هدفگذاري ۳ميليارد دلاري مبادلات ايران و سوريه


گروه تجارت: رئيس اتاق بازرگاني ايران: اگر مشکلات موجود در روابط بانکي، بيمه و حمل ونقل رفع شود مبادلات دو کشور در سال اول مي‌تواند از ۳ ميليارد دلار فراتر رود

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، غلامحسين شافعي که در راس هيئت تجاري اتاق ايران به دمشق سفر کرده با اشاره به اينکه اکنون فرصت تجديد همکاري‌‎ها ميان ايران و سوريه، مهيا شده افزود: ايران و سوريه در گذشته در زمينه صادرات مواد غذايي و مشارکت شرکت‌هاي کوچک و متوسط همکاري داشته‌اند در شرايط کنوني هم فعالان اقتصادي کشور مي‌توانند در سه زمينه صادرات مواد غذايي، خدمات عمراني و صادرات و توليد مصالح ساختماني در بازسازي زيرساخت‌هاي سوريه فعاليت کنند.

وي با اشاره به اينکه در چارچوب قرارداد تجارت آزاد با سوريه، به جز ۸۸ قلم کالا، ديگر کالا‌ها را مي‌توان به اين کشور صادر کرد، گفت: ما در گذشته با سوريه در زمينه صادرات مواد غذايي و مشارکت شرکت‌هاي کوچک و متوسط همکاري داشتيم که به دليل اتفاقات سال‌هاي اخير سوريه، اين ارتباط قطع شد، اما الآن زمان مناسبي است که بتوانيم دوباره اين همکاري‌ها را تجديد کنيم.

شافعي افزود: ما در زمينه زيرساخت‌هاي کشور سوريه مي‌توانيم همکاري داشته باشيم چراکه در زمينه‌هاي عمراني و خدمات فني مهندسي در ميان کشور‌هاي منطقه توانايي‌هاي بالايي داريم.

  • راه‌اندازي صنايع سوريه

وي گفت: ايران در حوزه ماشين‌آلات و فناوري‌هاي روز در راه‌اندازي صنايع سوريه ظرفيت‌هاي قابل‌توجهي دارد که با در اولويت قرار گرفتن بازسازي زيرساخت‌هاي سوريه، مي‌توان از آن استفاده کرد.

رئيس اتاق ايران، توليد و استفاده از مصالح ساختماني را يکي از نياز‌هاي بالاي اين کشور خواند و گفت: اين حرکت مي‌تواند يک تحرک جديد در توليد اين مصالح در کشور ايجاد کند.

شافعي با اشاره به ايجاد شدن کميتهٔ مشترک ايران و سوريه و کميته ويژه بازسازي سوريه در اتاق ايران، افزود: در اين سفر قرار است طرف‌هاي سوري اين کميته‌ها که در تنظيم رابطهٔ اقتصادي بين فعالان بخش خصوصي ايفاي نقش مي‌کند نيز مشخص شوند که در اين صورت با کمک دولت‌هاي دو کشور، مسير حرکت بخش خصوصي هموار و با اين اقدام سرآغاز فصل جديدي از همکاري‌هاي بخش خصوصي دو کشور فعال خواهد شد. وي ادامه داد: ما کميتهٔ مشترک بين دو کشور را در ايران ايجاد کرديم و مسئولان آن مشخص شده‌اند که زمينه‌اي براي تشکيل اتاق مشترک است. رئيس اتاق ايران گفت: اتاق‌هاي مشترک بازوي اجرايي فعاليت اقتصادي برون‌مرزي هستند که تأثيرگذاري بالايي بر روابط اقتصادي دو کشور خواهد داشت. وي افزود: ما انجمن هلدينگ‌هاي کشور را که وابسته به اتاق ايران است به‌عنوان نقطهٔ اصلي اثرگذاري ايجاد کرديم که استقبال خوبي هم از آن شده است.

  • ايجاد شرکت حمل‌ونقل مشترک

رئيس اتاق ايران با تأکيد بر اينکه حمل‌ونقل و مسائل بانکي و بيمه‌اي دو مشکل عمده بر سر همکاري‌هاي اقتصادي ايران و سوريه است، گفت: اگر اين مسائل حل شوند در ميدان رقابت جاي ويژه‌اي براي کشورمان فراهم خواهد شد.

شافعي افزود: ما نيازمند يک همکاري سه‌جانبه در زمينه حمل‌ونقل بين ايران، عراق و سوريه هستيم و بايد يک شرکت حمل‌ونقل مشترک ايجاد کنيم که قبلاً در بخش خصوصي درباره آن بحث شده که در اين سفر نيز مطرح خواهد شد.