گزارش «ابتکار» از افراطی‌گری‌هایی که تمامی ندارند مخالفت تندروها با وحدت ملی

معصومه معظمی
افراط و تفریط دو روی یک سکه‌اند و تندروها با غوغاسالاری و ایجاد ناامنی و خط‌‌ و‌نشان کشیدن، شعاردادن و حتی پرتاب چوب، سنگ، مهر و کفش به سمت شخصیت‌های جریان رقیب با کسانی که سعی دارند شبیه آنها فکر نکنند، می‌کوشند حرف فاقد منطق‌شان را به خورد دیگران بدهند. در حالی که سال‌هاست زمان شعبان بی‌مخ بازی‌ها گذشته و در عصر حاضرگفت‌وگوی تمدن‌ها است که با استقبال جهانی مواجه می‌شود و تنها از طریق مذاکره است که می‌توان حرف و خواست خود را با دیگران به اشتراک گذاشت و اتفاقا مورد استقبال هم قرار می‌گیرد ولی همچنان افراد و گروه‌هایی هستند که در دهه 30 مانده‌اند و سعی دارند با این روش بی‌منطق و زور با برهم زدن سخنرانی‏‌ها و اعمال فشارهای مختلف از جمله ارسال پیامک‌های تهدید‌آمیز برای مسئولان و حتی خط و نشان کشیدن و دادن اولتیماتوم و ضرب‌الاجل برای تغییر سخنران فلان مراسم و یا تغییر موضوعی که طبق میل و خواست‏شان نیست، کارهای خود را پیش ببرند.
گروه‌هایی که به جریان «افراطی» یا موسوم به «گروه فشار» یا «خودسر» معروفند، هر کاری دل‏شان بخواهد انجام می‌دهند و کسی هم معترض‌شان نمی‌شود و عقوبتی هم در انتظارشان نیست! افرادی که به عالی‌ترین شخصیت‌های نظام متعرض می‌شوند ولی مورد مواخذه جدی قرار نمی‌گیرند و در کمال ناباوری در حاشیه‌ای امن قرار دارند؛ به همین دلیل این اتفاق و هتاکی‌ها و حمله به شخصیت‌ها و ممانعت از سخنرانی‌ها و برهم زدن میتینگ‌ها همچنان از سوی این گروه‌ها در حال تکرار است و این افراد از انتشار فیلم و عکس‌شان هم هیچ ابایی ندارند!
تندروها همچنان برطبل نفاق می‌کوبند


بنابراین در شرایطی که کشور تحت فشارهای خارجی و انواع تحریم‌ها و محدودیت‌های مختلف و دشمنی آشکار آمریکا و هم‌پیمانانش قرار گرفته است و می‌کوشند جمهوری اسلامی موفق به برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی خود نشود، برخی تندروها و افراطیون به جای وحدت و همدلی داخلی، همچنان درصدد کوبیدن به طبل نفاق و چند دستگی‌اند و از این رفتارهای خود خسته نشده‌اند.
میزان تندروها، حال فعلی خودشان است
افراطی‌گری‌هایی که سال‌های قبل از انقلاب توسط شعبان بی‌مخ اجرا می‌شد، پس از انقلاب توسط افراطیونی که تا پیش از انقلاب خبری از آنها نبود و بعد از به بار نشستن انقلاب سروکله شان پیدا شد و کم کم انقلاب را مصادره به مطلوب کردند، در حال تکرار است. این افراد حالا معیار سنجش را میزان حال افراد تلقی می‌کنند و هر کسی را با ترازو و میزان خودشان محک می‌زنند. اگر کسی با سنگ محک آنها برابری نداشته باشد، «منافق و ضد انقلاب و یاغی» خوانده می‌شود و این تازه اول ماجرا است.
