مشکلی برای پرواز به کشورهای خارجی وجود ندارد


گروه راه ومسکن: دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي اعلام کرد که به جز تحريم هواپيمايي ماهان براي سفر به مقصد آلمان، شرکت‌هاي هواپيمايي ايران مشکلي براي پرواز به کشورهاي خارجي ندارند و امکان پرواز براي آنها وجود ندارد.

مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با ايسنا، در ارتباط با آخرين وضعيت شرکت‌هاي هواپيمايي ايران جهت پرواز به کشورهاي خارجي، اظهار کرد: پرواز شرکت‌هاي هواپيمايي به مقاصد خارج از کشور بلامانع است و شرکت‌هاي هواپيمايي از نظر تداوم پروازي مشکلي ندارند. نکته‌اي که وزير راه و شهرسازي در ارتباط با تحريم هواپيمايي ايران مطرح کردند مربوط به تحريم صنعت هواپيمايي ايران است که به حوزه قطعات، تجهيزات و فروش هواپيما مي‌شود و از سال ۱۳۵۸ توسط آمريکايي‌ها اعمال شده است و آنها هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران را تحريم کردند تا بدين طريق اجازه پرواز را ندهند و صنعت هواپيمايي ايران را تحريم کنند و روز به روز نيز تحريم‌ها را سخت‌تر کردند.

وي ادامه داد: در حال حاضر پروازهاي شرکت‌هاي هواپيمايي کشور به مقاصد خارجي انجام مي‌شود و به جز پرواز ماهان‌اير به آلمان که به تازگي با تحريم مواجه شده است مشکلي براي ساير پروازها وجود ندارد.

به گفته دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي درحالي که پروازهاي ماهان‌اير به مقصد آلمان تحريم شده است، اما کماکان پروازهاي ايران‌اير به آلمان برقرار است و احتمال برقراري پرواز قشم‌اير به آلمان وجود دارد.

به گزارش ايسنا، پس از آن‌که دولت آلمان اعلام کرد که شرکت هواپيمايي ماهان اير از سال ۲۰۱۹ ميلادي ديگر قادر نخواهد بود براي پروازهاي خود از فرودگاه‌هاي اين کشور استفاده کند، به تازگي محمد اسلامي- وزير راه و شهرسازي- بيان کرد که تمامي‌شرکت‌هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران از جمله ايران اير نيز در فهرست تحريم‌ها قرار دارند، موضوعي که موجب شد ابهاماتي در خصوص پرواز شرکت‌هاي هواپيمايي ايران به مقصد کشورهاي ايجاد شود.

وي با تاکيد بر اينکه که اين قبيل اقدامات خلاف حقوق بين‌الملل است، خاطرنشان کرد که آمريکا همواره در طول تاريخ چنين اقداماتي عليه جمهوري اسلامي‌ايران انجام داده است و ملت ايران نيز شاهد اقدامات تروريستي و حمايت از تروريسم از جانب آمريکا بوده‌اند.

وزير راه و شهرسازي همچنين همچنين در خصوص تحريم شرکت هواپيمايي ماهان از سوي آلماني‌ها اظهار کرد که در نامه‌اي که از سوي دستگاه متولي حوزه حمل و نقل هوايي آلمان به سازمان هواپيمايي کشور ارسال شد، مطالبي درج شد که زيبنده نبود که البته از سوي سازمان هواپيمايي کشوري نيز پاسخ نامه آن تهيه و ارسال شد. گفتني است ابتداي دي ماه بود که دولت آلمان اعلام کرد که شرکت هواپيمايي ماهان اير از سال ۲۰۱۹ ميلادي ديگر قادر نخواهد بود براي پروازهاي خود از فرودگاه‌هاي اين کشور استفاده کند.