۱۹ ایراد شورای‌نگهبان ازCFT به مجمع تشخیص رفت

آرمان: پرونده لوایح FATF در حال بررسی است. پس از تصویب قانون اصلاح مبارزه با پولشویی در مجمع، بسیاری از مقامات در دولت و کارشناسان به لزوم تسریع در بررسی و تصویب سایر لوایح 4گانه نیز تاکید کردند. از این جهت بود که روز گذشته نمایندگان مجلس با تاکید بر موضع خود در قبال این لایحه، 19 ایراد شورای نگهبان را به مجمع تشخیص ارسال کردند تا دیگر همه چیز در اختیار مجمع باشد. حال اعضای مجمع هستند که باید در مورد لوایح پالرمو و CFT اظهار نظر کرده و رد یا تایید این لوایح را اعلام کنند.
ارجاع CFT به مجمع
ایران چیزی نزدیک به 4ماه فرصت دارد که در مورد لوایح 4گانه گروه ویژه اقدام مالی مشترک موسوم به FATF تصمیم‌گیری کند و موضع خود را نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش آن مشخص سازد. البته آنطور که پیداست نگاه به کلیات این مساله مثبت است، چرا که موید این گفته را می‌توان در تصویب یکی از لوایح 4گانه یعنی قانون اصلاح مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست. از این جهت گام نخست با قاطعیت برداشته شده و همگان منتظرند تا مجمع با تصویب سایر لوایح نیز گام‌های بعدی را با سرعت، دقت و اطمینان بردارد که اجرای FATF بتواند در عمل و اجرای مبادلات ملی ایران با اروپایی‌ها و سایر کشورها را تسهیل کند. در این راستا نمایندگان مجلس روز گذشته مجددا ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT)را مورد بررسی قرار دادند که از ۲۲ ایراد شورای نگهبان، ۱۹ ایراد با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد، ۳مورد باقی مانده هم پیش از این به تصویب مجلس رسیده بود. پیش از این یک بار مجلس وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان شده بود که بخشی از آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داد که مجددا همان ایرادات به مجلس ارجاع داده شد. به همین دلیل دیروز ۱۹ ایراد به مجمع تشخیص فرستاده شد. برخی از شروط این لایحه از این قرار است: مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون جمهوری اسلامی ایران لازم‌الرعایه نیست. الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم اشغالگر صهیونیستی نیست.
تصویب پالرمو به مصلحت کشور


معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به بررسی لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: این لایحه به دلیل بحث‌هایی که مطرح و ابهاماتی که از سوی برخی اعضا ایجاد شد، برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی خود مجمع یعنی کمیسیون‌های سیاسی-امنیتی و حقوقی-قضایی ارجاع داده شده است. قرار شد این کمیسیون‌های تخصصی گزارش خود را تا هفته آینده ارائه کنند و لایحه پالرمو شنبه آینده دوباره در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود. ایرنا نوشت؛ لعیا جنیدی با بیان اینکه دولت سخت پیگیر موضوع است و درخواست تسریع هم دارد، گفت: برای همین بررسی لایحه در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و کمیسیون‌های تخصصی مجمع هم آن را رسیدگی می‌کنند. توقع داریم کمیسیون‌های تخصصی با تعمق بیشتر موضوع را بررسی و اختلاف نظر را رفع کنند چون دولت معتقد است تصویب این لایحه درمجموع به مصلحت کشور خواهد بود. وی افزود: تصویب لایحه پالرمو، هم اصلاح و بهبود بانکداری خودمان و هم برقراری ارتباط با بانکداری بین‌المللی را به همراه دارد و ما به برقراری ارتباط با بانکداری بین‌المللی نیاز داریم.
تقویت حق شرط‌ها
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی مجلس درتوضیح دلیل اصرار مجلس بر مصوبه در لایحه CFT و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: مجلس به تحکیم و تقویت حق شرط‌ها در لایحه CFT رأی داد. شورای نگهبان ۲۲ ایراد را به این لایحه گرفت که بعد از جلسه مشورتی برای رفع ایرادها تغییراتی در حق شرط‌ها اعمال شد و حتی تقویت گردید. در نهایت شورای نگهبان تنها سه مورد از مصوبات مجلس را پذیرفت و باقی مواد مجددا ارجاع شد. ایسنا نوشت، حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه با یادآوری اینکه هفت مورد به مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین دور بررسی ایرادات شورای نگهبان ارجاع شده بود، گفت: طبق رویه قانون‌گذاری اگر قاضی در کشور خارجی در مواردی مرتبط با کشور اسلامی حکم دهد، آن موارد قابلیت اجرا ندارد. به همین دلیل در زمان بررسی کنوانسیون‌ها به خصوص موارد قضائی و مرتبط با استرداد مجرمین و معاضدت‌های قضائی مجمع تشخیص نظر مصلحتی‌اش را اعلام می‌کند، در لایحه CFT نیز هفت ماده با این شرایط خود به خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت بقیه موارد هم در قالب حق شرط‌ها بود که آنها هم با نظر مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد. وی درباره روند بررسی این ایرادات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: در حال حاضر مجمع تشخیص مشغول بررسی لایحه پالرمو است بعد از آن نوبت به CFT است که فکر می‌کنم تا یک ماه آینده پالرمو و CFT تعیین تکلیف شود.
تصویب؟ به‌احتمال زیاد
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تصویب کلیات گزارش ارائه شده از سوی این کمیسیون دربارهCFT اظهار داشت: این مصوبه در حقیقت کاری که مجلس از حدود یکسال قبل شروع کرده بود را تمام کرد. هم دولت، ‌هم مجلس و هم شورای نگهبان در مورد چهارلایحه مربوط به«FATF» نظر خود را دادند و دو لایحه یعنی مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم در سه نهاد مذکور و حتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین و تکلیف شد. ایلنا نوشت، مصطفی کواکبیان با بیان اینکه امیدواریم مجمع ولو با برگزاری جلسه فوق‌العاده زودتر در این دو مورد نظر دهد، گفت: ما به عنوان مجلس معتقدیم مجمع صرفا بر سر اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان باید ورود کند و نمی‌تواند قانون‌گذاری جدید کند. نماینده تهران تاکید کرد: فکر می‌کنم با توجه به جو کلی مجمع تشخیص این دو مورد نیز در مجمع تصویب شود در غیر این صورت بزرگان باید تصمیم بگیرند که چه برخورد باید در مورد FATF داشته باشیم.