وداع غم انگیز با جام ملت‌های آسیا


گروه ورزشی: تيم‌هاي ملي ايران و ژاپن از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه هزاع بن زايد العين به مصاف هم رفتند که در پايان ژاپني‌ها توانستند با سه گل از سد ايران بگذرند و ما را دوباره در رسيدن به جام ناکام بگذارند.

ديدار تيم‌ملي فوتبال ايران برابر ژاپن از چارچوب مرحله نيمه نهايي جام ملت‌هاي آسيا در حالي از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه هزاع بن زايد العين امارات آغاز شد که بسياري اميدوار بودند ايران اين بار با وجود نتايج خوب و بخت مناسبش در قرعه‌ها بتواند بعد از چهار دهه جام ملتهاي آسيا را فتح کند. ترکيب ايران در اين بازي شامل عليرضا بيرانوند، مرتضي پورعلي‌گنجي، حسين کنعاني‌زادگان، ميلاد محمدي، رامين رضائيان، احسان حاج‌صفي، اميد ابراهيمي‌(کارت زرد)، اشکان دژاگه (سامان قدوس ۷۲)، وحيد اميري (کارت زرد)، عليرضا جهانبخش (مهدي ترابي ۷۲)و سردار آزمون بود.

در ترکيب ژاپن هم شوئيچي گوندا، يوتو ناگاتومو، تاکهيرو تومياسو، هيروکي ساکاي (کارت زرد) (سي موريا)، مايا يوشيدا، واتارو اندو (شيوتاني ۶۱)، گاکو شيباساکي، گمکي‌هاراگوچي، تاکومي‌مينامينو، ريتسو دوان (ايتو ۸۹) و يويا اوساکو بازي کردند.

با آغاز بازي، ژاپني‌ها، نخستين شوت را روانه دروازه ايران کردند که پورعلي‌گنجي با تکل به موقع مسير توپ را سد کرد. دقايقي بعد، شروع خوب ايران از دهانه دروازه بيرانوند منجر به موقعيت خوبي براي آزمون شد اما پاي او به اندازه چند سانتي‌متر کوتاه بود و نتوانست با قدرت به توپ ضربه بزند و در نهايت توپ توسط گوندا کنترل شد. بعد از انجام دو حمله ناقص در دقايق نخست بازي، جريان اين ديدار از سوي هر دو تيم متعادل دنبال شد. در دقيقه ۱۲، ژاپني‌ها با سرعت بالايي تدارک يک ضد حمله را ديدند که ضربه مينامينو در دهانه محوطه شش قدم ايران با دخالت کنعاني‌زادگان به کرنر رفت و ثمري براي آبي‌پوشان نداشت.

در دقيقه ۱۷، کرنر ژاپن روي دروازه ايران، با ۱ضربه سر يوشيدا همراه بود و با اختلاف بسيار اندکي از دروازه بيرانوند به اوت رفت. کمتر از يک دقيقه بعد، دوان مي‌توانست روي شوت فني خود از دهانه محوطه هجده قدم دروازه ايران را باز کند اما اين ضربه آرام با اختلاف اندک از ديرک دروازه به بيرون رفت.

در دقيقه ۲۲، سردار آزمون در گوشه محوطه شش قدم ژاپن دست به حرکتي انفرادي زد و با عبور از دو بازيکن ژاپني، شوت زد که ضربه او با برخورد به پاي گوندا با فاصله بسيار کمي‌به کرنر رفت تا همچنان بازي بدون گل دنبال شود. ضربه کرنر نيز بعد از دخالت جهانبخش به آزمون رسيد که اين بازيکن تحت فشار مدافع ژاپن، تعادلش بهم خورد اما داور اعتقادي به پنالتي نداشت.

ارسال بسيار خوب حاج صفي از جناح راست زمين ژاپن، پيش از رسيدن به آزمون از فاصله چند قدمي‌دروازه، توسط يوشيدا به کرنر رفت.

بعد از گذشت حدود يک ربع و در دقيقه ۴۳، احسان حاج صفي نخستين شوت به سمت دروازه را زد که با فاصله نسبتاً زياد از بالاي دروازه ژاپن به بيرون رفت.

با شروع نيمه دوم، ساکاي با خطاي هند، مانع از رسيدن توپ به بازيکن ايران شد تا داور استراليايي ساکاي را با کارت زرد جريمه کند. نخستين موقعيت خطرناک بازي توسط تيم ايران خلق شد. ارسال حاج صفي به روي دروازه توسط گوندا برگشت داده شد که در ادامه حاج صفي شوت خود را به سکوي هواداران فرستاد.

گل: اوساکو يويا توانست در دقيقه ۵۶ دروازه بيرانوند را با ضربه سر باز کند. روي اين گل، مدافعان ايران بدون توجه به جريان بازي، اعتقاد داشتند داور استراليايي نسبت به تمارض بازيکن ژاپن، بايد کارت زرد نشان دهد که روي غفلت آن‌ها و بي توجهي به جريان بازي، ژاپن گل نخست را زد. در ادامه حملات پر دامنه ايران، در دقيقه ۶۱، عليرضا جهانبخش با ضربه محکم از روي خطاي ايستگاهي، دروازه ژاپن را تهديد کرد که گوندا توپ را به کرنر فرستاد. پنالتي: در دقيقه ۶۳، روي ضد حمله ژاپني‌ها، مرتضي پورعلي‌گنجي روي پاس مهاجم ژاپن تکل زد که توپ به دست او خورد و داور نقطه پنالتي را نشان داد. در ادامه داور تصميم گرفت صحنه پنالتي را توسط var کنترل کند. گل: در دقيقه ۶۷، يويا توانست از روي نقطه پنالتي گل دوم خودش و تيمش را وارد دروازه بيرانوند کند.

برخلاف انتظارات، ژاپن با استفاده از دست پاچگي بازيکنان ايران، جريان بازي را در اختيار گرفت و ساکاي در دقيقه ۷۰ با عبور از بازيکنان ايران، دروازه تيم ملي را با خطر رو به رو کرد که شانس به تيم ملي همراه بود.

در ادامه بازي، ژاپني‌ها با دفاع منطقي جلوي تدابير تاکتيکي کي‌روش و ايران را گرفت و اجازه نداد ايران در داخل محوطه جريمه سامورايي‌ها صاحب موقعيت شد. در سوي مقابل آبي‌پوشان از هر گونه اشتباه بازيکنان ايران براي تشکيل يک ضد حمله تند و تيز استفاده کردند. در دقيقه ۸۲، تيم ملي صاحب موقعيت گل نسبتا خوبي شد اما آزمون نتوانست به توپ ضربه بزند و اين فرصت از مقابل دروازه عبور کرد.

تلاش‌هاي بدون ثمر ايران در دقايق پاياني، در برابر بازي منطقي و دفاعي ژاپن، منجر به تداوم اين نتيجه تا پايان وقت‌هاي معمول شد تا بازي با تنش وارد دقايق اضافه شود و ژاپن در نااميدي بازيکنان ايران به گل سوم برسد. بالاخره سوت داور به صدا درآمد تا بازيکنان ايران در بهت و ناباوري ناشي از چند اشتباه کوچکشان با نتيجه 3 بر صفر بازي را به سامورايي‌ها ببازند. اين باخت را بايد به خداحافظي کي روش از فوتبال ايران هم تعبير کرد.