لزوم ساماندهی بازار گوشت


گروه اصناف: به نظر مي‌رسد اين روزها بيش از آنکه تحريم‌ها و مشکلات خارجي و دشمني‌ها عرصه را بر مردم تنگ کند، اين آقايان وزير و وکيل و معاون و مشاور و قس علي‌هذاي خودمان هستند که با بي‌تدبيري‌ها، خونسردي‌ها و البته ناکارآمدي، کمر مردم را زير بار مسائل روزمره‌اي همچون مرغ و گوشت، خم کرده‌اند. آقاياني که يک تريلي هم نمي‌تواند سِمَت و عنوان و پست و مقامشان را هم بکشد. به هر حال يک تُن گوشت منجمد وارداتي تنظيم بازار با دستور مقامات قضايي در گشت مشترک تعزيرات و دادستاني تهران به نرخ مصوب به دست مردم رسيد. به گفته حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين شهر در مجلس شوراي اسلامي‌خطاب به وزير جهاد کشاورزي، گفت: آقاي حجتي مردم از نوع برخورد شما با افزايش قيمت گوشت ناراحت هستند، چرا براي جلوگيري از قاچاق گوشت اقدامي‌نکرديد؟

به گزارش ايرنا، روز سه شنبه، گشت مشترک تعزيرات حکومتي و دادستاني تهران براي نظارت بر عرضه گوشت‌هاي تنظيم بازار بر اساس اعلام گزارش کارشناسان جهاد کشاورزي از يک واحد‌ صنفي در محدوده شرق تهران به صورت سرزده بازرسي کرد. در اين گشت که با حضور نماينده دادستان عمومي‌و انقلاب تهران، رئيس گشت‌هاي مشترک تعزيرات حکومتي و قاضي شعبه 46 تعزيرات، روابط عمومي‌دادسراي عمومي‌و انقلاب، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، کارشناسان جهاد کشاورزي و نيروي انتظامي‌برگزار شد، در يک واحد صنفي يک تُن گوشت تنظيم بازار منجمد انبار شده بود.

متصدي اين واحد صنفي گفت: گوشت‌هاي تنظيم بازار را از دلالان که گوشت‌ها را در ميادين ميوه و تره بار تهيه مي‌کنند به قيمت 4٨ هزار تومان مي‌خرم و با هزار تومان سود مي‌فروشم. بهروز طالبيان، رئيس گشت‌هاي مشترک تعزيرات و قاضي شعبه 46 درباره اين اقدام اعلام کرد: فروش گوشت منجمد وارداتي که گوشت تنظيم بازار است؛ تخلف محسوب مي‌شود و اين مسأله موجب اخلال در بازار گوشت و نظام اقتصادي شده است. وي ادامه داد: تخلف محرز است زيرا گوشت‌هاي تنظيم بازار فقط در مکان‌هاي مشخصي که با نصب بنر اعلام شده است، امکان عرضه دارد همچنين اين گوشت‌ها مختص مصرف خانوار و براي تنظيم بازار گوشت است و نبايد به مصرف کبابي‌ها و رستوران‌ها برسد. طالبيان در پاسخ به متصدي اين واحد صنفي که مي‌گفت، اين مقررات را نمي‌داند، گفت: جهل به قانون رافع مسئوليت نيست و صاحب اين واحد صنفي که از وضع بازار کاملا آگاه است، غيرممکن است که تخلف خود را نداند. قاضي تعزيرات تصريح کرد: مشتري اصلي اين گونه واحد‌هاي متخلف اغلب رستوران‌ها و کبابي‌ها هستند که آنها نيز گوشت‌هاي منجمد را به عنوان گوشت تازه در غذاهاي خود مصرف مي‌کنند. رئيس گشت‌هاي مشترک تعزيرات در تهران اظهار داشت: نظارت بر تامين مايحتاج ضروري مردم با قاطعيت ادامه دارد و دستگاه‌هاي نظارتي به صورت محسوس و نامحسوس به بازار نظارت مي‌کنند و براي احقاق حقوق مردم هيچ گونه اغماضي ندارند. طالبيان اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف، گزارش آن را از طريق سامانه ١٣5 تعزيرات حکومتي يا سامانه ١٢4 سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند. پس از بررسي‌ها، در حالي که متصدي اين واحد متخلف مي‌گفت گوشت‌هاي منجمد را از دلال‌ها مي‌خرد اما همه کارتن‌ها با سريال‌هاي پشت سرهم در سردخانه انبار شده بود. طالبيان گفت: بايد دلال‌ها مشخص شوند زيرا اينکه صاحب اين واحد صنفي مي‌گويد گوشت را از دلال‌هاي خرد مي‌خرد، دروغ است.

