استقلال اروپا در برابر چهره خشم‌آلود آمريکا


گروه سیاسی: وزيران خارجه آلمان ، فرانسه و انگليس در حاشيه نشست اتحاديه اروپا اعلام کردند کانال ويژه پرداخت اروپا و ايران تحت عنوان ابزار پشتيبان فعاليت‌هاي تجاري INSTEX به ثبت رسمي‌رسيده است. مقر اين گروه در پاريس فرانسه خواهد بود و مدير اين سازوکار يکي از کارشناسان بانکي از فرانکفورت آلمان است. انگليس هم رياست کميته نظارت را بر عهده خواهد داشت. اين گروه در آلمان شعبه خواهد داشت. از اين سه کشور يک ديپلمات از وزارت امور خارجه در اين کانال مالي حضور خواهد داشت.اين ساز و کار در گام نخست تجارت کالاهاي انساني (مواد غذايي و دارو) را تحت پوشش قرار مي‌دهد، اما پس از آن دامنه اش گسترش خواهد يافت.

تحريم‌هاي آمريکا نمي‌تواند تأثيري در روابط ايران با دنيا بگذارد

در اين رابطه حجت‌الاسلام حسن روحاني هنگام دريافت استوارنامه «دراگا اشتانبوک»، سفير جديد کرواسي، با اشاره به اينکه امروز اتحاديه اروپا قدم اوليه را اگر چه با تأخير زياد در زمينه مالي برداشته است، اظهار داشت: البته از اينکه اتحاديه اروپا نشان داد مي‌تواند در برابر چهره خشم‌آلود آمريکا استقلال عمل داشته باشد، خوشحال هستيم. امروز دنيا با کاخ سفيدي روبروست که سران آن حتي شخصيت‌هاي مهم اطلاعاتي و امنيتي خودشان را هم قبول ندارند.رئيس‌جمهور با اشاره به تحريم‌هاي غيرقانوني آمريکا عليه ملت ايران، گفت: امروز دنيا و سازمان‌هاي بين‌المللي اين کار کاخ سفيد را محکوم مي‌کنند و بي‌ترديد از اين مسايل عبور خواهيم کرد و اهميتي براي آن قايل نيستيم. معتقديم آن که در اين ميان زيان مي‌کند، شرکت‌ها و ملت‌هاي جهان هستند که اراده‌شان تقويت روابط با يکديگر است و در اين ميان مزاحمي‌وارد شده که قصد دارد در روابط ملت‌ها و دولت‌ها اخلال ايجاد کند.روحاني با تأکيد بر اينکه دوران اقدام نادرست آمريکا بسيار کوتاه است، اظهار داشت: اين اقدام آمريکا نمي‌تواند تأثيري در روابط جمهوري اسلامي‌ايران با دنيا بگذارد.«دراگا اشتانبوک»، سفير جديد کرواسي نيز در اين ديدار پس از تقديم استوارنامه خود به رئيس جمهور کشورمان، تصميم اخير اتحاديه اروپا در خصوص مسايل مالي را مورد اشاره قرار داد و گفت: کرواسي از اين تصميم اتحاديه اروپا خوشحال است و اين موضوع مي‌تواند به تقويت و گسترش روابط دو کشور کمک کند.

  • اروپا در آزمون

رييس مجلس شوراي اسلامي‌در رابطه با اينستکسي افزود: اقدامي‌که اروپايي‌ها شروع کرده‌اند نتيجه کار و تلاش براي خودشان است يعني اروپايي‌ها در مصاف با آمريکا مي‌خواستند منزلت خود را نشان دهند و بگويند که چقدر نظم دارند و در مسائل بين المللي مي‌توانند حضور داشته باشند. علي لاريجاني در حاشيه افتتاح مراسم افتتاح نمايشگاه دستاوردهاي انقلاب اسلامي‌در موزه دفاع مقدس يادآور شد: اين موضوع ميداني است که مي‌توان به واسطه آن عيار اروپا را سنجيد و ما هم بايد بررسي کنيم که چقدر در عمل اين موضوع محقق مي‌شود.

  • ثبت اميدوار کننده

از سوي ديگر رييس سازمان انرژي اتمي‌ثبت "اينستکس" از سوي کشورهاي اروپايي را "اميدوار کننده‌" خواند و گفت: انتظار داريم اروپايي‌ها قدم‌هاي نهايي را با شتاب بيش‌تري بردارند.به گزارش ايسنا، علي اکبر صالحي درباره سازوکار مالي اروپا گفت: اروپايي‌ها در بعد اقتصادي قدم اميدوارکننده‌اي برداشتند، اميدواريم در همين مسير با سرعت و شتاب بيشتر حرکت کنند. آن‌گونه که خودشان اعلام مي‌کنند مشکلاتي دارند و با وجود اينکه با تأخير انجام دادند، در عين حال ثبت شرکت اينستکس قدم اميدوارکننده‌اي است و انتظار داريم قدم‌هاي نهايي را بردارند.وي افزود: سازمان انرژي اتمي‌همواره آماده است و چنانچه طرف مقابل در چارچوب تعهدات برجامي‌عمل نکند، تصميمات مقتضي را در زمان خود خواهيم گرفت.صالحي با بيان اينکه اکنون مي‌توانيم راکتورهاي تحقيقاتي را طراحي کنيم، افزود: اگر کشورهاي همسايه علاقه‌مند به راکتورهاي تحقيقاتي آب سبک هستند مي‌توانيم براي آنها طراحي و در اختيار آنها بگذاريم و آموزش بدهيم که راديوداروي خود را توليد کنند. رئيس سازمان انرژي اتمي‌با بيان اينکه "ما به قسم خود پايبنديم" گفت: اينکه مي‌گويند صنعت هسته‌اي متوقف شده است چنين نيست و بايد دستاوردهاي هسته‌اي به مردم نشان داده شود. ما در اکتشاف و استخراج قدم‌هاي بلندي برداشته‌ايم.

