صرفه‌جويي ارزي با ارقام جدید در کشاورزي


گروه اصناف: کاظم خاوازي معاون وزير جهاد کشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي گفت: مجوز کشت پنبه تراريخته توسط محيط زيست در وزارت بهداشت و درمان صادر شده اما مجوز استفاده انساني از آن هنوز صادر نشده و ما به دنبال اخذ اين مجوز هستيم.وي همچنين اعلام کرد که ارقام جديدي که در بخش کشاورزي تاکنون به بهره‌برداران معرفي شده است صرفه‌جويي ارزي ۵۰۰ ميليون دلاري براي بخش کشاورزي داشته است.

به گزارش ايسنا، کاظم خاوازي - رئيس مؤسسه تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي اعلام کرد که تاکنون ارقامي‌که به کشاورزان معرفي کرده‌ايم و آنها در عرصه‌هاي توليد خود از آن استفاده کرده‌اند صرفه‌ جويي ارزي ۵۰۰ ميليون دلاري براي بخش کشاورزي داشته است يعني اينکه اگر قرار بود اين ارقام به کشور وارد شود سالانه اين ميزان ارز بايد از کشور خارج مي‌شد و براساس تحقيقاتي که دانشگاه‌هاي مختلف از جمله دانشگاه تهران در زمينه اثربخشي اقتصادي تحقيقات انجام شده در اين سازمان در بخش کشاورزي انجام داده است به ازاي هر ريال هزينه پروژه تحقيقاتي که در سازمان انجام شده، ۲۵ ريال عايدي براي بخش کشاورزي داشته و در بخش گندم آبي نيز اين ميزان به ۲۶ ريال مي‌رسد که البته با در نظر گرفتن هزينه‌هاي اين تحقيقات از مراحل آزمايشي تا اجرايي است.

وي ادامه داد: در پروژه تحقيقاتي ديگري ثابت شد که تحقيقات در بخش گندم آبي طي ۲۰ سال گذشته ۳۰ هزار ميليارد تومان عايدي و سود براي بخش کشاورزي داشته است چرا که به عنوان مثال يکي از پروژه‌هايي که در اين زمينه انجام داده‌ايم، معرفي دو رقم جديد پيشگام و سيروان به بخش کشاورزي بوده است که اين دو رقم ۲.۷ ميليارد متر مکعب آب صرفه‌ جويي دارند و بيش از ۸۰ درصد گندم‌هاي توليد شده در کشور از کيفيت خوب و متوسط به بالا برخوردارند که اين حاصل از انجام تحقيقات در بخش کشاورزي است. خاوازي ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ تنها ۳۰ درصد از تحقيقات در مناطق ديم به دست مردم مي‌رسيد که اين ميزان در حال حاضر به ۷۰ درصد رسيده است و حاصل اين تحقيقات بوده که ذخاير استراتژيک گندم کشور از ۳۰ روز در سال ۱۳۹۲ به ۳۰۰ روز در حال حاضر رسيده است.

  • امکان پذير بودن کشت برنج در استان‌هاي غير شمالي با اجازه وزارت کشاورزي

معاون وزير جهاد کشاورزي اعلام کرد: يکي ديگر از ارقامي‌که در زمينه برنج با توجه به ذائقه مردم توليد و معرفي شده رقم برنج آنام بوده که برنج معطر است و در يک ماه آخر به آب نياز ندارد. همچنين دو رقم ديگر در حال معرفي به بخش کشاورزي است که به نام طاهر و قدسي بوده و شرايط کم آبي را مي‌تواند تحمل کند که اگر سياست‌هاي وزارت جهاد کشاورزي اجازه بدهد مي‌تواند در غير از استان‌هاي شمالي نيز کشت شود اما ابتدا بايد در استان‌هاي مرطوب‌تر کشت شود و پس از انجام آزمايشات و بررسي همه جوانب اين کار صورت گيرد.

  • سختگيري در واردات محصولات تراريخته

وي در پاسخ به سوال مبني بر اينکه در حوزه محصولات تراريخته در زمينه توليد و واردات چه سخت‌ گيري‌هايي صورت مي‌گيرد، گفت: سخت‌‌گيري بسياري در اين زمينه صورت مي‌گيرد و تنها پنبه تراريخته در دستور کار قرار گرفته که با وجود صدور مجوز کشت از سوي وزارت بهداشت يک مجوز ديگر را نيز براي مصرف انساني روغن آن از وزارت بهداشت درخواست کرده‌ايم که اگر اين مجوز صادر شود و يک مجوز ديگر نيز که مدنظر ماست به تأييد برسد مي‌توانيم اينگونه از پنبه تراريخته را به کميته رقم معرفي کنيم اما براي واردات از ۲۲۰ رخداد تنها به ۲۲ مورد اجازه واردات داده مي‌شود که اين نشاندهنده سخت‌گيري در اين زمينه است اما در محصولاتي همچون ذرت بايد به اين نکته توجه کرد که تقريباً همه ذرت موجود در بازار جهاني تراريخته است اما اگر به سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي کمک شود مي‌توان گياهان علوفه‌اي جديد را معرفي کرد که جايگزين آن شوند.

رئيس مؤسسه تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي اضافه کرد: هيچ محققي در کشور درخواست بررسي محصول تراريخته‌اي را به سازمان ارائه نکرده است و در صورت ارائه اين درخواست قطعاً بررسي‌هاي لازم صورت مي‌گيرد.

خاوازي اظهار کرد: يکي از معضلاتي که در استان‌هاي گيلان و مازندران وجود دارد کشت دوم برنج است که در اين زمينه يک رقم چغندر قند به نام کارا به مرحله معرفي رسيده که مي‌تواند در هر هکتار حداقل ۱۰۰ تن علوفه توليد کند که البته در نمونه‌هاي آزمايشي تا ۱۵۰ تن نيز رکورد داشته و در صورت اجراي توصيه‌هاي فني مي‌توان عملکرد آن را تا ۳۰۰ تن نيز ارتقا داد. هم‌اکنون به اندازه ۱۰۰۰ هکتار بذر براي توليد چغندر علوفه‌اي در شاليزارها داريم. همچنين با استفاده از سرشاخه‌هاي نيشکر در خوزستان که معمولاً سوزانده مي‌شود مي‌توان تا يک ميليون تن علوفه توليد و تأمين کرد که در اين زمينه منتظر ورود بخش خصوصي هستيم.