مشهد با زیارت گره خورده است


 
عبدالهی – نام مشهد که بر زبانت می آید، دلت به آسمان پر می کشد و زائر حرم آقا می شود. قطعه ای از بهشت در خراسان است که همیشه ملجا و پناه دلدادگان و عاشقان بوده و آرامش و قرار را در آن جست وجو کرده اند.  همه مردم ایران عزیز باور دارند که امام مهربانی ها، میزبانی است مهربان برای آن ها که زائر او می شوند و از هر کجای این کره خاکی به زیارت می آیند. این عشق و دلدادگی زائران به مشهد و حرم آقا، بیشتر جلوه می کند وقتی از زبان چهره ها و شخصیت های مختلف فرهنگی و هنری بر زبان می آید؛ چهره هایی که برای مردم قابل احترام اند و گاه الگو و سرمشق زندگی دیگران نیز می شوند. آن ها نیز که همچون همه ایرانیان، این شهر را ملجا و پناه خویش می دانند و گاه زائر آقا می شوند تا هوای دلشان در هوای حرم ایشان تازه شود. در طول این سال ها هر گاه با این چهره  هابه گفت وگو نشستیم و از آن ها درباره حال و هوای مشهد و زیارت پرسیدیم، منقلب شدند و از تجربه هایی گفتند که برایشان لذت بخش و ماندگار بوده است. مرور گفت وگوهای ما و دیگر رسانه های مشهد با این چهره ها بازگو کننده این حس و حال خوب است.
 
حسین الهی قمشه ای
باب نعمت به واسطه امام رضا(ع) در این سرزمین گشوده شده است

مرحوم والدینم، حظ عشق به خدا و انس با ائمه هدی(ع) را به من آموختند. مأنوس شدن با خدا و ائمه هدی(ع) زندگی را سرشار از آرامشی می کند که هرگز غبار اندوه و ناراحتی بر آن نمی‌نشیند. من همه ائمه هدی(ع) را دوست دارم، اما امام رضا(ع) را طور دیگری. شاید دلیل آن هم برمی‌گردد به این که ایشان ولی‌نعمت ما در ایران اسلامی هستند و خدا به واسطه وجود ذی‌جود ایشان، باب نعمت را بر ما در این سرزمین گشوده است. به یاد داشته باشیم دوست داشتن و انس با امام رضا(ع) به زندگی ما رنگ دیگری می‌دهد.
 


 مهران مدیری
 بهشتی ترین نقطه ایران

 آرامش را تنها متعلق به بهشتی ترین نقطه ایران عزیز، یعنی حرم امام رضا(ع) می دانم. یکی از شوق های کودکی ام در هنگام زیارت، دیدن کبوتر های حرم بود. گوشه ای می نشستم و با چشم هایم پرواز آن ها را دنبال می کردم. همیشه فکر می کردم که این کبوتر ها چه رازی با امام هشتم(ع) دارند، هنوز هم این حس و حال را دارم و اعتقادم بر این است که آن ها متفاوت تر از همه زائران حرم هستند، آن ها دلشان را برای آقا باخته اند.
 
حشمت مهاجرانی ،سرمربی اسبق تیم ملی ایران
امام رضا(ع) هیچ موقع ناامیدم نکردند

هر وقت فرصت دست می‌دهد و به مشهد سفر می‌کنم، خاطرات شیرین دوستان و کوچه پس کوچه‌های محله مان برایم زنده می‌شود.  هر وقت مسابقه بزرگی داشتم، به مشهد و پابوسی امام رضا(ع) می‌شتافتم، زیارتی می‌کردم و با استمداد از حضرتش برمی‌گشتم. حتی اگر فرصت اندک  هم بود، خودم را شبانه به مشهد می رساندم چون از برکت این سفر آگاه بودم. باور کنید هر آن چه می‎خواستم، آقا عنایت می‎کردند، هیچ وقت ناامیدم نکردند و دست خالی برنگشتم.
 
شهرام شکیبا،شاعر و طنز پرداز
مغناطیس عظیم خراسان

مغناطیس عظیمی در خطه خراسان وجود دارد که مشهد را برای دلدادگان اهل بیت(ع) عزیزترین و مقدس ترین سرزمین ها می کند. من همان حسی که از زیارت مکه معظمه و مدینه منوره و همین طور عتبات عالیات داشتم، از تشرف به حرم حضرت رضا(ع) دارم، اما به موجب همسایگی با این امام همام، ما ایرانیان احساس می کنیم که نسبت خویشاوندی بیشتری با حضرتش داریم.
 
عادل بزدوده ،نویسنده و کارگردان نمایش های عروسکی
هر بار که می آیم ...

