرمان: تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل عمان به میدان رفت و با برتری دو بر صفر مقابل این تیم، حریف چین در مرحله بعدی شد تا شاهد تقابل کی‌روش و لیپی باشیم.
‌گزارش بازی
دقیقه اول توپی که پشت مدافعان ایران افتاد، سیدمجید حسینی روی محسن القسانی مرتکب پنالتی شد و کارت زرد دریافت کرد. دقیقه ۳احمد مبارک پشت توپ ایستاد، اما ضربه او را علیرضا بیرانوند دفع کرد و به کرنر فرستاد. با مهار پنالتی بیرانوند هواداران او را تشویق کرده و بازیکنان هم سمت او رفتند تا بیرانوند را در آغوش بکشند. دقیقه ۲۵اشکان دژاگه با حرکت مشکوک رائد صالح درون محوطه جریمه عمان سرنگون شد که سزار راموس برخلاف نیمکت نشین‌ها و کاپیتان ایران اعتقادی به پنالتی نداشت. دقیقه۳۱ رفتن سردار آزمون سمت فایز الرشیدی سبب شد هواداران عمان سردار را هو کنند. دقیقه ۳۲ اشتباه محمد المسیلمی سبب شد علیرضا جهانبخش درون محوطه جریمه عمان صاحب توپ شود و گل اول ایران را با ضربه‌ای دقیق به ثمر برساند. دقیقه ۴۰مهدی طارمی درون محوطه جریمه عمان با خطای سعد المخینی سرنگون شد تا داور برای ایران پنالتی بگیرد. اشکان دژاگه برخلاف جهت حرکت الرشیدی این پنالتی را به گل دوم ایران تبدیل کرد. دقیقه ۴۳علیرضا بیرانوند ضربه محسن القسانی را از زیر طاق دروازه ایران بیرون کشید تا بار دیگر هواداران او را تشویق کنند. دقیقه ۴۵روی ضد حمله تیم ایران مهدی طارمی قدر پاس زیبای جهانبخش را که با تاثیرگذاری آزمون به او رسیده بود ندانست و با ضربه‌ای کم دقت و چیپ توپ را به بیرون فرستاد. اشکان دژاگه با گلزنی در این بازی به آمار ۵۶ بازی ملی و ۱۱ گل رسید. جهانبخش هفتمین گل ملی خود را در چهل و پنجمین بازی ملی‌اش وارد دروازه عمان کرد. الکساندر لوپز پس از اتمام نیمه سمت بیرانوند رفت و از او به دلیل ۲ واکنش استثنایی‌اش در نیمه اول تشکر کرد. در پایان نیمه اول ترانه‌ای از فریدون آسرایی از بلندگو‌های ورزشگاه پخش شد. دقیقه ۵۲روی اوت بلند وحید امیری و ضربه سر طارمی توپ در موقعیتی ایده آل به سردار آزمون رسید، اما ضربه او با اختلاف کمی از کنار تیر عمودی سمت چپ دروازه عمان بیرون رفت. دقیقه ۵۸مهدی طارمی پاس در عمق و استثنایی دژاگه را دریافت کرد، اما ضربه دقیق او با واکنش خوب فایز الرشیدی راهی کرنر شد. دقیقه ۸۶یک و دوی زیبای سردار آزمون و مهدی طارمی با ضربه طارمی همراه شد که باز هم دروازه‌بان عمان مانع به ثمر رسیدن گل سوم ایران شد و البته در ریباند هم ضربه آزمون به اوت رفت. این دیدار در نهایت با برتری ۲ بر صفر ایران به پایان رسید. پس از ۱۵ سال یعنی از جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین ایران برای نخستین بار در مرحله حذفی جام ملت‌ها به پیروزی رسید. آخرین بار این اتفاق در جام ملت‌های ۲۰۰۴ و با برتری چهار بر سه مقابل کره جنوبی رقم خورد. تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا روز پنجشنبه ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران در ورزشگاه «محمد بن زاید» به مصاف چین خواهد رفت. وحید امیری هافبک چپ تیم ملی ایران با دریافت کارت زرد در دقیقه 65 مقابل عمان دو کارته شد و بازی احتمالی مقابل چین را از دست داد.
