تلاش ناشیانه برای زدن «زیر آب» یک وزیر!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: به تازگی ۷۲ نماینده مجلس در نامه‌ای به سران قوا از کارنامه عملکرد وزیر نفت به شدت انتقاد کردند و اصلاح مدیریت این وزارتخانه را در اقدامی عاجل و فوری خواستار شدند.
طی چند ماه گذشته، بیشتر نمایندگان مجلس نامه‌های احساسی و هیجانی زیادی را به امضا رسانده یا طرح استیضاح وزرا را به هیئت رئیسه مجلس دادند. بیشتر این اقدامات تلاش برای ترساندن وزیر به انجام اقداماتی از جمله انتصاب افراد مورد نظر در برخی سمت‌هاست. با این حال در بیشتر این موارد بعد از تامین شدن خواسته نمایندگان، امضاهای استیضاح پس گرفته شده یا موضوع با برخی سفارش‌ها منتفی می‌شود. این بار نوبت به زنگنه رسیده است و البته در پس‌پرده همه این نامه نویسی‌ها طبق معمول جریان خاصی قرار دارد که اهداف ناگفته را دنبال می‌کند.

>چرا استیضاح نمی‌کنند؟


نگارش این نامه در حالی است که این نمایندگان به راحتی می‌توانند برای حذف زنگنه متوسل به استیضاح شوند اما ظاهرا مانعی وجود دارد که به این موضوع ورود نمی‌کنند.
واقعیت این است که وزن سیاسی مخالفان زنگنه به گونه‌ای نیست که آنها بتوانند آبروی خود را این بار هم صرف استیضاحی بی ثمر کنند چرا که در چند مورد اخیر استیضاح‌ها، وزیر مورد توضیح مجددا رای اعتماد گرفته و تیر مخالفان به سنگ خورده است.
از همین روست که این بار آنها به شیوه موسوم در ادبیات اجتماعی کشور که چند سالی است باب شده، متوسل شده‌اند یعنی « زیر آب زنی » و در این راستا نامه‌ای طولانی برای سران قوا نوشته شده و در آن خواسته شده چاره جویی لازم صورت‌بگیرد تا مدیریت زنگنه در وزارت نفت به نحوی خاتمه یابد.
در این نامه تصریح شده که " زنگنه نه‎ تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‎ها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر‌کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است."
با این حال به نظر می‌رسد نامه مذکور بیشتر از آنکه یک ابراز نگرانی ساده باشد، کیفرخواستی برای ناتوان جلوه دادن زنگنه است که سالها در بخش انرژی و نفت صاحب تجربه و تخصص مدیریتی است و آخرین دستاورد او در نشست اوپک حاصل شد که ایران را از هرگونه کاهش تولید معاف کرد و در واقع سقف تولید ایران را حفظ کرد.