از همان ایام طفولیت با آقا امام رضا(ع) ارتباط قلبی دارم و دوست دارم هر چند وقت یک‌بار ایشان گوشم را بگیرند و من را به سمت خودشان بکشانند؛ حرم و بارگاهی که از آن جا،  نور و رحمت و مهربانی به سراسر عالم منتشر می شود، چرا که حضرتش تنها به ما و شما تعلق ندارند، ایشان نگین عالم وجود هستند. با هربار تشرف به مرقد منور رضوی در آن هوا قدم می زنم و از حال معنوی جاری در آن فضای مقدس بهره‌ها می گیرم.
 
زهره حمیدی،بازیگر سینما و تلویزیون
قرار و آرامش مشهد

حال و هوای حرم و بارگاه، همه اش آرامش است. یک انرژی مثبت که قلب آدم را سبک می کند. مردم با خلوص نیت وارد این مکان زیارتی می‌‌شوند، به همین دلیل این جا موجی عرفانی دارد. برای من این مکان، حکم «قرار و آرامش» را دارد.
 
علیرضا افخمی،کارگرد‏ان سینما و تلویزیون
زیباترین تصویر

همه د‏ر هر شرایطی که زند‏گی می کنند،‏ به حرم امام رضا(ع) می آیند‏ و از ایشان آرامش می خواهند‏ و آرزوی شفاعت د‏ارند‏ و این زیباترین تصویری است که از حرم د‏ر ذهنم ثبت می شود‏. همه ما انس ویژه ای با امام هشتم(ع) د‏اریم و شفاعت ایشان آرزوی قلبی ماست. امید‏ که مشمول عنایت شان باشیم.
 
غلامرضا صنعتگر
وقف امام مهربانی ها

در محضر خود حضرت ،خودم و خانواده ام را وقف و بیمه امام رضا(ع) کرده ام و هر اتفاقی که بیفتد، خوش بینم چون می دانم خدا نگهدار همه ماست.او قطعاتی را نیز با محوریت مشهد و امام رضا(ع) در کارنامه هنری خود دارد، از آن جمله خواندن این شعر زیبا:
اومدم تا ببینم لحظه عاشق شدنو / به دلم افتاده بود صدا   زدین آقا منو / دل تنهامو آوردم با یه دنیا دلخوشی / کمتر از آهو که نیستم میشه ضامنم بشی
 
کوروش سلیمانی،بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون
مشهد؛ مقصدی پُر از آرامش و امنیت

سفر مشهد همیشه برایم فوق العاده بوده و هست. همواره حضور در فضای ملکوتی این بارگاه نورانی، برایم با احساس آرامش و امنیت همراه بوده است. در هر بار زیارت برای عزیزانم، مردم و سرزمینم دعا می‌کنم تا تحت توجهات آن امام همام روزهای بهتری پیش رو داشته باشیم. از طرفی شهر مشهد، شهری دیدنی است و بعد از زیارت حضرت رضا(ع)، حتما به آرامگاه فردوسی هم  سر می‌زنم و به این شاعر بزرگ ایرانی که زبان فارسی مدیون اوست، ابراز ارادت می‌کنم.
 
مریلا زارعی
از امام رضا(ع) مدد می خواهم

خدای مهربان، ما ایرانی ها را خیلی دوست داشته که بارگاه منور امام رضا(ع) در سرزمین ما واقع شده است. یادش به خیر برای تصویر برداری فیلم "شیار 143" در مراحل آمادگی بودم که تصمیم گرفتم به پابوس امام هشتم(ع) بیایم و برای این کار از ایشان یاری بخواهم، چون کاری ویژه برای شهدا و مادران دلشکسته آن ها بود. در این سفر کوتاه دو روزه، تمام لحظاتم در حرم آقا گذشت. در تمام لحظات زندگی ام به امام هشتم(ع) متوسل می شوم و از ایشان مدد می‌خواهم و می دانم این امام مهربان همیشه ما را دوست دارند و به یادمان هستند.
 
علیرضا خمسه
لبخندی که در حرم بر لب نشست

شاید خیلی ها خندیدن را بلد نیستند اما من خیلی خوب می خندم، حتی در اوج ناراحتی. یکی از زیارت هایم مربوط به زمانی بود که نزدیک به یک ماه از فوت پدرم می‌گذشت و راهی مشهد شدم تا در کنار امام رضا(ع) آرامش روحی بگیرم. در اوج خلوتم، صدای مهربان زائری را شنیدم که می گفت: این خمسه است که همیشه می خندد.  در آن لحظات با چشم گریان به روی آن زائر خندیدم چون می دانم شاد کردن مردم عین ثواب است و امام رضا(ع) همیشه بر خوشرویی و خنده بر لب داشتن تاکید داشت.
 