  • صحت و سقم گوشت 110 هزار توماني

علي اصغر ملکي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي با تکذيب افزايش قيمت اين نوع گوشت به ۱۱۰ هزار تومان گفت: قيمت هر کيلوگرم شقه بدون دنبه براي مصرف کنندگان امروز به ۸۵هزار تومان کاهش يافته است.وي در گفتگو با مهر، اخبار منتشر شده مبني بر افزايش نرخ گوشت گوسفندي به ۱۱۰ هزار تومان در بازار را تکذيب کرد و گفت: قيمت هر کيلوگرم شقه بدون دنبه براي مصرف کنندگان امروز به ۸۵ هزار تومان کاهش يافته است.وي با بيان اينکه واردات گوشت قرمز به کشور ادامه دارد، اظهارداشت: طبق اعلام مسئولان شرکت پشتيباني امور دام، قرار است واردات دام زنده به کشور انجام شود و طبق آخرين اطلاعات واصله، اولين محموله طي يکي دو روز آينده وارد کشور مي‌شود. ملکي با بيان اينکه مقدمات کار فراهم شده است، گفت: فعلا قرار است واردات دام زنده از کشور روماني انجام شود.

عليرضا جهيزي، رئيس اداره تنظيم بازار سازمان جهادکشاورزي استان تهران گفت: از نيمه دوم شهريور ١٢٠ هزار تن با ارز دولتي 4٢٠٠ توماني گوشت وارد کشور شده است و سردخانه‌ها پر از گوشت است.

وي اظهارداشت: با احتساب هر کيلو گوشت منجمد به قيمت هشت دلار، واردات گوشت تاکنون ٩6٠ ميليون دلار است و تبديل آن به ريال مبلغ چهار هزار ميليارد تومان مي‌شود. اگر با دلار ١١ هزار تومان محاسبه شود، ١٠ ميليارد و 56٠ هزار ميليارد تومان هزينه شده است و اختلاف آن حدود 6 هزار ميليارد تومان است که اگر دو هزار ميليارد تومان را براي واردات در نظر بگيريم و مقدار چهار هزار ميليارد تومان را براي حمايت از توليد داخلي در اختيار توليدکنندگان گوشت قرار دهيم و به ازاي دريافت نهاده‌هاي دامي‌از آنها گوشت تحويل بگيريم، قيمت هر کيلو گوشت توليد داخلي حدود 44 هزار تومان خواهد بود اما متاسفانه به دليل سود هنگفت واردات اين اقدام انجام نمي‌شود. پس از آن، با دستور فرخزاد جهاني، معاون دادستان عمومي‌و انقلاب تهران، گوشت‌هاي تنظيم بازار به نرخ مصوب و به قيمت ٢٩ هزار تومان و با نصب بنر به مردمي‌که جلوي در مغازه صف کشيدند عرضه شد همچنين فرد متخلف به اتهام اخلال در نظام اقتصادي، بازداشت و به دادسرا اعزام شد.

دست آخر بد نيست اين را هم بدانيد وقتي جناب آقاي معاون توسعه بازرگاني و صنايع وزير جهادکشاورزي مصاحبه مي‌کند و مي‌گويد: «هم‌اکنون مشکل خاصي در تأمين گوشت قرمز وجود ندارد و واردات آن نسبت به گذشته بيشتر شده و توليد آن هم تغييري نسبت به گذشته نداشته».