‌درخشش بیرانوند و گزارش فیفا


درخشش علیرضا بیرانوند در نیمه نخست دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و عمان و مهار پنالتی المهیجری، تمجید صفحه توئیتری جام جهانی را که زیر نظر فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) اداره می‌شود، در پی داشت. صفحه توئیتر فیفا در این باره نوشت: کاپیتان‌های مختلف، نتایج یکسان! کریستیانو رونالدو تنها مهاجمی نیست که پنالتی او توسط علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ایران مهار شده است. او پس از مهار پنالتی رونالدو در جام جهانی، پنالتی احمد المهیجری مهاجم عمان را در جام ملت‌های آسیا مهار کرد.
‌گزارش آس
سایت نشریه اسپانیایی «آس» که پیروزی 2 بر صفر تیم ملی فوتبال ایران مقابل عمان در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 را پوشش زنده می‌داد، در مورد پنالتی که دروازه‌بان تیم ملی فوتبال کشورمان در همان دقایق ابتدایی بازی مهار کرد، نوشت: «احمد مبارک ضربه پنالتی را زد و توپ مهار شد. چه واکنش فوق‌العاده‌ای از بیرانوند! علیرضا بیرانوند به سمت راست خود رفت و توپ را به سمت تیر دروازه هدایت کرد تا قلب عمانی‌ها را با واکنش خود بشکند». در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «ایران در نیمه دوم مستحکم بود و اجازه نداد عمان در جریان بازی قرار بگیرد. اگر آزمون از موقعیت‌های خود استفاده می‌کرد، حتی می‌توانست نتیجه بهتری برای ایران رقم ‌بخورد».
‌از بازی با ایران واقعا لذت بردم
پیم فربیک، سرمربی تیم ملی عمان در نشست خبری بعد از بازی با ایران گفت: من از این بازی واقعا لذت بردم. از جوی که در ورزشگاه حاکم بود و از تلاشی که بازیکنانم به خرج دادند لذت بردم. ایران تیم نخست آسیاست و در این بازی هم بازیکنان‌شان تجربه بالای‌شان را نشان دادند. همه بازیکنان ایران توانمندی بالایی دارند. ما توانستیم تیم خوب ایران را در نیمه نخست و در دقایقی از نیمه دوم کنترل کنیم و تحت فشار قرار دهیم. این برای من قابل تحسین بود. او در ادامه صحبت خود گفت: من فقط درباره پنالتی صحبت نمی‌کنم. وقتی بازی بدون گل در جریان بود تیمم خیلی خوب بازی کرد. خب اگر پنالتی گل می‌شد شرایط خیلی فرق می‌کرد و ما می‌توانستیم شاید نتیجه بهتری بگیریم. ایران تیم بزرگی است. در جام جهانی بازی کرده است و بازیکنان این تیم از تجربه بالایی برخوردار هستند.
‌بیرانوند ما را به بازی بازگرداند
علیرضا جهانبخش معتقد است علیرضا بیرانوند نقش مهمی در پیروزی تیم ملی داشته است. زننده گل ارزشمند تیم ملی برابر عمان پس از پایان بازی در مورد پیروزی برابر عمان گفت: برای برد آمده بودیم. می‌دانستیم که عمان با تمام قوا می‌آید و چیزی برای از دست دادن ندارد. وی در مورد عکس العمل بیرانوند ادامه داد: خدا را شکر بیرانوند ما را به بازی بازگرداند و بعد از گلی که زدیم، بازی را پس گرفتیم. البته می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم ولی این بازی درس بزرگی بود تا در بازی‌های بعدی از ابتدا سخت بگیریم. ستاره باشگاه برایتون در مورد دیدار بعدی تیم ملی برابر چین هم بیان کرد: می‌دانیم بازی چین بازی سخت‌تری خواهد بود. ما نیاز به تمرکز بیشتری داریم. از همین فردا شروع می‌کنیم جایی برای خوشحالی نیست. جهانبخش در پایان اینگونه حرف هایش را خاتمه داد: تبریک می‌گویم به مردم عزیز و از تمام پزشکان تیم ملی تشکر می‌کنم که من را به بازی رساندند.