>تکیه اصلی اتهامات برچه پایه‌ای است؟
در نامه ۷۲ نماینده به این موضوع اشاره شده که وزیر در مقابله با دشمن در شرایط فعلی تحریم نتوانسته کاری از پیش ببرد. از جمله مواردی که مورد اشاره مخالفان بوده تعلل زنگنه در موضوع قرار داد گازی با هند در میدان گازی چابهار است که زنگنه به علت اشکالات قراردادی موجود آن را متوقف کرده است.
لغو قرارداد با طرف چینی در میدان مشترک با عراق و برخورد نامناسب با طرف چینی در سفرش به ایران، بی میلی به مشارکت با برزیل در همکاری پالایشگاهی، بی توجهی به پیشنهاد عراق در خصوص توسعه میادین مشترک، عدم همکاری با سایر کشورهای منطقه چون روسیه، افغانستان، پاکستان و.. و در نهایت بی توجهی به روسها و اروپا در همکاری‌های نفتی و انرژی.
این نامه در پایان با اشاره به موارد فوق نتیجه گیری کرده که زنگنه فرصت سوزی‌های بسیاری به خصوص در شرایط تحریم داشته است و خواستار چاره جویی برای پایان مدیریت او در وزارت نفت شده‌اند.
>واکنش زنگنه و درخواست دوئل مخالفان
با این حال زنگنه طی روزهای گذشته به این نامه واکنش نشان داد و گفت علاوه بر اینکه جواب مستند و مستدل خواهد داد، حق پیگرد قضایی را هم برای خود قائل است. وی با این حال به دو ادعای مطرح در نامه پاسخ داد و گفت: یکی از مطالبی که در نامه ۷۲ نماینده آمده این است که ما عمداً خط لوله پاکستان را اجرا نمی‌کنیم، این در حالی است که پاکستانی‌ها نمی‌خواهند تعهدات خود را اجرا کنند. آنها به صراحت می‌گویند به دلیل فشارهایی که از خارج وارد می‌شود، این آمادگی را ندارند. همچنین در این نامه گفته شده که روس‌ها قصد انجام این کار را داشته‌اند، اما ما نگذاشته‌ایم این در حالی است که روس‌ها هرگز تاکنون اعلام رسمی نداشته‌اند و تنها اظهار تمایل‌هایی مطرح کردند که ما نیز متقابلاً اظهار تمایل بیشتری مطرح کرده‌ایم.
با این حال به نظر می‌رسد همین مقدار پاسخ زنگنه هم کفایت نکرد بطوریکه حاجی دلیگانی یکی از امضا کنندگان نامه گفت که امضاء کنندگان نامه حاضر هستند اسناد خود را ارائه کنند و حاضریم در یک مناظره زنده تلویزیونی سوء مدیریت او را به مردم اعلام کنیم.
حاجی دلیگانی قبلا هم به حسن روحانی گفته بود که کلید اقتصاد را از زنگنه بگیر که روحانی در پاسخ گفته بود : او بارها از من خواسته که دست از سرش برداریم تا به زندگی خودش برسد اما سران نظام معتقدند مدیریت ایشان خارق العاده بوده است.
این موضوع را قاسم میرزایی نکو عضو فراکسیون امید مطرح کرد. این نماینده به ایلنا توضیح داد که مشکل مخالفان قراردادهای نفتی است در حالیکه آقای وزیر بارها پاسخ داده و نمایندگان قانع شدند با این حال زنگنه حاضر است بگذارد و برود و همه چیز را بدست آقایان بسپارد !

>ساده‌اندیشانه فکر می‌کنند !
هجمه‌ها به زنگنه در حالی است که از زمان آغاز تحریم‌های نفتی تا کنون، وزارت نفت در سنگر محافظت از منافع نفتی کشور عملکرد در خور ستایشی داشته است. سعید لیلاز فعال اقتصادی معتقد است در موضوع مسائل نفتی شاکله نظام و دستگاه‌های سیاسی و امنیتی بر مسائل اشراف دارند و ساده‌اندیشانه است اگر تصور شود که زنگنه به تنهایی در مورد اینگونه مسائل اساسی و ژئوپولیتیک پیچیده تصمیم می‌گیرد و تا جایی که من می‌دانم از آنجا که نفت امنیتی‌ترین و سیاسی ترین بخش اقتصاد ایران است تا کنون دستگاه‌های نظام که بر موضوع اشراف و احاطه دارند، کوچکترین بی انگیزگی را در زنگنه و مجموعه تحت مدیریت او در موارد یاد شده در نامه ۷۲ نماینده مشاهده نکرده‌اند.
وی افزود: مباحث موجود در قراردادها وهمکاری‌های نفتی به شدت پیچیده و فوق‌تخصصی است و به نظر می‌رسد ۷۲‌نماینده‌ای که این نامه را امضاء کرده‌اند صلاحیت علمی اظهارنظر را در این انتقاد نداشته‌اند.
در مجموع به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که زنگنه و وزارت نفت شدیدا تحت فشار مستقیم خارجی قرار دارند، اظهارات غیرکارشناسی و صرفا سیاسی نمی‌تواند چندان راهگشا باشد.
به عنوان مثال راهکارهای ارائه شده کلی و صرفا توصیف ماجرا در شکل ظاهر آن است و به نظر می‌رسد امضا کنندگان نامه توجهی به تحولات منطقه و دوستان و دشمنان کشور نداشته و با ساده سازی مسائل مطالبات خود را مطرح کرده‌اند، در نتیجه به نظر می‌رسد این نامه‌نگاری تلاشی برای فشار بر دولت به منظور تغییر مدیران در راستای منافع برخی افراد و گروه‌هاست.