آزمون سخت اروپايي‌ها


اروپا در دوراهي بزرگي قرار گرفته است. بدين معنا که يا بايد مقابل آمريکا بايستد و سازوکار مالي اقتصادي با ايران را تعريف کند، يااز مواضع خود عقب نشيني کند وبه خواسته‌هاي زورگويانه آمريکايي‌ها تن دهد.

اين در حالي است که در آستانه اجرايي شدن اس.پي.وي کاخ سفيد کشور‌هاي اروپايي را تهديد کرد که در صورت تلاش براي نابودي تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران با مجازات‌هاي سختي رو‌به‌رو خواهند شد.به گزارش ايلنا از اسوشيتدپرس، مقامات کاخ سفيد گفتند، اگر اتحاديه اروپا با ايجاد يک کانال پرداخت پول براي تسهيل تجارت با ايران بخواهد تحريم‌هاي آمريکا را از بين ببرد و اين تحريم‌ها را دور بزند، کشورهاي اروپايي با جريمه‌هاي سنگين و مجازات‌هاي سختي رو به‌رو خواهند شد.

در ادامه اين خبر آمده است: دولت ترامپ از نزديک بر تلاش‌هاي اروپا براي ايجاد يک کانال پرداخت پول جايگزين براي تسهيل تجارت با ايران و دور زدن تحريم‌هايي که ايالات متحده عليه ايران اعمال کرده نظارت دارد.

کاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي تاکيد کرد: به اروپاييان هشدار مي‌دهمي‌که اگر آنها سعي در پايان دادن به تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران داشته باشند، به جريمه‌هاي شديد و مجازات‌هاي سختي دچار خواهند شد.

اين در حالي است که بدون شک، اتحاديه اروپا با برنامه‌ريزي پيش مي‌رود، اما اگر اين ساز و کار اجرايي شود، روابط تجاري آتلانتيک به شدت تحت تاثير قرار خواهد گرفت.

چندي پيش فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در مورد ساز و کار مالي ايران و اروپا خاطرنشان کرد که آماده‌سازي اين سيستم در مرحله پيشرفته قرار دارد.

«مايا کاسيانچيچ» سخنگوي موگريني هم، هفته گذشته در بروکسل به خبرنگاران گفت: «اميدوارم که بتوانيم خيلي زود اجرايي شدن اين ساز و کار را اعلام کنيم.» مقام‌هاي بلندپايه کاخ سفيد هم روز جمعه اعلام کردند که ايالات متحده به طور کامل تحريم‌ها را اعمال خواهد کرد و افراد و اشخاصي را که در جهت تضعيف اين تحريم‌ها عمل مي‌کنند مسئول مي‌داند و با آنها برخورد خواهد کرد. «تام کاتن»، سناتور آمريکايي در اين باره به اسوشيتدپرس گفت: « کشورهاي اروپايي يک انتخاب دارند؛ يا با ايران کار کنند و يا با ايالات متحده کار کنند. من اميدوارم متحدان اروپايي ما عاقلانه انتخاب کنند.» «مارکو روبيو» سناتور آمريکايي هم مدعي شد ما بايد با تلاش براي ايجاد ساز و کار مالي که وسيله‌اي براي جلوگيري از حداکثر فشار آمريکا عليه ايران است، مقابله کنيم، به ويژه وقتي که استثناهاي بشردوستانه در قوانين تحريم آمريکا وجود دارد بايد با اين ساز و کار مالي مقابله کنيم.