محمد گلریز
نشاط معنوی مشهد توصیف شدنی نیست

نشاط معنوی که در هر بار تشرف به مشهد احساس می کنم، توصیف شدنی نیست. در هر زیارت، اتفاقات جذابی هم برایم پیش می آید که همه از کرامات حضرت است. خاطرم هست یک بار    یکی از زائران سراغم آمد و بعد از احوال‌پرسی گرم گفت که چند سالی است در مشهد است و در هر بار زیارت، چون کارهای مرا دوست داشته و دارد، به نیابتم دو رکعت نماز می خواند. این حرفش حال مرا دگرگون کرد و خدا را شکر کردم که چنین مردم مهربانی داریم.
 
بهرنگ علوی ،بازیگر
مشهد برایم جای عجیبی است

همیشه مشهد برایم جای متفاوت و عجیبی است. گویی وجود و برکت آقا امام رضا(ع) موجب نگاه ویژه خداوند متعال به این سرزمین شده است. اعتقاد قلبی ام این است که وجود بارگاه مطهرحضرت رضا(ع) در خاک ایران، ضامن اتفاقات خوبی برای مردم این سرزمین در طول اعصار گذشته و اکنون است. من به آن حضرت اعتقاد و ارادت بسیاری دارم.
 
ناصر آویژه،بازیگر و کارگردان آثار نمایشی کودک و نوجوان
عظمت مشهد مدیون وجود حضرت رضا(ع) است

عظمت این شهر مدیون وجود حضرت رضا(ع) است و توصیف حال آدم‌هایی که از دور و نزدیک به نیت رسیدن به حوائجشان به این شهر می‌آیند، در دایره محدود کلمات نمی‌گنجد.  یک بار جمعی از خادمان حرم وارد کوپه ما شدند و فیش غذای مهمانسرای حرم را به مسافران دادند. مقصدم نیشابور بود، درخواست کردم فیش روز بعد را به من بدهند. خوشحال بودم اما فردایش با تاسف دیدم فیش را در جیب کت قبلی‌ام جا گذاشتم، انگار قسمت که نباشد نمی شود ... .
 
امیر یل ارجمند، بازیگر
من خانه زاد حضرتم

نمی دانم چطور بگویم، گوشت و پوستم با حرم امام رضا(ع) عجین شده است. من برکت و نورانیت این بارگاه را از نزدیک لمس کرده‌ام. با کسانی که از دور، گاه گاه سری به این صحن و سرا می زنند، خیلی فرق دارم. من خانه‌زاد این حضرتم. امیریل ارجمند با تک بیتی بر همه توصیفاتش نقطه پایان می گذارد و می گوید: کاخ همه شاهان جهان را که بگردی/ دربار کسی، پنجره فولاد ندارد
 
پروفسور سمیعی ،جراح مغز و اعصاب
وقتی اسم امام رضا(ع) می آید، همه ما محو می شویم

موقعی که من گفتم فقط حاضرم مرکز علوم مغز و اعصاب تهران را در یک بنیاد بسازم، افرادی که قبول کردند بنیاد را بسازند، خیلی هایشان خراسانی بودند و خراسانی ها به حق، یک عِرق و تعصب خاصی به امام رضا(ع) دارند. برای همین گفتند چون ما متوسلین امام رضا(ع) هستیم، اسم بنیاد را می گذاریم متوسلین امام رضا(ع) و این طور بود که اسم بنیاد درست شد. خیلی ها تصور می کردند اسم این بنیاد باید به نام بنده باشد اما خب وقتی اسم امام رضا(ع) می آید، همه ما محو می شویم و می رویم طبقات زیرین.
 
 مژده لواسانی
دلخوری هایم را به مشهد می آورم و جان سبک می کنم

من با امام رضا(ع) طی این سال ها یک ارتباط دلی دارم، واقعاً در معنای رفیق؛ یعنی امام رضا(ع) به معنای واقعی کلمه که در زبان عربی به آن رفیق می گوییم و از رفق و مرافقت و مدارا و دوستی می آید، برای من رفیق است. یعنی هرجای دنیا که باشم اگر برایم گرفتاری و کاری پیش بیاید، تنها چیزی که می دانم آرامم می کند این است که بلیت مشهد بگیرم و خودم را به حرم برسانم.  گاهی اوقات من همه دلگیری خودم از زندگی ام، کارم و شرایطم و همه دلخوری هایم را از آدم ها جمع می کنم و به مشهد می آورم و دل و جان سبک می کنم و برمی گردم.
 
