بازداشت اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و برادرش

آرمان: اسماعیل بخشی و سپیده قلیان دو فردی که در ماجرای اعتراضات کارگران هفت‌تپه ادعاهای غیرواقعی مطرح کرده بودند، بازداشت شدند. فارس نوشته است که «بخشی قبل از وصل شدن به تیم خروج از کشور» دستگیر شد. به نوشته این خبرگزاری، بخشی که با طراحی صورت گرفته از صبح متواری شده بود و مقرر بود با برنامه‌ریزی صورت گرفته از کشور خارج و پروژه شکنجه سازی علیه نظام را در خارج از کشور اجرایی و ادامه دهد با اشراف موثر نیروهای امنیتی دستگیر شد. دادستان دزفول هم درباره بازداشت بخشی گفت: با نیابت قضائی از سوی دادستانی شهرستان شوش و درخواست جلب بازداشت اسماعیل بخشی، دستور جلب این فرد در دادسرای دزفول صادر شد. محمدی با بیان اینکه با نیابت قضائی از سوی دادستانی شهرستان شوش و درخواست جلب بازداشت اسماعیل بخشی، دستور جلب این فرد در دادسرای دزفول صادر شد، گفت: این فرد دوشنبه در دزفول با همکاری نیروهای امنیتی-انتظامی دستگیر شده است. وی با تکذیب خبر منتشره مبنی بر هجوم نیروهای مسلح ناشناس به خانه وی تصریح کرد: این فرد از صبح روز گذشته متواری شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته و پس از اقدامات موثر عملیاتی دستگیر شد. ‎دادستان دزفول گفت: این فرد پس از اجرای نیابت به دادسرای شوش اعزام شده است.
جزئیات بازداشت سپیده قلیان
همچنین دادستان دزفول با اعلام خبر دستگیری سپیده قلیان اظهار داشت: یکی از برادران متهم که ماموران را مجروح کرده بود نیز بازداشت و روانه زندان شد. محمدی گفت: با نیابت قضائی از سوی دادستانی شهرستان شوش و پس از صدور دستورات قانونی ضابطین به منزل این فرد مراجعه کردند. در هنگام مراجعه ماموران با مقاومت برادر و سایر اعضای خانواده که از اجرای حکم تمرد کرده مواجه می‌شوند و برادر وی با ضابطین درگیر می‌شود. وی تصریح کرد: در این درگیری ۲مامور مرد و یک زن زخمی می‌شوند؛ اما شرایط با دقت مدیریت و در نهایت متهم دستگیر می‌شود. همچنین یکی از برادران متهم که ماموران را مجروح کرده بود نیز بازداشت و روانه زندان شد.
مستند «طراحی سوخته»


29دی ماه هم مستند «طراحی سوخته» از صداوسیما پخش ‌شد که درباره پشت صحنه آشوب‌های سال 96 تا 97 و همچنین سوءاستفاده جریان‌های مارکسیستی از تجمعات کارگری و ماجرای اسماعیل بخشی بود. در قسمتی از آن با اشاره به شکست پروژه تابستان داغ، «تلاش برای به انحراف کشاندن برخی مطالبات بحث صنوف مختلف» را مرحله دیگر پروژه دشمن دانسته و این طور به ماجرای شرکت هفت تپه رسید: «مشکلات کارگران شرکت هفت تپه که علت اصلی آن واگذاری به بخش خصوصی و سوء مدیریت مدیران جدید است، محملی می‌شود برای به انحراف کشاندن این مطالبات بحق و اجرای اجزایی از طراحی.» در ادامه، تأیید می‌شود که «کارگران هفت تپه به پرداخت نشدن حقوق و نحوه واگذاری معترض بودند» اما مطرح شدن چند نفر به‌عنوان لیدر اصلی و «تمرکز رسانه‌های بیگانه روی اسامی و تصویر چند نفر» از جمله اسماعیل بخشی نشانه آن است که «جریانی به‌دنبال آن است تا موضوع(شرکت هفت تپه) حل نشود و قضیه ادامه پیدا کند».
خلاف قانون
نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به مستند پخش شده، اظهار داشت: تصور کسانی که برنامه اعترافات می‌سازند بر این است که می‌توانند با ساخت آن به افکار عمومی جهت دهند. اگر صداوسیما یک مقبولیت نسبی اجتماعی داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد، ولی تا زمانی که در جامعه جایگاه قابل توجهی نداشته باشد برنامه‌هایی که می‌سازد به شکاف بیشتر مردم با آنها منجر خواهد شد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به پخش برنامه اعترافات تلویزیونی اسماعیل بخشی، می‌گوید: بگذارید از منظری دیگر به موضوع بپردازم. تصور کنید در جریان بازداشت آقای بخشی یک بازجو یا یک نیرویی تخلفی کرده، چه اشکالی دارد که با بررسی دقیق موضوع به مردم گفته شود فلانی با این آقا برخورد احساسی و اشتباه داشته و ما هم با او برخورد کردیم؟ او این سوال را طرح کرده که اگر این نوع شفاف‌سازی‌ها در جامعه صورت بگیرد بهتر است یا بر هر چالشی سرپوش بگذاریم؟ او می‌گوید: نمی‌شود تا موضوعی بحث‌برانگیز پیش می‌آید مرتب بگوییم دروغ و کذب است و همه چیز را تکذیب کنیم. باید قبول کنیم در برخی حوزه‌ها اقدامات خلاف قانون صورت می‌گیرد و هیچ‌کس هم نمی‌تواند این را انکار کند. این نماینده مجلس دهم می‌گوید: افرادی یاد گرفتند که خودسرانه اقدام کنند و فکر می‌کنم دستگاه‌های امنیتی کشور باید یک بار برای همیشه با این افراد برخورد قاطعی کنند تا پرونده چنین کار‌هایی بسته شود و دیگر شاهد اتفاقات تلخ این‌چنینی نباشیم. او گفته اگر فردی دستگیر شود و پس از آزادی، حتی به دروغ بگوید من در دوران بازداشت، مورد ضرب و شتم واقع شدم، ۸۰ درصد جامعه این حرف را می‌پذیرند. دلیل باور جامعه این است که مسئولان امر همیشه ضرب و شتم را تکذیب کردند، از این‌رو بسیاری از مردم به آنها بی‌اعتماد شدند. برای همین می‌گویم کاش اگر تخلفی انجام می‌شود شفاف به مردم گزارش شود و سپس روی به اصلاح آن روند آورد تا اعتماد در جامعه افزایش پیدا کند. جعفرزاده ادامه داد: قرار نیست نظام جمهوری اسلامی ایران به خاطر تخلف افرادی معدود، کلی هزینه پرداخت کند و امیدوارم این فضای اعتمادسازی که نیاز بزرگ این روز‌های کشور است هرچه زودتر به منصه ظهور برسد. نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفته از سال ۸۸ به بعد صداوسیما مرتب در برنامه‌هایش به نفع یک جناح خاص کار کرده در حالی که صداوسیما، ملی است و باید رسانه‌ای آزاد باشد و عیب و ایراد را در تمام حوزه‌ها و بدون نگاه جناحی به اطلاع مردم برساند. اگر چنین روندی را دنبال کند حتماً بیش از پیش در قلب مردم خواهد رفت و آنگاه شاهد خواهیم بود که مردم کمتر روی به رسانه‌های بیگانه خواهند آورد. متاسفانه امروز بسیاری از مردم، اخبار صداوسیما را گوش نمی‌کنند و اگر هم می‌شنوند خیلی باور ندارند، این موضوع نشان می‌دهد که تغییر در روش و منش صداوسیما، لازم و ضروری است.