تمثیلی از رفتارهای تندروانه و حمله به شخصیت‌ها
از جمله این تندروی‌ها می‌توان به ماجرای 13 شهریور ۱۳۷۷ و ضرب وشتم عبدالله نوری، معاون رئیس‌جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، قبل از مراسم تشییع پیکر شهدای هشت سال دفاع مقدس در نماز جمعه تهران اشاره کرد. از جمله مهم‏ترین حمله افراطیون به دیگر شخصیت‌ها هم می‌توان به حمله گروه‌های فشار به هادی خامنه‌ای، مشاور رئیس‌جمهوری وقت با سنگ، چوپ، میله، کفش، مهر نماز و... و مضروب کردن او در 22 بهمن 77 در شهر قم اشاره کرد. همچنین اخلال در سخنرانی مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص‌مصلحت نظام در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در15 خرداد 85، حمله به برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در آخرین نماز جمعه مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و هتک حرمت و مضروب کردن عبدالله نوری در 28 تیر 88 و انداختن عمامه این روحانی، بر هم زدن سخنرانی سید حسن‌خمینی با شعارهای «مرگ برمنافق» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» در ۱۴ خرداد 89 و ناتمام ماندن سخنرانی یادگار امام راحل در مرقد بنیانگذار انقلاب، اخلال در سخنرانی علی لاریجانی، رئیس‌مجلس و پرتاب مُهر نماز به سمت او و ناتمام ماندن سخرانی او در 22 بهمن 91 در قم پس از اتفاقات «یک‌شنبه سیاه مجلس» با شعارهای «مرگ بر ضد ولایت فقیه» و «خواص بی‌بصیرت، بصیرت.»، توهین به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در فرودگاه مهرآباد پس از بازگشت از اولین سفرش به نیویورک و گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا و پرتاب لنگه کفش به سمت ماشین او در مهر 92، حمله به علی مطهری و پرتاب چوب، آجر، گوجه و تخم مرغ به سمت خودروی حامل این نماینده مجلس در شیراز دراسفند 93، حمله به همایش اصلاح‌طلبان در آبان 94 در ورامین و توهین و حمله به موسوی‌لاری و انداختن عمامه او که قرار بود سخنران این همایش باشد و چندین موارد مشابه از عمده اتفاقاتی بود که توسط تندروها یا جریان موسوم به خودسر یا همان گروه فشار یا ... اتفاق افتاد.
صدای دشمن از گلوی تندروهای داخلی به گوش می‌رسد
از جمله مواردی که اخیرا اتفاق افتاد، برهم زدن سخنرانی علی لاریجانی، رئیس‌مجلس به عنوان سخنران مراسم 22 بهمن سال جاری در کرج است. موضوعی که واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت و منتقدان بر این عقیده‌اند که در شرایط فعلی که کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و وفاق ملی است، برخی با تندروی به دنبال شکستن این انسجام هستند و گاهی کلام دشمن از دهان برخی تندروهای داخلی به گوش می‌رسد.
لغو سخنرانی لاریجانی به دنبال اقدامات وحدت شکنانه تندروها
درحالی که قرار بود، رئیس مجلس سخنران مراسم 22 بهمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در کرج باشد، حواشی اخیر باعث شد لاریجانی نسبت به این اتفاقات واکنش نشان دهد و بگوید: «جمعه یا خودشان در مراسم ۲۲ بهمن سخنرانی کنند یا هر کسی که مطلوب‌شان است، دعوت کنند.» روز گذشته در راستای حفظ وحدت، بخش اطلاع رسانی دفتر رئیس مجلس خبر از لغو سخنرانی علی‌لاریجانی در این مراسم داد و در اطلاعیه‌ای آورد:‌ «آن‌گونه که در رسانه‌ها آمده امام جمعه محترم کرج در خطبه‌های روز (جمعه) فرمودند: «گویا انتخاب سخنران روز ۲۲ بهمن در کرج از طرف مرکز بوده است، عده‌ای به این انتخاب اعتراض دارند. هفته آینده راجع به این موضوع بحث می‌کنیم که وظیفه ما چه خواهد بود. یک هفته‌ای به دوستان وقت می‌دهیم ببینیم تدبیری می‌اندیشند یا خیر.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «لازم به ذکر است رئیس مجلس بر اساس اصرار جناب آقای لطفی قائم مقام محترم آیت الله جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخنرانی روز ۲۲ بهمن را پذیرفتند و تصور این بود که با آقای امام جمعه هماهنگی شده است. دکتر علی لاریجانی وقتی مطالب ایشان را شنیدند سخنرانی خود را لغو کردند و گفتند: «مسئله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته‌ای بدهند. امروز کشور به وحدت نیاز دارد و مخصوصاً راهپیمایی ۲۲ بهمن بایستی مظهر وفاق در کشور باشد و آقای امام جمعه خودشان سخنرانی یا هر کسی که مطلوب‏شان هست، دعوت نمایند.»