‌کی‌روش چه گفت؟
کارلوس کی‌روش در نشست خبری بعد از پیروزی مقابل عمان و صعود به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، گفت: بازی بسیار خوبی مشاهده کردیم که دو تیم رقابت زیادی داشتند. کی روش ادامه داد: در دقیقه اول بازی اتفاقی افتاد که برای اولین بار تجربه می‌کردم.این اتفاق به خاطر عدم تمرکز بازیکنان بود که البته با عملکرد خوب علیرضا بیرانوند در بازی ماندیم. این یک طرف داستان بود. طرف دیگر این داستان این بود که توانستیم در ادامه بازی را در اختیار بگیریم. باید به گل‌های سوم و چهارم می‌رسیدیم. باید تأکید کنم آنها تیم خوبی هستند و به سرمربی حریف تبریک بگویم. تیم ما بهترین تیم درون زمین بود و استحقاق پیروزی را داشت. سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که علیرضا بیرانوند با این عملکرد نشان داد نه تنها در سطح آسیا بلکه گلری در سطح جهان است و آیا با این مسئله موافق است، خاطرنشان کرد:‌دقیقا همینطور است. او امشب توانست با واکنش خوبش ما را در بازی نگه دارد و دروازه‌مان را بسته نگه داریم.
‌تیم ملی مقابل عمان عالی بود
علیرضا فغانی داور فوتبال بازی تیم ملی را از نزدیک تماشا کرد. او در این خصوص گفت: بازی که خوشبختانه عالی بود، یک برد قاطع در مقابل عمان و با خیال راحت صعود کردیم به یک چهارم و ان‌شاءا...چین را هم به راحتی پشت سر می گذارند و امیدوارم همینطور پله پله بالا بروند و من هم تبریک می گویم به بچه های تیم ملی. داور بین المللی فوتبال ایران در پاسخ به سوالی راجع به کلین‌شیت‌های بیرانوند هم گفت: حالا گل نخوردن زیاد مهم نیست، مهم بردن و رسیدن به قهرمانی است، حالا اگر گل هم نخورند که عالی می‌شود.
‌تمجید صفحه توئیتر جام ملت‌هااز ایران
بعد از پیروزی ۲ بر صفر ایران برابر عمان در یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا، صفحه توئیتر این رقابت‌ها نوشت: چهار بازی -چهار کلین شیت- ۹ گل. تیم ملی فوتبال ایران توانسته است در جام ملت‌های آسیا تاکنون ۹ گل به ثمر برساند و در هر چهار مسابقه نیز دروازه خود را بسته نگه داشته است. ملی‌پوشان ایرانی در بازی بعدی خود پنجشنبه باید برابر چین قرار گیرند که تایلند را دو بر یک حذف کرد.
‌حاج رضایی: نمی‌توانم این ایراد را نگویم!
امیر حاج رضایی بعد از پیروزی تیم‌ملی درباره یک نگرانی بزرگ برای بازی‌های سخت گفت. امیر حاج رضایی کارشناس برنامه ۲۰۱۹ در پایان بازی ایران و عمان گفت:«در این بازی می توتنستیم ۵ یا ۶ گل بزنیم. ما بازی خوبی داشتیم. ولی نمی توانم احساسی باشم و یک نکته را نگویم. دو دفاع وسط یک تیم وقتی زیاد عوض شوند، هماهنگی شکل نمی گیرد.شما دیدید که ما از این نقطه ضربه خوردیم دو بار. در بازی ویتنام و این بار در این بازی.»
‌آزمون: اگر همه توپ‌هایم گل می‌شد
سردار آزمون بعد از پیروزی تیم ملی ایران مقابل عمان گفت: خدا را شکر توانستیم این بازی سخت را ببریم. در بازی‌های حذفی باید مقداری ریسک کرد. خدا را شکر ریسکمان جواب داد و توانستیم نتیجه خوبی کسب کنیم. او در واکنش به اینکه چرا نتوانست فرصت‌های گلزنی را بهتر استفاده کند، تاکید کرد: من اگر بخواهم همه توپ‌ها را گل کنم در بارسلونا و رئال مادرید بازی می‌کردم. برگزاری بازی‌ها در فاصله چهار روز یکبار مقداری ما را خسته می‌کند و تحت فشار قرار می‌دهد اما هیچ بهانه‌ای نیست و قبول دارم که توپ‌ها را خراب کرده‌ام. مهاجم تیم ملی ادامه داد: بهترین مهاجمان دنیا هم یک روز دروازه خالی را بیرون می‌زنند. این جزئی از فوتبال است. اگر بخواهیم که همه توپ‌ها را گل کنیم بسکتبال بازی می‌کردیم. او درباره بازی با چین گفت: چین تیم خوبی است. خیلی وقت است که روی فوتبال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مربی بزرگی دارند. دیسپلین این مربی بزرگ در چین جواب داده و تاثیر خودش را گذاشته است و صددرصد بازی سختی مقابل این تیم خواهیم داشت.