 سید کاظم احمدزاده ،مجری تلویزیون
هر چه دارم از در خانه ایشان دارم

هر زمان که دلم برای حرم و امام رضا(ع) تنگ می شود به همراه همسرم به سمت حرم می ایستیم و با هم زیارت نامه می خوانیم. چشمانمان را می بندیم و حرم و صحن های آن جلوی چشمانمان می آید. احساس می کنیم در فضای ملکوتی و معنوی حرم هستیم. پدر و مادر من مشهدی هستند، حتی من دو سال و 10 ماه مشهد زندگی و همین جا ازدواج کردم. دختر اولم هم مشهد به دنیا آمده است. همه چیز من وقف آقاست. من هر چه دارم از در خانه ایشان دارم.
 
 بیژن امکانیان،بازیگر سینما و تلویزیون
پناهگاهی در مشهد

حرم امام‏ رضا(ع) برای من پر از خاطرات است؛ روزهایی که تازه بازیگرى را در تئاتر و فیلم ‏هاى کوتاه در مشهد شروع کرده ‏بودم، حرم برای ما مانند یک پناهگاه بود که با گروه ‏مان پس از تمرین به آن جا می ‏رفتیم. زیارت که می ‏کردیم چنان پرانرژی می‏ شدیم که برای هر فعالیتى آماده بودیم. هنوز هم وقتی به کارهای مذهبی دعوت می ‏شوم با اشتیاق می ‏پذیرم و حضورم در سریال ولایت عشق هم از آن حضورها بود که مطمئن ‏ام بدون اذن حضرت ممکن نبود.
 
محمدرضا حیاتی،گوینده خبر
دلمان به امام مهربانی ها قرص است

 یادآوری نام حضرت به ما آرامش می‌دهد و یادمان می‌آید اگر غم داریم امام مهربانی چون ثامن الحجج(ع) در جوار ما هستند. همیشه به این نکته فکر می‌کنم که اگر این همه لطف و محبت امام هشتم(ع) نبود، حالا کجای این زندگی ایستاده بودم؟ می‌دانم که اگر راهی را بدون یاد خدا و ائمه هدی(ع) شروع کنیم، سرانجامی نامبارک خواهد داشت و برای این  در زندگی احساس آرامش می کنیم که دل‌مان بعد از خدا به امام مهربانی‌ها حضرت رضا(ع) قرص و محکم است.
 
جهانگیر کوثری ،کارگردان
از شیفتگان مشهدم

من یکی از شیفتگان مشهد هستم، به این شهر و فضای معنوی آن علاقه زیادی داشته و مردمش را خیلی دوست دارم. شهر مشهد به دلیل آن که یکی از قطب‌های بزرگ زیارتی است، مورد توجه زائران کشورهای دیگر قرار می‌گیرد و این خود می‌تواند برای شهر مشهد هم درآمدزایی داشته و نیز پایگاهی برای مسلمانان جهان باشد.
 
 رضا حسین زاده، مجری و گوینده خبر
حس و حال دگرگونی

من فرزند امام رضا(ع) هستم و از کودکی تا الان همیشه به پابوسی حضرت مشرف می شدم اما این چند وقت اخیر به دلیل بیماری و جراحات شیمیایی نتوانستم به مشهد سفر کنم تا این که فرصت حاصل شد و توانستم به لطف موسسه همدم به زیارت آقا بیایم. وقتی در حال و هوای ملکوتی حرم حضرت رضا(ع) قرار می گیرم، دگرگون می شوم.
 
مجید اخشابی
هر وقت حرف از حضرت رضا(ع) باشد، با سر می آیم

هر وقت حرف و سخن از حضرت رضا(ع) در میان باشد و از من کاری بخواهند، با سر می آیم تا مجال زیارت حضرت نصیبم شود. ارادت به این خانه از ابتدا در روح و جانم نهادینه شده است و امیدوارم مهمان خوبی برای آن صاحبخانه باکرامت باشم.

 
سید مرتضی فاطمی، تهیه کننده و مجری برنامه های تلویزیونی
اوست که باید رخصت دهد

حرف را می کشانیم به سفرش به مشهد و حال و هوایی که از این شهر گرفته است؛ می گوید: راستش را بخواهید مشهد آمدن دلیل نمی خواهد، کسی این جا میزبان شماست که باید حضورتان را رخصت دهد. خوشحالم که قسمت شد در جوار حرم رضوی حاضر شوم و برای روزهای پیش رویم از ایشان کمک و استعانت بخواهم. ضمن این که هیچ جایی به اندازه حرم ایشان به آدم آرامش نمی دهد.