توافق بانکی مهم ایران و سوریه

معاون اول رئیس‌جمهور به دمشق رفت
توافق بانکی مهم ایران و سوریه
استقبال رسمی نخست وزیر سوریه از جهانگیری
آرمان: معاون اول رئیس‌جمهور به منظور رایزنی و تبادل دیدگاه‌ها با مقامات بلندپایه سوریه، وارد دمشق شد. اسحاق جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه دمشق از سوی وزرای حمل و نقل و اقتصاد سوریه، وزیر راه و شهرسازی کشورمان و رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه مورد استقبال قرار گرفت. پس از آن، جهانگیری از سوی عماد خمیس نخست وزیر این کشور به صورت رسمی مورد استقبال قرار گرفت. در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سوریه، دکتر جهانگیری و عماد خمیس از یگان تشریفات سان دیدند و هیات‌های همراه را به یکدیگر معرفی کردند. دکتر جهانگیری در جریان این سفر دو روزه با بشار اسد رئیس‌جمهور، عماد خمیس نخست وزیر، ولید معلم وزیر خارجه و برخی دیگر از مقامات سوری دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. شرکت در نشست کمیسیون مشترک عالی ایران و سوریه، حضور در مراسم امضا موافقت نامه‌های همکاری دو کشور، برگزاری کنفرانس مشترک خبری، سخنرانی در همایش بازرگانی ایران و سوریه، زیارت مقام حضرت زینب(س)، زیارت مرقد حضرت رقیه(س) و بازدید از مسجد اموی از دیگر برنامه‌های معاون اول رئیس‌جمهور در این سفر خواهد بود. گفتنی است وزیر نیرو، مدیرکل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در این سفر همراه معاون اول رئیس‌جمهور هستند.


توافق بانکی مهم ایران و سوریه
معاون رئیس جمهور ایران که در دمشق حضور دارد از حصول توافق بانکی بسیار مهم با سوریه خبر داد. اسحاق جهانگیری اعلام کرد که ایران به توافقنامه‌های بانکی «بسیار مهمی» با سوریه دست یافته و تهران یک نیروگاه در استان لاذقیه سوریه ایجاد خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، جهانگیری که این سخنان را در دمشق، پایتخت سوریه مطرح می‌کرد، افزود: «همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار سوریه بودیم در فاز بازسازی نیز در کنار سوریه خواهیم بود.»
دیدارعراقچی با آمانو
همچنین دیروز معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با یوکیا آمانو درباره آخرین وضعیت همکاری‌ها در چارچوب برجام دیدار کرد. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه به منظور انجام مشورت‌های سیاسی با مقامات سه کشور اروپایی صبح روز دوشنبه عازم اتریش شد. وی علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با وزرای امور خارجه و دیگر مقامات سه کشور اروپایی دیدار و پیرامون موضوعات روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر خواهد داشت. همچنین دور جدید مذاکرات سیاسی معاونان ویران خارجه ایران و اتریش برگزار شد. سیدعباس عراقچی عصر دوشنبه در دیدار با پترلیک همتای اتریشی خود موضوعات مختلف دوجانبه، مسائل منطقه‌ای، برجام و SPV را مورد بحث قرار دادند.