  • اروپا به دنبال امتيازگيري

از سوي ديگر سخنگوي پيشين وزارت خارجه با بيان اين‌ که نبايد به صورت کامل دست رد به سينه اروپايي‌ها بزنيم، تاکيد کرد: البته بايد به اين نکته توجه داشت که آنها به دنبال اين هستند که قدم به قدم امتيازاتي را از ايران در مورد مسائل مختلف بگيرند.حميدرضا آصفي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: وقتي آمريکا از برجام خارج شد، اروپايي‌ها اصرار کردند که ايران در برجام باقي بماند و بر اين موضوع تاکيد داشتند که ما نمي‌گذاريم ايران از منافع اقتصادي برجام بي‌بهره بماند و مشکلاتي که در پي خروج آمريکا از اين توافق بين‌المللي به وجود مي‌آيد را رفع مي‌کنيم. اروپايي‌ها در مناسبت‌هاي مختلف اين موضع را مطرح کردند، اما در برابر اين موضوع دو ديدگاه وجود داشت اين‌که اروپا مي‌تواند اين کار را انجام دهد و ديدگاه ديگر مبتني بر اين موضوع بود که اروپا توان اجراي اين کار را ندارد، در مقابل اين تحولات جمهوري اسلامي‌ايران هوشيارانه عمل کرد، از برجام خارج نشد و نگذاشت بهانه‌اي به دست آمريکايي‌ها براي اعمال فشار بيشتر به اروپا فراهم شود.وي افزود: اين سازوکار بر اساس آنچه که اعلام شده شامل اقلام دارويي، پزشکي، کشاورزي و غذايي است و اين موضوع مي‌تواند فقط براي بخشي از مشکلات ايران چاره ساز باشد و قطعاً اين انتظار وجود دارد که اين سازوکار شامل کالاهاي گسترده‌تري شود و از ديگر سو فقط شامل اين سه کشور اروپايي و اتحاديه اروپا نباشد و کشورهاي ديگر نيز بتوانند از اين سازوکار براي انجام مبادلات تجاري از ايران استفاده کنند. گرچه من ترديد دارم که اروپايي‌ها بتوانند در اين ارتباط اقداماتي را انجام دهند و از طرف ديگر تصور مي‌کنم که اجراي همين سازوکار به صورت محدود نيز سريع نخواهد بود و با مشکلات و موانعي روبه‌رو است.

  • FATF ربطي با اينستکس ندارد

از سوي ديگر رييس کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: اينستکس بسياري از نيازهاي ايران را رفع نمي‌کند، لذا عمدتاً اثر سياسي دارد که بيشتر از اثر اقتصادي آن است. در ايران هم به دليل اثرات سياسي سازوکار مالي از آن استقبال شد. حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در گفت‌وگو با ايسنا افزود: براي ارزيابي از اثر اقتصادي اينستکس بايد منتظر ماند تا مشخص شود چقدر مي‌تواند مشکلات اقتصادي را رفع کند. رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس با يادآوري اين‌که راه‌اندازي «اين کانال مالي چند روز بعد از گزارش ۱۶ دستگاه اطلاعاتي آمريکا مطرح شد»، ادامه داد: اين گزارش پيام آشکار به دولت ترامپ داد که راه را اشتباه رفته است و اين‌که برجام و پايبندي ايران منجر به نتيجه دادن رژيم منع اشاعه شد. شايد به همين دليل است که ترامپ چندي بعد از تمامي‌دستگاه‌هاي اطلاعاتي خود براي حضور در جلسه‌اي دعوت کرد و بعد از آن اعلام نمود که نظرات آنها به يکديگر نزديک است.وي افزود: اينستکس هم همين موضوع را دنبال مي‌کند. اروپا هم معتقد است که برجام رويکرد مشارکت‌جويانه ايجاد کرده که به سود جامعه بين‌المللي است. گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا نظر آنها را تامين کرد.رئيس کميسيون امنيت ملي با بيان اين‌که «اينستکس انزواي بيشتر آمريکا را به دنبال دارد»، اظهار کرد: اروپايي‌ها با راه‌اندازي اين کانال نشان دادند که کشورهاي دنيا مي‌خواهند بدون ترامپ به فعاليت خود ادامه دهند.