افراطیون از پیش فتنه خودبافته ۹۸ ناکام ماندند
علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس در حمایت از لاریجانی طی توئیتی لغو سخنرانی رئیس‌مجلس در کرج را موجب ناکام ماندن افراطیون از آنچه «پیش فتنه ٩٨» خواند، دانست. این نماینده مردم تهران و عضو ارشد فراکسیون امید در توئیت خود نوشت: «رئیس مجلس با لغو سخنرانی خود در کرج برای مراسم ۲۲ بهمن، افراطیون را از پیش فتنه خودبافته ۹۸ ناکام گذاشت. گویا تندروها پیش‌فتنه را از دهه فجر کلید می‌زنند اما هوشیاری برای همبستگی ملی پادزهر تفرقه‌سازان خواهد شد.»
برخی که خود را نژاد برتر می‌دانند بر طبل تفرقه می‌کوبند
در راستای این اتفاق و تاکید بر وحدت و وفاق ملی در شرایط فعلی کشور که دشمن درصدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی است، غلامعلی جعفرزاده، عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلین مجلس هم به «ابتکار» گفت: «در شرایط فعلی در کشور به وفاق و وحدت و همدلی نیازمندیم، ولی برخی مدام بر طبل تفرقه می‌کوبند و خودشان را نژادبرتر می‌دانند.»
نماینده مردم رشت در خانه ملت، با تاکید بر این نکته که «اگر به سابقه این افراد نگاه کنیم در گذشته نه چندان دور زمانی که انقلاب به وجود این افراد نیاز داشت در هیچ عرصه‌ای حضور نداشتند»، تصریح کرد: «حالا که کشور به برکت خون شهدا از امنیت و شرایط خوب سیاسی برخوردار است، این افراد آمده‌اند و اتفاقا شعارشان هم این است که میزان حال فعلی افراد است و میزان را متناسب با حال خودشان تنظیم کرده‌اند و حال‏شان را میزان‏شان قرار داده‌اند.»
جعفرزاده خاطرنشان کرد: «این افراد کسانی هستند که شک ندارم در صورتی که خدایی ناکرده برای انقلاب کوچک‏ترین مشکلی پیش بیاید، اثری از آنها برای حمایت ازانقلاب پیدا نمی‌شود.»
نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در تایید رفتار لاریجانی مبنی بر «لغو کردن برنامه سخنرانی خود در مراسم 22 بهمن کرج»، ادامه داد: « من کار آقای لاریجانی برای نرفتن به کرج را کار عاقلانه‌ای می‌دانم. ولی باید کسانی که در راس حاکمیت قرار دارند به این افرادی که تریبون دارند و نماد وحدت آفرین و دشمن‌شکن نمازجمعه را سعی دارند به محلی برای صف‌بندی اشتباه و وحدت شکن تبدیل کنند، تذکر بدهند.» این نماینده چند دوره مجلس به «ابتکار» گفت: «اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، از این به بعد عده‌ای اقلیت می‌روند و چیزی که مدنظر رهبری است قطعا در نمازهای جمعه تحقق نخواهد یافت. بنابراین از ستاد نماز جمعه خواهان این هستیم که برای اصلاح چنین مواردی اقدام کنند.»
جعفرزاده با طرح این سوال که «چطور رئیس یک قوه توسط یک امام جمعه تهدید می‌شود و برای آن ضرب الاجل تعیین می‌کند»؟ گفت: «آن هم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب که با همه سال‌گشت‌های قبلی ما فرق می‌کند و آمریکا خط‌ونشان کشیده که نباید اجازه دهیم ایران چهلمین سالگرد پیروزی‌اش را جشن بگیرد. این در حالی است که ایران به لطف خدا و برکت خون شهدا و تدبیر رهبری و ایستادگی مردم به چهل سالگی انقلاب خود ورود کرده است و تلاش بدخواهان و دشمنان در این باره هیچ تاثیری نداشته است.»
تلاش تندروها هم‌‌راستا با خواست دشمنان است
عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلین در عین حال تلاش برخی افراطیون داخلی را هم راستا با خواست دشمن انقلاب دانست و به «ابتکار» گفت: «ولی برخی از داخل بر طبل تفرقه می‌کوبند و کماکان اصرار به ایجاد دعواهای داخلی دارند و بدشان نمی‌آید این دعواهای داخلی را به جنگ‌های داخلی تبدیل کنند و خون و خونریزی راه بیندازند.» نماینده مردم رشت در مجلس همچنین متذکر شد که باید جلوی این افراد انحصارطلب گرفته شود.
سایر اخبار این روزنامه